Auteur Topic: Ophokplicht ivm vogelpest/papegaaien binnen houden?  (gelezen 2644 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Ophokplicht ivm vogelpest/papegaaien binnen houden?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 25, 2005, 20:01:37 pm »
Ja, ik had ook al vernomen dat papegaaien heir niet bevattelijk voor zijn, er schijnt op de site van de SPPW (http://www.sppw.nl kijk bij informatie en dan bij ziektes)) iets over te staan. Echter, als ik dat wil openen, krijg ik van Norton antivirus: schadelijk script!

Wickingh

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 25, 2005, 20:03:09 pm »
Ja, ik had ook al vernomen dat papegaaien heir niet bevattelijk voor zijn, er schijnt op de site van de SPPW (http://www.sppw.nl kijk bij informatie en dan bij ziektes)) iets over te staan. Echter, als ik dat wil openen, krijg ik van Norton antivirus: schadelijk script!

Loes,

maar niet openen dan  :) ,

:) g Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #17 Gepost op: augustus 25, 2005, 20:24:36 pm »
Nee, dat doe ik dan oolk maar niet! Maar wat raar dat zoiets op een site staat!

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 29, 2005, 02:02:20 am »
Het is een PDF file, en jouw firewall of virusscan staat waarschijnlijk nogal goed afgesteld. Ik zal 'm even hier neerzetten...

( bron: SPPW)

Vogelpest, vogelgriep.
Drs. J.Hooimeijer, Vogeldierenarts

Deze ziekte is vanaf 1890 bekend en werd toen vogelpest genoemd. In 1955 werd aangetoond dat het gaat om een Influenzavirus. Influenzavirussen behoren tot de Orthomyxovirussen.
Er zijn drie verschillende groepen Influenzavirussen ; Influenza A, B en C.
Groep A is van belang bij dieren/ vogels. Influenza B en C zijn hoofdzakelijk een probleem bij de mens en zijn verantwoordelijk voor de jaarlijkse uitbraken van griep.

Er zijn honderden varianten van Influenza A virussen. Er vinden voortdurend veranderingen plaats binnen de  groep. De diersoort/ mens kan daardoor voortdurend gevoelig zijn voor een Influenzabesmetting omdat er geen afweer bestaat tegen de nieuwe variant. Dit fenomeen is bekend bij het griepvirus bij de mens en verklaart ook waardoor er elk jaar opnieuw een griepepidemie speelt, veroorzaakt door een andere variant dan het vorige jaar. Vanwege deze problematiek wordt er elk jaar een nieuw vaccin voor de mens geproduceerd  om de risicogroepen te beschermen tegen de nieuwe variant.

Bij Influenza A wordt er van uit gegaan dat vooral watervogels als reservoir een rol spelen. 
Er is tot op heden nog onvoldoende informatie over de aanwezigheid van Influenza A virus bij siervogels/ papegaaien/ parkieten enz. Er wordt van uit gegaan dat alle mogelijke vogelsoorten, ongeacht de leeftijd, gevoelig zijn voor het virus.
De mate waarin er ziekteverschijnselen of sterfte zal optreden hangt af van de vogelsoort en de virulentie (=de aard van  het virus).
Veel Influenza A virussen zijn ziekteverwekkend bij een bepaalde soort maar vormen tegelijkertijd geen probleem voor andere soorten.

Ziekteverschijnselen;

De verschijnselen kunnen vari

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #19 Gepost op: augustus 29, 2005, 08:40:20 am »
Dank je wel Nina! ;)

coco

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 31, 2005, 02:26:15 am »
 8) niet moeilijk doen gewoon een parapluutje erboven zetten en klaar is kees 8) hihi

languuuhh

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 31, 2005, 08:40:47 am »
hoe zit het met kanaries, zebravinken, mex roodmussen en kwartels?? wat vinden jullie ?