Auteur Topic: Kortwieken!  (gelezen 3190 keer)

Cosch

• Gast
Re: Kortwieken!
« Reactie #15 Gepost op: september 09, 2005, 08:46:10 am »
Wat goed dat jullie hem hebben laten kortwieken.  :thumbsup:
Sjonnie, hoe heb je hem gekortwiekt? Kijk je wel uit dat hij niet alsnog kan vliegen? Tenminste als je hem mee naar buiten gaat nemen natuurlijk.
Maar je zult zien dat het ze goed doet, al het extra's wat ze er voor terug krijgen.
Ik denk dat elke gaai wel even boos zal zijn als ze gekortwiekt worden.

Gr Corina

Sjonnie

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: september 13, 2005, 16:53:55 pm »
sjonnie is aan 1 kant gekortwiekt en kan nu nietmer vliegen.

ik neem hem nooit 'los' mee naar buiten, ik ben veel te bang dat hij door kessy[ onze duitse herder] gepakt wordt of dat hij de wind ondr de vluegels krijgt en er dan vandoor gaa.
we zetten hem met mooi weer in de kooi buiten.

gr Brigit 

andreswart

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: september 13, 2005, 18:16:41 pm »
Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van 1 kant knippen. De reden is dat als hij toch probeert te vliegen de kans is dat hij scheef gaat of land, en zich dan bezeerd. Hij is gewoon wat meer in evenwicht als beide kanten zijn geknipt.

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #18 Gepost op: september 13, 2005, 18:48:44 pm »
Hmm... mijn valkjes kortwiek ik zelf, maar mijn grijze zal ik never-nooit-niet zelf doen (toch wel duidelijk statement zo  ;) ). Ik heb hem destijds (ruim een jaar geleden) door een docent dierverzorging laten kortwieken en heb er nu nog de sores van. Deze docent heeft hem namelijk te kort gekortwiekt, waardoor de veren niet uitvielen. Een paar maand geleden zijn bij Ozzie onder narcose de veren uitgetrokken, en hierna nog een keer. Op het moment zie ik dat er weer nieuwe veren doorkomen, en duim ik dat het deze keer allemaal goed gaat. Dus voor mij alleen nog de dierenarts die met een schaar in de buurt van mijn grijze komt.

dylantjuh

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: september 14, 2005, 16:59:38 pm »
Dierenzaak

Riboet

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: september 14, 2005, 17:12:50 pm »
Deze docent heeft hem namelijk te kort gekortwiekt, waardoor de veren niet uitvielen.

Dat mag je mij eens uitleggen  :CENS. Favo hier heeft zijn (op de juist lengte gewiekte) veren verder afgebeten. Zeg maar dat als de veer normaal een 15 cm lang, dan na het wieken en het bijten door Favo was het veertje net 5 cm lang inclusief dat stukje dat nog in de huid steekt. En ook deze stompjes worden gewoon geruid. Ziet er alleen niet uit om alleen maar een stukje schacht terug te vinden in de kooi.

Denk erom dat slagpennen maar heel weinig geruid worden. 1 of 2 keer per jaar. Hoe wist je dat ze nooit geruid zouden worden?

Lekkere docent dierverzorging trouwens (nu heb ik toch al geen hoge pet op van de opleidingen dierverzorging...).

pipo

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: september 14, 2005, 17:18:38 pm »
Ik heb onze Sjaccie door "Riboet"laten kortwieken en dat ziet er heel erg mooi uit. Net zo als op de foto hiervoor afgebeeld. Ik vind dat de rode staart zo erg mooi uitkomt.

Cosch

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: januari 12, 2006, 17:07:48 pm »
Ik ga Kaya volgende week woensdag voor de eerste keer laten kortwieken bij Dr Verstappen. Heb van te voren gevraagd hoe hij kortwiekt. Dat is in eerste instantie de eerste 2 pennen laten zitten. Ik heb gezegd dat ik het anders wil (eerste 8 pennen tot 1,5 cm onder dekveren) en of dat ook mogelijk is. Dat kon in overleg, want dat deed hij ook wel eens. De assitente zou het alvast bij de afspraak zetten. En ik moest het dan zelf ook nog eens aangeven!
Nou ik hoop dat het helemaal goed gaat komen!

Gr Corina

billy

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: januari 12, 2006, 17:13:01 pm »
Spannend Corina, ik heb ze gisteren zelf bijgewiekt, maar wat een klus voor je Billy eens goed vasthebt. :P
Groetjes Els

Cosch

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: januari 13, 2006, 08:55:36 am »
Ja ik moet het wel laten doen. In principe zou ik het wel zelf kunnen. Maar ik kan Kaya onmogelijk vast houden.  :(
Dan zou ik geen vinger overhouden denk ik!  :cry:
Maar ik wilde wel van te voren weten wat ik kan verwahcten en of het zo gebeurd als ik wil!

Gr Corina

coco

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: januari 14, 2006, 03:30:07 am »
Heel veel succes corina :thumsup: komt allemaal wel goed

old john

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: januari 14, 2006, 08:13:25 am »
wij wieken al onze vogels zelf ja behalve de kweekkoppels dan en ze zijn nooit boos knippen hebben we afgekeken bij jawel de dennis en hij deed dat naar onze zin en heel vakkundig

old john

Cosch

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: januari 19, 2006, 09:22:55 am »
Kaya is gisteren gewiekt. Ging hartstikke goed. Wat onwennig was hij gisteravond aan het fladderen. Zo van: het voelt anders!  :)
Had dit plaatje meegenomen!

Hij is iets anders gewiekt. Zodat hij niet plomp naar beneden valt! Maar kan zweven.
Die lijn van dit plaatje loopt onder de dekveren.
Verstappen heeft hem vanaf de bovenkant van de broekveren (naast slagpennen, ongeveer de 8e pen) schuin geknipt naar net onder de dekveren van de eerste slagpen.

Ik heb dan de komende maanden, voordat het zomer word, de tijd om te kijken hoe goed kaya nog kan vliegen. Mocht hij te sterk zijn, dan moet er uiteraard nog wat vanaf!

Gr Corina

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #28 Gepost op: januari 19, 2006, 09:51:29 am »
Ik ben benieuwd of hij erdoor zal veranderen.
Succes hoor  :-*

Cosch

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: januari 19, 2006, 10:05:42 am »
Ja ik ook! Want dat is natuurlijk mijn hoofddoel! Dat hij nog wat tammer word!
Wat afhankelijker en daardoor minder gaat bijten!

Gr Corina