Auteur Topic: Nieuw baasje? of toch zelf houden?  (gelezen 6601 keer)

Tes

• Gast
Nieuw baasje? of toch zelf houden?
« Gepost op: augustus 22, 2005, 09:07:31 am »
Drie jaar geleden hebben mijn vriend en ik chico gekocht. Chico is heel erg aan mij gehecht en ik aan chico. Nu is de relatie tussen mij en mijn vriend over. Ik ga nu verhuizen en in een appartementje wonen. In eerste instantie wilde ik chico meenemen, maar hij komt heel veel alleen te zitten. Dit vind ik erg zielig. Na er lang over nagedacht te hebben wil ik chico gaan onder brengen in een ander gezin. Maar zal hij daar na drie nog wel aan kunnen wennen? Of hecht hij zich aan een iemand en blijft dit voor heel het leven? Ik zou hem absoluut niet kwijt willen, maar ik denk dat het voor chico het beste is!?

Edit Cosch: Titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2008, 13:23:42 pm door Cosch »

marry

• Gast
Re: Nieuw baasje
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2005, 12:02:26 pm »
o wat zal dat een moeilijke keuze zijn voor je. wat is chico voor een papagaai ? gr marry 

Tommy

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2005, 12:37:17 pm »
Hij kan overal aan wennen, ook aan een nieuwe baas.
Maar hij zal het eerst vreselijk vinden :'( Want in de natuur blijven ze meestal hun leven lang bij elkaar.
Als je het op kunt brengen, zou ik hem houden!
Misschien kun je een nieuw klein vriendje nemen om hem gezelschap te houden?

Als het allemaal ECHT niet gaat kun je altijd nog een nieuw baasje zoeken, maar doe je hem nu weg, dan krijg je hem nooit weer terug :'(

Het is kiezen tussen 2 kwaden...of minder aandacht, of weg bij zijn familie :CENS Ik zou proberen iets te bedenken dat ie zich vermaakt. TV aan of de radio en een nieuw vriendje, bv een parkiet of aga ofzo.

Succes met je keuze! Maar denk asjeblieft niet te snel dat hij beter af is zonder jou! ;) :-*

Tes

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2005, 12:40:42 pm »
Chico is een grijzeroodstaart papegaai. Hij is drie jaar. Kan goed praten en fluiten. En doet veel geluiden in huis na. We hebben hem zelf met de hand groot gebracht. Ik vind het ook echt supermoeilijk en heb er veel verdriet van. Maar ik moet doen wat voor chico het beste is! Ik doe hem ook niet zomaar aan de eerste de beste weg want ik wil wel zeker weten dat hij goed verzorgd gaat worden.

Tommy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2005, 12:48:06 pm »
Probeer het nou toch asjeblieft! Voor t zelfde verandert het gezin waar hij terecht komt ook weer en denken die ook weer dat het beter is als Chico weg gaat :'( Hoeveel baasjes zal zo'n lieverd dan krijgen in zn nog lange leven? VEEL!

Als het echt niet anders kan...oke, dan moet je iets, maar ik vind persoonlijk dat je bij de aanschaf van een dier (en zeker een gaai!) een stuk verantwoording op je hebt genomen en er dus het beste van moet maken in iedere situatie. HIj hecht zich immers enorm aan je en vindt jou zijn familie...had jij liever gehad dat je ouders je wegdeden? of dat ze er het beste van probeerden te maken? Herplaatsen kan altijd nog!

Succes met je keuze ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2005, 13:15:42 pm »
Het zal voor chico waarschijnlijk ff wennen zijn dat tie wat vaker alleen is maar als jij voor genoeg afleiding zorg en hem lekker de aandacht geeft als je er wel bent, dan moet het helemaal goed komen. Hang wat speelgoed, takken ed in de kooi en het zal best goed komen!
Net wat tommy zegt, als jij hem weg doet, zal hij misschien zn hele leven zwerven van huis naar huis.

Gr Corina

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2005, 17:00:30 pm »
Je kunt er ook voor kiezen om een Bont Boertje of Meijerpapegaaitje erbij te nemen. Dan heeft jouw Chico een vriendje. Als je ze in aparte kooien laat slapen kun je ze overdag wel samen op een klimboom houden in veel gevallen. Een zacht muziekje erbij, speelgoed, takken om te knabbelen, en ze komen de dag wel door. Tenzij je 40 uur in de week werkt natuurlijk. Als je van de winter in het donker wegmoet en ook weer thuiskomt, zullen jullie niet zoveel aan elkaar hebben. Een andere optie is afstaan aan Stichting De Moderne Papegaai, als het echt helemaal niet meer gaat. Degenen die zich voor adoptie aanmelden moeten namelijk aan bepaalde eisen voldoen.

Tes

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 22, 2005, 17:00:55 pm »
Toen we chico aanschafte heb ik ook geen seconde rekening gehouden met het feit dat mijn ex en ik uit elkaar zouden gaan. Ik vind het ook echt heel erg dat ik chico weg moet doen. Ik voel me ook erg verantwoordelijk voor hem en mijn ex heeft dat niet. Ik kan hem veel liefde en aandacht geven, maar ook financieel zal ik het niet redden. Als hij naar een dierenarts moet kan ik het niet betalen. En ook zijn eten wat ik altijd bij de vogelopvang haal is erg duur. Ik heb er echt goed over nagedacht.

De radio lieten we altijd al aan en we hadden daar nog een parkietje. Maar die gaat niet mee. En van het meeste speelgoed is hij bang. Maar jullie denken dat hij best kan wennen aan veel alleen zijn? Ik werk 32 uur in de week.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2005, 17:04:11 pm door Tes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: augustus 22, 2005, 17:04:57 pm »
Als je zo veel van hem houdt, zou ik het toch zeker proberen: hem houden! En inderdaad zoals Nina zegt, een Meyertje of Bonte Boertje erbij zou heel leuk zijn.. Maar ik begrijp dat je daar het geld niet voor hebt. Het voer kan toch nooit zo duur zijn dat je je dat niet meer kunt veroorloven? Zelfs als je de dure Harrisons zou kopen en je rekent wat je per dag kwijt bent, valt het nog best mee.. Het is maar wat je waar voor over hebt.. Ik zou het proberen hoor! ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 22, 2005, 17:12:54 pm »
Waarom gaat die parkiet niet mee? Blijft die bij je ex? Ik zou toch eerder beide vogels bij 1 laten dan ze uit elkaar trekken hoor ;) En anders zoek je er een vriendje bij.

Als je in deze situatie een gaai gaat aanschaffen vind ik dat niet verstandig, maar jij hebt er al 1....ik zou het voorlopig nog even aanzien! :-* Weet jij veel hoesnel alles weer verandert? en misschien valt het allemaal best mee voor Chico.Ennuhh.... Je zult vast niet de rest van je leven alleen blijven...niet dat je daar nu mee bezig bent :-[, maar ik wil alleen maar zeggen dat je later ook spijt kunt krijgen omdat je Chico misschien toch had kunnen houden. Kom op meid! Je hebt voorlopig genoeg gedoe...wacht nou nog maar even met t wegdoen van je lieve gaaitje, want je bent duidelijk DOL op hem en dat is ook erg belangrijk voor het dier ;)

Over die kosten...wie zegt dat je dikke rekeningen gaat krijgen, of dat hij ziek wordt, bekijk het niet te negatief meid. En ook t voer...goed voer is prachtig, maar ik denk persoonlijk dat er belangrijker dingen zijn. Als ik in jouw situatie zat, dan zou ik hem eerst houden, dan maar (tijdelijk) ander voer, maar ik doe mn kinderen immers ook niet weg als ik in een uitkering ofzo zit ;)

Heel veel sterkte in deze lastige tijd :-*

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2005, 18:49:22 pm »
Daar heb ik niks aan toe te voegen, Tommy  :thumbsup:

Sterkte Tes!!!  :-*

Nanda

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 22, 2005, 20:24:25 pm »
Ik ook niet..... :thumbsup:

Tes

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 22, 2005, 22:36:03 pm »
Wat een lieve berichten allemaal. Het doet me goed dat jullie zo meedenken. Ik denk dat ik het toch maar ga proberen om hem te houden. Het parkietje zou bij mijn ex blijven maar ik ga vragen of ik die ook mee mag nemen.

Chico betekent inderdaad heel erg veel voor me (misschien wel net zo veel als mijn ex haha)

Hebben jullie eventueel nog meer tips over hoe ik hem dan het beste kan verzorgen en bezig houden? Alles tips zijn van harte welkom!!

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #13 Gepost op: augustus 22, 2005, 22:55:58 pm »
Ik denk dat ik het toch maar ga proberen om hem te houden.

:thumbsup:

Tes,

ik zat in een vergelijkbare situatie. Alleen was er dan geen relatiebreuk aan de orde.

Ik woonde nog thuis bij moeders en wij hadden Orrie (amazone) al 14 jaar. Toen ik mijn huis heb gekocht en dus ging vertrekken zaten we met een probleem. Ik woonde samen met mijn moeder en Orrie in 1 huis en mijn moeder was altijd thuis. Orrie was dus nooit alleen.

Het probleem was echter dat ik alles met Orrie kon doen en mijn moeder absoluut niet. Wanneer hij bij mijn moeder zou blijven zou hij altijd in de kooi blijven en er nooit meer uitkomen en wanneer hij met mij mee zou gaan zou hij de hele dag alleen zitten omdat ik gewoon 40 uur werk en alleen ben gaan wonen.

Uiteindelijk heb ik dan besloten Orrie mee te nemen, met de voorwaarde dat ik er een 2e papegaai bij zou nemen als gezelschap voor Orrie.

Zodoende is Japie (Grijze Roodstaart) ook bij mij gekomen en houden ze elkaar nu gezelschap.

Voordat ik naar mijn werk ga, dan geef ik ze nog ff intensief aandacht. Dat is niet al te lang (10 minuten). Dat doe ik tijdens het verversen van het water en voer en het weghalen van ontlasting onder uit de kooi. Ik zet de radio op een zacht volume aan, zodat het niet stil is in huis. Wanneer ik 's avonds weer uit het werk thuis ben zo rond 19.00 uur, dan gaan beide kooien open en mogen ze er de hele avond uit.

Tot op heden (en dat is nu ruim 1 jaar al zo) gaat het hardstikke goed. Japie was een plukkertje en dat wordt steeds minder en Orrie is nog altijd de saaie opa die hij altijd al was (hij is altijd al vrij rustig geweest). Ook wanneer ik bijvoorbeeld in het weekend of 's avonds wat te doen heb, dan is het geen probleem wanneer ze dus een keertje extra alleen zijn.

Ik weet van de buren dat Orrie nog weleens een schreeuwbui kan hebben, maar dat duurt geen uren. Dat doet hij ook in het weekend wanneer ik nog boven in bed lig en hij vindt dat ik naar beneden moet komen.

Al met al kunnen ze met genoeg aandacht op de momenten dat je er wel bent, met de radio EN met speeltjes goed alleen zijn hoor. Wat dat betreft zijn het net honden en katten, ze zijn zo blij als je weer thuis bent.  ;)

Ik ben erg blij om te lezen dat je het een kans gaat geven. Het is toch niet niks om een huisdier waar je zoveel omgeeft weg te doen. En inderdaad wat de anderen zeggen, hoe vaak gaat hij dan nog verhuizen.

Is het misschien een idee om hem eerst ergens ter logeren te zetten, zodat jij kan zorgen dat je leventje weer op de rit komt? Er is vast wel iemand in je omgeving die even voor chico kan zorgen, terwijl jij alles weer op de rit krijgt. Ik weet nog wel dat Orrie erg nerveus was in de periode dat ik druk bezig was met klussen en verhuizen. Hij voelde gewoon dat er iets ging gebeuren. Toen hij ook nog eens mee ging verhuizen en in een vreemde omgeving kwam was het ook even schrikken voor hem. Gelukkig duurde dat niet al te lang, maar het is toch zielig.

Sterkte.

Groetjes,

Pascal

« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2005, 22:58:22 pm door Pascallo.NL »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2005, 22:56:35 pm »
ik zou hem houden!!!
Caro krijgt ook niet zoveel aandacht en tijd omdat we altijd gewoon moeten werken.
daar is ze nu wel aan gewend wel hebben we dit langzaam opgebouwd.
Toen we haar net hadden ging ik alle pauzes op en neer naar huis om haar even te aaien en spelen, dat hebben we met de tijd afgebouwd. Nu zit ze eigenlijk doorde weeks over dag BIJNA altijd alleen. Tot we savonds thuis komen dan spelen we met haar tot dat ze bek af is en op schoot in slaap valt. Soms is het dan zo erg dat we haar slapent in haar kooi kunnen zetten  :)
Wel hebben wij het geluk dat mijn vriendin onregelmatige werktijden heeft waardoor ze ook weleens overdag gezeldschap heeft.
Het heeft bij ons veel geholpen dat we een boel speeltjes voor haar gekocht en gemaakt hebben en de leefruimte van caro vergroot.
Ook voedsel cages gekocht zo moet ze werken om haar eten te verzamelen dus is ze bezig net als in de natuur.

Veel succes met het maken van je beslissing!!!

Vr. Gr wesly