Auteur Topic: Toch weer een favoriet in het nest (zucht)  (gelezen 2336 keer)

Riboet

• Gast
Toch weer een favoriet in het nest (zucht)
« Gepost op: augustus 23, 2005, 12:30:29 pm »
Het is toch allemaal wel spannend hier en ik slaap gewoon op de geluiden die Pappa- en Mammagaai maken. Ons slaapkamerraam komt uit op de tuin en aangezien we het raam altijd open hebben, is het best grappig wakker worden, want bij het eerste ochtendgloren (uurtje of 6) heb je kans dat een van de grijzen al in de buitenvoliere aan het fluiten en hoehoe roepen is.

Omdat vogels bij mijn weten meestal 's ochtends uitvliegen, ben ik erg geconcentreerd op het horen van een andere dan normale roep.

Mammagaai heeft inmiddels ook een roepje dat ik niet eerder gehoord heb.

Vanochtend geen vreemde roepgeluiden, dus blijkbaar vinden de C-jongen het nog best uit te houden in het broedblok. Het lijkt mij zo langzamerhand echter niets. Een van de jongen stond vanmorgen zelfs op Pappagaai. Nou ja, misschien gaan ze morgen hun wereld vergroten.

Het zijn volgens mij twee mannen en 1 vrouwtje. En natuurlijk heb ik weer een zwak voor een van de jongen in het nest. Hoewel dat in eerste instantie degene met de witte nageltjes was (die inmiddels alweer minder wit zijn geworden) is dat sinds vanmorgen geswitched, want zeg nou zelf: dit is toch een kleine beauty?

En ja, inderdaad, het is het vrouwtje. Het is net Favo(rietje) en dus heb ik er een zwak voor (terwijl ik een mangaai veel liever van karakter vind, heb ik blijkbaar een zwak voor de pittige damesgrijzen). Ik heb meteen maar een werknaam met een C bedacht. Ik heb dit zusje van Favo Chanel gedoopt.
Een broertje van Chanel zal ik Chico noemen en hoe de derde gaat heten, dat hoor ik volgende week.

jaantje

• Gast
Re: Toch weer een favoriet in het nest (zucht)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2005, 12:38:51 pm »
Echt een beauty!!! :hart: :hart:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2005, 14:21:39 pm »
Oh! Wat ongelooflijk lieflijk en mooi... ik heb er geen woorden voor, zo lief! :hart:

languuuhh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2005, 14:29:48 pm »
wat een mooie :hart:

nathalie

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2005, 09:35:15 am »
Wat een schatje :hart:

Groetjes Nathalie

Koko

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2005, 09:57:34 am »
oh wat een droppie, ik vindt ze zo aan doemlijk als ze zo klein zijn.
ze hebbendan acht van die babygaaien gezichtjes :hart:

Groetjes
Boudewijn

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2005, 17:44:22 pm »
Wat een beauty  :hart:

Ik ken het, ik heb ook een zwak voor de pittige gaaitjes  :)  ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 24, 2005, 19:47:34 pm »
Haha, ja een aga-vrouwtje is nog veeeeel pittiger dan een grijze-vrouwtje  ;). En ik weet waar ik over spreek.

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2005, 21:32:46 pm »
Sorry Barbara,

heb niet alles kunnen volgen de laatste tijd, maar wilde graag weten of je ze nu helemaal bij de ouders laat om later handtam te maken.
Zo ja hoe je dit denkt aan te pakken, ben zeer benieuwd, :thumbsup:

m :thumbsup: g Frank

Riboet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2005, 22:12:36 pm »
De gaaien zijn nu dik 12 weken oud volgens mij. En het is echt dringen in dat broedblok. Ik keek vanmorgen en zag Mammagaai gewoon aan de trap hangen om niet op een van die grote kleine grijzen te stappen.

Ik raak de kleintjes trouwens wel geregeld aan. Nog geen enkele bijtpoging heb ik gezien. En natuurlijk praat ik tegen ze  ;).
Ik weet eigenlijk niet of de jongen na het uitvliegen nog terugkeren in het nest, want dat maakt het 'vangen' wel wat makkelijker. Nou heb ik wel een net hoor, daar niet van.

Ik wil ze eerst even een aantal dagen bij de ouders laten na het uitvliegen. En misschien dat ik alleen het gereserveerde gaaitje eruithaal en de anderen zo lang mogelijk 'wild' bij de ouders zal laten (dus echt natuurbroed houden). Ik weet het nog niet. Volgens mij is een natuurbroed gaai op 12 weken nog niet volledig zelfstandig qua eten, dus misschien dat als ik het gaaitje eruit haal  dat ik dan ook nog een handvoeding bij moet geven. Eerst even observeren wat ze in de voliere doen na het uitvliegen en dan weet ik ook wat het beste is met het hoe en wanneer weghalen bij de ouders.

Ik zal de gaai wel in de woonkamer in een aparte kooi houden, maar wel zo dat hij kan zien wat ik met de tamme gaaien doe. Pappa- en Mammagaai zien mij ook vaak met een tamme gaai rondsjouwen en ik heb het idee dat ze me daardoor wel anders zijn gaan bekijken. Er lijkt zeker van Mammagaai meer vertrouwen mijn kant uit te gaan.

De eerste dagen laat ik het gaaitje gewoon even wennen aan het andere ritme en de omgeving en dan voorzichtig aan 'trainen'. Ik verwacht eigenlijk niet zoveel problemen, zo'n jonge gaai is toch nog zo flexibel?

Ik zie wel hoe het lopen gaat. Ik kijk iedere ochtend (nog voor ik aangekleed ben) door het raam om te kijken of ik andere activiteiten in de voliere waarneem.
Ik vind dat de jongen laat zijn met uitvliegen. Of zouden ze wachten tot alle drie de jongen kunnen uitvliegen, dan kan het nog wel een weekje duren, want er zat een week tussen het eerste en het derde jong.

Maar ze zijn achter de garage waar het nachthok in staat, ook nog bezig met rioolwerkzaamheden. De buitengeluiden zijn dus anders dan anders, het lijkt wel of de gaaien daar ook eerst aan moeten wennen ofzo.
Nou ja, afwachten maar weer. Vind het best wel een beetje spannend.

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2005, 22:16:32 pm »
Hai Barbara,

ben zeer benieuwd,wel denk ik dat de een ene vogel niet op de ander wacht met uitvliegen, ieder jong heeft zijn eigen tempo.
Ik volg het al dan niet handtam worden iig met veel belangstelling,  :thumbsup:

m  :thumbsup: g Frank

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2005, 22:47:06 pm »
Dag barbara,de ene grijze is sneller het blok uit dan de ander en zo is het ook met echt uitvliegen of eten,mijn jong is a.s. zaterdag 13 weken,zit nu nog bij pa en ma, eet al zelf maar word ook nog wel gevoerd.
Normaal haal ik ze met twaalf weken uit het blok,redde het nu niet ivm drukte.
Morgen of overmorgen vang ik hem uit,dit was ook een vraag van jou,de vogels gaan op die leeftijd nog wel af en toe het blok in en daar kan je ze inderdaad rustiger uitvangen is HEEL belangrijk.
Dan gaat hij bij mij een paar dagen alleen in de kooi en afhankelijk van het karakter komt hij eerder of later,ik geef geen sjoege als hij schreeuwt en heb ook gelijk voerbakjes IN de kooi zitten zodat ik met mijn handen in de kooi moet om voer te geven.
Ze merken snel genoeg dat ze van je handen niets te vrezen hebben,nog steeds geen sjoege geven,de vogel MOET
naar JOU toekomen,niet achterna gaan jagen,gewoon geduld en je zal zien dat ook nog veel oudere n.b. vogels tam worden,ik hoop dat je hier wat aan hebt.

vrgr. dils vdr.