Als er een vergelijking met honden om de hoek komt (wat vaak gebeurd!) wil ik toch even zeggen...
Dat er meerdere manieren zijn om een hond te trainen en je er ook met een goed boek komt.
Zelfs de "grote" Martin Gaus

heeft zn methode alweer bijgesteld en ook hij geeft niet alleen advies doormiddel van consulten

Het gaat om het consequente gedrag van de opvoeder en niet direct om de methode.

Verder vind ik de prijzen voor een puppy cursus en een gedragsconsult nogal ver uit elkaar liggen...om maar niet te spreken over de opvoeding of training van een paard. Wat je kwijt bent aan een gedragsconsult voor een gaai ligt niet heel ver uit de buurt van de prijzen voor heropvoeding van je paard en persoonlijk vind ik dat een stuk lastiger

Voor 55 euro kan ik met mn paard een dag cursus doen! En ik heb voor 100 euro 20 lessen met mn hond gedaan!
Ook bij paarden zijn er net als bij honden (en gaaitjes) meerdere wegen die naar Rome leiden en in deze werelden is het in mijn ogen allang geaccepteerd dat dat zo is. Er komt uit verschillende hoeken informatie en mensen leren er van elkaar, daardoor ontwikkelt het zich steeds verder. Mensen mixen methodes en stellen soms hun ideeen bij. Er is een vrijheid om dat te kiezen wat jij wilt, omdat er overal info te vinden is. En niet iedere dier is het zelfde, dus kies je soms per dier een andere methode.
Ook over de opvoeding van paarden zijn goede boeken te vinden en ik begrijp dus ook niet zo goed waarom Hooimeijers methode alleen uit te leggen is door hem zelf

Bijna overal wordt er geheimzinnig over gedaan en je moet er eerst maar eens naartoe

Sorry, maar wat scheelt er aan de uitleg dat het alleen dan te begrijpen is?
Bij ieder dier lijkt mij dat als je een goede manier ontdekt om hiermee om te gaan dat je dat wilt delen...voor het dier! En niet alleen om er zelf beter van te worden. Tuurlijk zullen er mensen zijn die er toch naartoe willen of moeten, maar niet iedereen!
Nu is het inderdaad bijna zo als Wickingh zegt...mijn manier en anders niet! Je gaat ernaar toe en moet meteen ook ander voer plus injecties en weet ik wat, of niks

Als men honden en paarden alleen maar mag trainen onder die voorwaarden...dan zou het hek van de dam zijn