Auteur Topic: Giftige coating op papegaaienkooi???  (gelezen 2605 keer)

marloesss

• Gast
Giftige coating op papegaaienkooi???
« Gepost op: augustus 27, 2005, 15:44:10 pm »
Hallo allemaal,

Even een vraagje: wie heeft er wel eens iets gehoord over papegaaienkooien waarvan de coating giftig is?

Onze papegaai is na 10 dagen in zijn nieuwe kooi overleden. Hij leek zich juist heel prettig te voelen in de kooi. Er zijn geen beschadigingen aan te zien. Een dierenwinkel vertelde mij dat het toch door de nieuwe kooi komt. Daar zou volgens hem lood in zitten.

Nu willen wij onze valkparkieten in de kooi doen, maar we willen wel eerst zeker weten of de kooi goed is! Wie heeft dit verhaal meer gehoord of zelf ervaringen met dit type kooien? Het gaat om een kooi besteld bij Dierenvilla, type Residence.

Alvast bedankt,

Groetjes,
Marloes  ;) ;) ;)

Fireman

• Gast
Re: Giftige coating op papegaaienkooi???
« Reactie #1 Gepost op: augustus 27, 2005, 15:50:08 pm »
Ik heb zelf de Castle van Dierenvilla en heb hem ook besteld voor mijn schoonouders.
Ik heb helemaal geen problemen ( heb hem ong 10 mdn ) en mijn schoonouders 4 mdn, en hun hebben ook geen problemen.

jb

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 27, 2005, 16:09:53 pm »
Als ze na 10 dagen dood zijn komt dit hoogst waarschijnlijk niet door een vergiftiging via de kooi, tenzij misschien als ze echt een heel stuk plexiglas hebben afgeknaagd en doorgeslikt. Een vergiftiging middels de verflaag of coating lopen ze alleen over langere tijd op, en dan alleen nog als ze dit inderdaad opnemen. Een andere oorzaak is vele malen waarschijnlijker.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2005, 20:31:49 pm »
Kan me echt niet voorstellen dat de coating giftig is hoor! Heb je sectie laten doen?

marty

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2005, 20:32:05 pm »
In zo'n geval zou ik altijd sectie laten verrichten, om te weten wat de oorzaak is.
Als dan de kooi de oorzaak zou zijn kun je de leverancier aansprakelijk stellen.
Maar ik kan me niet voorstellen dat er lood in de coating zit, want bijv loodmenie is ook verboden tegenwoordig.  
Ik weet wel dat je met nieuw gaas moet oppassen met zinkdeeltjes.   Marty
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2005, 20:34:12 pm door marty »

Cheetah

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 28, 2005, 13:32:47 pm »
Het is heel vervelend dat je papegaai is overleden. Sterkte met het verlies.

Waar had je de kooi gekocht en welke kooi is het precies?

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 28, 2005, 20:37:11 pm »
Mijn eerste kooi die ik had voor mijn Grijze Roodstaart heb ik weg moeten doen omdat hij de coating er zo kon afpeuzelen.
En dat ging zo makkelijk dat hij het zag als een leuke bezigheid.
Toen ik voor een APK (algemene papegaaien keuring) ging naar de Verstappen in Driebergen, kreeg ik te horen dat ik zo spoedig mogelijk een nieuwe kooi moest aanschaffen, omdat de coating dus giftig is.
Maar mijn grijsje vrat het dus echt op!
De Kooien van dierenvilla zijn niet zo slecht dat echt de coating loslaat ofzo!

Gr Corina

marloesss

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2005, 12:01:01 pm »
Bedankt voor jullie reacties.

We hebben geen sectie laten doen. Hadden we achteraf natuurlijk wel moeten doen, want dan hadden we nu zeker geweten of het aan de kooi gelegen had.

De dierenwinkel die gezegd heeft dat de kooi giftig zou zijn, is Dennis. Daar heb ik hier op het forum inmiddels heel wat verhalen over gelezen... Volgens iemand van Dierenvilla die ik gebeld heb, verspreidt Dennis dit praatje rond omdat hij deze kooien ook wil verkopen, maar Dierenvilla ze om verschillende redenen niet aan hem wil leveren.

Nu het jullie ook erg onwaarschijnlijk lijkt dat deze kooi giftig is, ga ik er mijn valkparkieten in doen als die wat groter gegroeid zijn (ik heb twee jonkies van 9 weken).

Groetjes,
Marloes ;) ;) ;)

miekje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2005, 12:08:14 pm »
De dierenwinkel die gezegd heeft dat de kooi giftig zou zijn, is Dennis. Daar heb ik hier op het forum inmiddels heel wat verhalen over gelezen... Volgens iemand van Dierenvilla die ik gebeld heb, verspreidt Dennis dit praatje rond omdat hij deze kooien ook wil verkopen, maar Dierenvilla ze om verschillende redenen niet aan hem wil leveren.

Wat een  :-X is het toch!
Die vent is een dikke leugenaar  >:( >:D >:( >:(

marty

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2005, 14:19:40 pm »
Schuur hem wel goed uit voor je er andere vogels in doet met een ontsmettingsmiddel bijv halamid, of evt met gewone cloor wel goed naspoelen met gewoon water.  Marty

Cheetah

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2005, 10:59:08 am »
Jammer dat je geen sectie had laten doen. Dan was je er namelijk achter gekomen dat Dennis jou een papegaai had verkocht met een ziekte.
Dennis wilt namelijk heel graag zijn (overdreven) dure kooien verkopen en kan er niet tegen als jij de kooi ergens anders koopt.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2005, 10:59:58 am »
Ja inderdaad, aangezien je niet weet wat je vogel had.. het kan heel goed iets besmettelijks zijn geweest! ;)

marloesss

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2005, 16:19:11 pm »
Onze papegaai kwam niet bij Dennis vandaan, maar die van m'n zwager wel, en daar heeft hij dat van die kooi aan verteld. Toen zijn we er later zelf naartoe gegaan om 'ns te kijken en toen vertelde hij ons hetzelfde verhaal.
Ik zal m'n zwager vertellen over wat ik hier gelezen heb, ben benieuwd of hij er dan ooit nog naartoe gaat!
We gaan inderdaad heel goed de kooi ontsmetten voor onze valkjes erin gaan.
Bedankt allemaal!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: augustus 30, 2005, 16:20:53 pm »
Laat je zwager het zelf maar eens lezen, het is bijna niet te vertellen.. ;)

Cheetah

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 01, 2005, 09:27:57 am »
Onze papegaai kwam niet bij Dennis vandaan, maar die van m'n zwager wel, en daar heeft hij dat van die kooi aan verteld. Toen zijn we er later zelf naartoe gegaan om 'ns te kijken en toen vertelde hij ons hetzelfde verhaal.
Ik zal m'n zwager vertellen over wat ik hier gelezen heb, ben benieuwd of hij er dan ooit nog naartoe gaat!
We gaan inderdaad heel goed de kooi ontsmetten voor onze valkjes erin gaan.
Bedankt allemaal!

Laat heb maar eens op google, dennis papegaaien intypen. Behalve parkieten land zal hij nog vele andere sites en fora's tegenkomen waar mensen door dennis opgelicht zijn.