He, ik las het net is echt zielig. Weet je zeker dat ze niet door de andere jonkies zijn verdrukt, want dat gebeurt nogal eens als er veel leeftijdsverschillen inzitten. En ik zou toch je voliere of kweekkooi nakijken op bloedluis. Overdag zitten ze namelijk niet op de vogel, maar 's nachts wel.
Ook al heb je de ouders behandeld de jongen zijn dat niet. Je moet voor het kweken altijd je hok behandelen met een spray tegen bloedluis om dit natuurlijk te voorkomen. Als je hok wit is aan de binnenkant dan zie je ze makkelijker lopen. Het zijn kleine donker rode stipjes die je ziet lopen.
Ik heb hier pas ook zelf last van gehad toen ik ook nog jonkies had. Ik zag aan de andere kant van m'n voliere allemaal bloedluis bij elkaar zitten en sommige waren ook al gevangen door de spin die daar woont. Gelukkig had ik ze niet in de broedhokken, omdat ik deze allemaal behandel van te voren dus daar bleven ze uit de buurt. Toch heb ik mijn hele voliere voor de zekerheid ingesprayt en zo heb ik weten te voorkomen dat de bloedluis zich deed verspreiden ze zijn nu gewoon hartstikke dood.
Kortom het hoeft niet te beteken dat je er last van hebt, maar het is meestal wel een van de factoren dat meespeelt bij dode jongen na de ziektes dan he. Maar als de jongen ziek zijn, dan zouden toch ook de ouders ziek moeten zijn???
Groeten Cinnemon