Auteur Topic: mijn vogel bijt als in mijn hand in de kooi steek heo krijg ik haar tam ???  (gelezen 4393 keer)

marloes

• Gast
mijn vogel bijt als in mijn hand in de kooi steek heo krijg ik haar tam ???
« Gepost op: september 13, 2005, 17:08:23 pm »
we hebben 3 weken onze argoponis nikky :hart:
maar we willen haar  tam hebben
als je de hand in de kooi doet dan begint meteen ze te bijten
wat moet ik daartegen doen wand zo kan ze ook niet leren opstappen.
 groetjes marloes  :-[
« Laatst bewerkt op: september 14, 2005, 20:16:42 pm door marloes »

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: als je je hand niet in de kooi mag steken hoe maak je ze dan tam???
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2005, 20:06:57 pm »
Je mag je hand wel in de kooi steken, maar niet voor de tralies houden  ;)

In de kooi juist wel, dan kun je goed leren opstappen. Voor de tralies zal je aga je aanvallen en daarmee stimuleer je aggressief gedrag.

kylie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2005, 21:21:26 pm »
Wij hebbben ons agaatje ook nog niet zo lang ,we hebben eerst met onze hand in de kooi gedaan en dan met wat bijvoorbeeld trosgierst ,een beetje lokken, toen ging ze op een gegeven moment op onze hand zitten,maar ik moet eerlijk zeggen ze is pas goed tam geworden toen we ze uit de kooi lieten :-*,maar ze heeft nog kuren hoor maar ze is niet bang meer van onze handen,veel geduld en dan lukt het wel :thumbsup:

marloes

• Gast
Re: mijn vogel bijt als in mijn hand in de kooi steek heo krijg ik haar tam ???
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2005, 14:28:23 pm »
we laten haar nu uit de kooi.
maar ze gaat op glimmende dingentjes af
en dan bijt ze er in.
ze hing al in mijn oor vanwegen mjin orbellen  :'(
wat moet ik daar aan doen :-[

groetjes marloes

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2005, 18:48:08 pm »
Consequent zijn en dit niet toelaten. 

Iedere keer wanneer ze dit doet, de vogel zonder te kijken en iets te zeggen ergens anders zetten, negeren dus.

kylie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 17, 2005, 00:11:15 am »
Met heel veel geduld lukt het wel inderdaad negeren en waarschuwen want ze leren snel :P,als Kylie echt vervelend is dan doe ik haar in haar kooi en zet haar ergens anders dat ze ons niet ziet en op de grond dat vind ze niet leuk,heb ik ook hier geleerd hoor en het werkt wel :-*

ABgirl

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 08, 2005, 18:15:32 pm »
Ik heb dus hetzelfde probleem. M'n eerste aga is aan komen vliegen en eerst van m'n broertje geweest, dus niet opgevoed.
Ik heb er 1,5 jaar geleden

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #7 Gepost op: oktober 08, 2005, 18:19:03 pm »
misschien dat je aan de 5 stappen iets hebt! Zoek op het forum naar de 5 stappen.
Verder probeer door te zetten en als ze het doet ook echt belonen!!!

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!

ABgirl

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 08, 2005, 19:11:07 pm »
Het probleem is dat die volgens mij met vogels beginnen die al enigszins handelbaar zijn. Die van mij durven dus niet in de buurt van m'n handen te komen. Laat staan dat ik ze kan pakken om er wat mee te doen.
Probeer nu met m'n handen in de kooi te komen om ze wat lekkers te geven, maar ze durven lang niet altijd wat te pakken. En dan moet ik ook nog uitkijken voor m'n vingers.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2005, 19:49:27 pm »
Nee, de 5 stappen zijn er voor alle vogels, vals, schreeuwerig, aggressief.....

Wieken is een belangrijk onderdeel hiervan, van het tam maken van een agressieve vogel. Zo krijg je controle over je gedragsgestoorde vogels.

Verder, verdiep je even goed in de 5 stappen en heb je daarna vragen, stel ze gerust!

ABgirl

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 08, 2005, 19:57:09 pm »
Tja, wieken weet ik nog niet. Vind ik eigenlijk zo onnatuurlijk. En kan je ze niet gewoon tam krijgen zonder wieken?

Verder over die 5 punten maar kan mij er nog niet een voorstelling van maken.
Hoe laat ik bijv. zien dat ik de baas ben?
Dat fantastisch en mooi laat ik ze meestal al wel merken door gezellig met ze te praten en ze te begroeten zodra ik m'n kamer binnenkom.
Dat leermeester wil dus nog niet lukken omdat ik niet weet hoe ik dat uit moet voeren.
Om ze te leren dat ze wat voor mij moeten doen, moeten ze zeker eerst meer kunnen? zou anders niet weten hoe ik dat gedaan krijg als ze niet naar me luisteren.

Ben al wat met de klikkermethode bezig geweest. Ze weten nu iig dat een klik een zonnepit betekent. Probleem hierbij is dat de

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #12 Gepost op: oktober 08, 2005, 20:04:32 pm »
Wieken is niet onnatuurlijker dan vogels in een kooi, tenzij ze bij jou kilometers per dag kunnen vliegen  ;)

Bovendien, wat heb je er nu aan, nu ze vals zijn. Geloof me, ik weet wat het is om valse aga's te hebben, ik heb ze jarenlang gehad.

Nu zijn ze gewiekt, opgevoed met de 5 stappen en voor mij zijn ze nu superlief....

Ook als je ze wilt gaan trainen...hoe doe je dat als ze er steeds vandoor gaan? Ze moeten leren dat jij de baas bent.
Mischien dat je maar 1 keer hoeft te wieken, dat ze zoveel geleerd hebben, dat je de vleugels weer kunt laten bijgroeien.
Ik kan dat niet, zodra het weer aangroeit, worden ze weer valser  ???

Op het forum zijn topics over de 5 stappen in de praktijk, ik zal ze even zoeken.

In het topic '5 stappen in de praktijk' staat hoe mensen omgaan met die 5 stappen.

5 stappen in de praktijk

Theorie 5 stappen.
5 stappen
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2005, 20:11:32 pm door Janina »

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 08, 2005, 22:47:20 pm »
nog meer voorbeelden over hoe de 5 stappen uit te voeren zijn. Twijfel je of je ze goed doet? Zet jouw manier er even bij, dan kunnen mensen je misschien helpen en daar kunnen we allemaal van leren ;)

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,9489.0.html

Jefta

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 08, 2005, 23:01:14 pm »
Wij hebbben ons agaatje ook nog niet zo lang ,we hebben eerst met onze hand in de kooi gedaan en dan met wat bijvoorbeeld trosgierst ,een beetje lokken, toen ging ze op een gegeven moment op onze hand zitten,maar ik moet eerlijk zeggen ze is pas goed tam geworden toen we ze uit de kooi lieten :-*,maar ze heeft nog kuren hoor maar ze is niet bang meer van onze handen,veel geduld en dan lukt het wel :thumbsup:

sorry maar geduld is leuk bedacht.. maar absoluut geen oplossing...
met geduld sta je nog steeds toe dat de kromsnavel zich dominant mag gedragen tenopzichte van het baasje..
de vogel bepaald het gedrag bij geduld.. en niet de baas...
bij twijfel en gebrek aan geloof aan dit argument.. vraag maar aan janina.. die meer geduld heeft uitgeoefend dan wie dan ook!!! zonder resultaat.. en das logisch als je je aan de logica van de kromsnavel houdt!!!

gr Jefta