Auteur Topic: avilux birdlampen  (gelezen 2868 keer)

marian53

• Gast
avilux birdlampen
« Gepost op: september 20, 2005, 14:14:53 pm »
Wie heedt er ervaring met avilux birdlampen ? het schijnt goed te zijn in de winter klopt dit of is het gewoon een fabbeltje?

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
Re: avilux birdlampen
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2005, 20:14:24 pm »
De true light ken ik,maar deze zeggen me niets helaas.(zouden ze alleen goed zijn in de winter dan?)

marian53

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 20, 2005, 23:41:19 pm »
dit stond erbij ik weet niet of het voor dezelfde lamp geld birdman ;)
Parkieten en Papegaaien ,die binnen gehouden worden , hebben voortdurend een tekort aan UV-licht. Het UV-deel van zonlicht word door vensterglas eruit gefilterd . Daarnaast geeft normale huisverlichting geen UV-B straling. Derhalve is het extra verstrekken van UV-B straling aan te raden . De Original WAGNER'S "Avilux"-Lamp levert dit extra levensnoodzakelijke UV-B-Licht. De veren van de vogels reflekteren het UV-Licht. Deze reflextie van het verenkleedspeelt bij de paringsselektie van de vogels een belangrijke rol. Daardoor zou de kweek met UV beduidend succesvoller moeten zijn . De UV waarneming speelt ook een belangrijke rol bij de voedingsslectie en opname . Rijpe vruchten en bessen zien er voor de vogel anders uit dan niet rijp fruit . Met UV is rood roder en groen groener: De trek van een onwillige eter kan met UV gestimuleerd worden.. Ook bij de behandeling van  verenpluk heeft UVlicht zich bewezen Vitamine D3 is voor een gezonde ontwikkeling van de botten onontbeerlijk.. Bij de meeste vogels wordt de preD3 uit de bloedbaan gehaald en verzamelt in de borstelklieren , vervolgens verzorgt de vogels zijn veren en smeert de veren er mee in Dit word dan  door UVB-Licht bestraald  De Vogel neemt het UV bestraalde materiaal bij de volgende poetsbeurt weer op em en komen zo als Pre-Vitamine D in het lichaam. De Lever en de Nieren zetten het dan om in Vitamine D3.

Ik hadt hier namelijk nooit iets van gehoord daarom mijn vraag  ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: september 21, 2005, 10:03:46 am »
Is zo'n lamp dan een aanvulling voor de gezondheid van je vogels?

Dilemmy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 21, 2005, 10:47:34 am »
Mijn ouders zijn pas naar een beurs geweest waar deze mensen toevallig ook stonden en wij hebben hier folders van liggen. Het is wel waar dat vogels vitaminen aanmaken met uv licht en dat deze in een normale huissituatie niet wordt aangemaakt doordat ze een tekort hebben aan die uv-licht. Precies hetzelfde geldt namelijk ook voor terraria's.
Maar deze lampen kan je dus eigenlijk het gehele jaar door gebruiken voor licht. Ik ga in mijn buitenvoliere ook waarschijnlijk een terarialamp inhangen voor de uv licht, gewoonweg omdat ik geen tl licht heb. En ga kijken of het helpt bij mij in de kweek. Dat komt ook omdat mijn vogels niet de gehele dag zonlicht hebben in de voliere ze zitten het grootste deel van de dag toch in hevige schaduw en in de winter hangt er een plexiplaat voor en dan komt er ook weing uv-licht in en aangezien ze dat net nodig hebben om te kunnen zien of de poppen broedrijp zijn.
Ik zou zeggen probeer het gewoon en bevalt het niet dan kan je er altijd mee stoppen; of je doet het gewoon niet en je geeft hem wat extra vitamines bij.

Groeten Cinnemon

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2005, 11:02:05 am »
je geeft hem wat extra vitamines bij.

Mijn aga's krijgen regelmatig extra vitamines ( ze eten nauwelijks groente en fruit) en komen daarnaast ook veel buiten. Ik denk niet nodig hier dan.

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #6 Gepost op: september 21, 2005, 21:40:57 pm »
www.rimo.nl heeft ook dat soort lampen te koop,maar dan die true-light waar ik het over had.
Ik zelf heb tl's gekocht van Phillips met een speciaal nummer geloof ik bij een electronica zaak die dus lampen enzo verkoopt.Na hun mijn verhaal te hebben verteld (ook van die speciale lampen) zeiden ze me dat deze ook zo'n soort effect hadden.Ze geven ietwat blauwer licht af dan de normale tl lamp.De vogels hadden deze lampen binnen hangen en ze deden het er goed op! ;)

P.s. dit staat er op hun site over die true light's;
TRUE-LITE Zonlicht
Wanneer buiten de zon schijnt, zijn mensen vrolijk.
Dit komt doordat zonlicht de aanmaak van vitamine D in ons lichaam stimuleert.
Door een tekort aan zonlicht vergroot de kans op vermoeidheid, lusteloosheid. ;)
Sommige mensen worden zelfs depressief door een tekort aan zonlicht.
True-Lite is DE manier om op kunstmatige wijze het tekort aan zonlicht aan te vullen.
In ziekenhuizen past men True-Lite toe bij behandeling van winterdepressie.
Naast de positieve effecten van True-Lite op de gezondheid is het licht ook uiterst comfortabel.
Het heldere licht is prettig om bij te werken, lezen, handwerken, schilderen etc.
Het wordt daarom op grote schaal toegepast in kantoren, universiteiten, (tand)artsenpraktijken, kledingwinkels etc.

True-Lite voor vogels en andere huisdieren

Vogels hebben zonlicht nodig.
In ons land is over het algemeen er minder zonlicht dan waar uw vogels in de vrije natuur leven.

True-Lite vult tekort aan zonlicht aan zodat uw vogels:

Meer weerstand krijgen;
Er mooier uitzien;
Sneller door de rui gaan;
Betere broedresultaten krijgen;
Een optimaal dagritme krijgen.

Ook voor Aquarium en terrarium is True-Lite de ideale verlichting.
Uw dieren hebben baat bij zonlicht!
True-Lite voor planten

Om planten te laten groeien is zonlicht nodig.
Met True-Lite kunt u het weinige zonlicht dat wij hier hebben op eenvoudig aanvullen.
True-Lite wordt op grote schaal toegepast in kassen.
Ook u kunt thuis de groei van uw planten met True-Lite bevorderen.
Bovendien komt in het licht van True-Lite de kleuren van uw planten mooier naar voren.

Leverbaar in:
Nieuw: Spaarlamp 23 Watt Bestelnummer: 4000
60 cm 20 Watt Bestelnummer: 4010
90 cm 30 Watt Bestelnummer: 4020
120 cm 36 Watt Bestelnummer: 4030
150 cm 58 Watt (niet verzendbaar!) Bestelnummer: 4040

True-Lite lampen passen in standaard armatuur en gaan 4x langer mee dan een normale TL-buis!

De true-lte lampen zijn sinds 2001 veranderd. De lampen zijn nu even dun als normale TL-buizen en hebben geen draai meer. Door een vernieuwde technologie geven deze lampen bovendien 17% meer licht.

marian53

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 21, 2005, 23:33:09 pm »
Alvast allemaal bedankt voor het reageren  :) ik kan hiermee al lekker vooruit.

NACHTUIL

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2005, 00:52:59 am »
ik had gehoort dat tl lampen flikeren ,voor de vogel,s wij zelf kunnen dat niet zien maar de vogel,s wel
ia dat waar wat ik hen gehoord :-[

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • The Birdman
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2005, 15:31:14 pm »
Dat verhaal ken ik ook....dat de vogels de trillingen zeg maar die een tl uitstraalt tig keer meer vernemen (zien) dan de mens.