Favo en Middel hier hebben heel lang in een slaapdoosje geslapen. Gewoon een kartonnen doos met wat doeken erin en de flappen konden losjes dicht. Doosje ging om 22:00 uur naar de slaapkamer en als we 's ochtends opstonden, dan zaten die twee al vaak op de rand van de doos. Was een heel ritueel. De doos haalde ik iedere avond van boven en de gaaien zaten dan op de papegaaienspeelplaats en als ze me met doos van de trap af zagen komen (trap in de woonkamer) dan werden ze al helemaal gek. Ik zette de doos onder de papegaaienspeelplaats en ze ploften er zelf in. Daarna ging het doosje naar boven.
Meestal waren de gaaien eerder wakker dan wij en we hebben ze wel eens op bed aangetroffen omdat ze vonden dat het tijd werd om naar beneden te gaan, want het was al licht buiten. Ze kwamen toen wel goed aan hun rust toe.
Met de komst van de grote binnenvoliere wilden we het slaapdoosje afschaffen.
Nu is het zo dat de gaaien aan het einde van de middag (of soms de hele dag) naar de papegaaienspeelplaats gaan. 's Avonds eten ze daar nog wat en als het buiten donker wordt, zoeken ze zelf hun eigen plekje op (vrij hoog zitten die). De papegaaienspeelplaats zit voor het raam en als het donker wordt, merken ze dat meteen en hoor je ze ook niet meer. Als wij op bed gaan, dan roep ik ze even wakker en dan staan ze al met een uitgestrekt pootje om op te stappen en dan zet ik ze alsnog in de voliere.
Ik heb ze wel eens laten slapen op de papegaaienspeelplaats terwijl ik zelf op de bank eronder lag, maar ik werd om 06:00 uur wakker omdat Favo over mijn gezicht liep. Het was toen inmiddels licht buiten en als je voor het raam slaapt dan heb je dat natuurlijk snel door als papegaai.
Vanochtend hoorde ik ze boven al heel vroeg rommelen en roepen en doen. Pappagaai ook. Maar volgens mij is die om 07:00 uur al buiten. Die reageert echt op het daglicht!
Ik heb het idee dat de nachtrust van de gaaien hier afhankelijk is van het ondergaan en opkomen van de zon. Ze trekken zich niet zo erg wat aan van tv of ons. Chanel en Djarno staan in de donkerste hoek van de kamer en die zijn al lang onder zeil voor de andere gaaien op de papegaaienspeelplaats hun slaapplekjes opzoeken. Maar ik betwijfel of ze echt 12 uur slaap halen hier. En om ze te dwingen, dat gaat me wat ver. Ze kunnen hier reageren op het zonlicht, ik vind dat eienlijk wel heel natuurlijk.