Auteur Topic: laten jullie je vogel ook slapen?  (gelezen 3821 keer)

Cosch

• Gast
Re: laten jullie je vogel ook slapen?
« Reactie #15 Gepost op: september 21, 2005, 20:47:58 pm »
Ja inderdaad, erg logisch!

Heb wel es gelezen dat mensen een speciale 'slaapkamer'  hadden voor de gaai! Dus dat hij echt naar 'bed'  gebracht word.
Zodat ze een volle nacht slaap krijgen. Ja waarom niet eigenlijk als je toch een kamer over hebt enzo!

Gr Corina

bren

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: september 22, 2005, 07:05:08 am »
we hebben helaas geen extra slaapkamer,
want anders stond co daarin.
hoort hij echt niks meer.
maar als we visite hebben staat hij in onze slaapkamer.

dutchgerard

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: september 22, 2005, 08:48:15 am »
Gino krijgt altijd een donkere doek over zijn kooi als wij naar bed gaan.
Als we dat niet doen begint hij veel te vroeg met praten en fluiten.
Ook als we eens uitslapen begint hij onder de doek om ongeveer half 10 te fluiten, dan vindt hij dat hij lang genoeg alleen heeft gezeten.  ;D

Tommy

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: september 22, 2005, 10:51:21 am »
Hahaaa ja, dat heb je dan natuurlijk wel weer ;D

Hoe doen de mensen dat die hun gaaitje in een klein kooitje of vervoersbak laten slapen? Kunnen jullie nog uitslapen? ;)

Riboet

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: september 22, 2005, 11:04:39 am »
Favo en Middel hier hebben heel lang in een slaapdoosje geslapen. Gewoon een kartonnen doos met wat doeken erin en de flappen konden losjes dicht. Doosje ging om 22:00 uur naar de slaapkamer en als we 's ochtends opstonden, dan zaten die twee al vaak op de rand van de doos. Was een heel ritueel. De doos haalde ik iedere avond van boven en de gaaien zaten dan op de papegaaienspeelplaats en als ze me met doos van de trap af zagen komen (trap in de woonkamer) dan werden ze al helemaal gek. Ik zette de doos onder de papegaaienspeelplaats en ze ploften er zelf in. Daarna ging het doosje naar boven.
Meestal waren de gaaien eerder wakker dan wij en we hebben ze wel eens op bed aangetroffen omdat ze vonden dat het tijd werd om naar beneden te gaan, want het was al licht buiten. Ze kwamen toen wel goed aan hun rust toe.

Met de komst van de grote binnenvoliere wilden we het slaapdoosje afschaffen.
Nu is het zo dat de gaaien aan het einde van de middag (of soms de hele dag) naar de papegaaienspeelplaats gaan. 's Avonds eten ze daar nog wat en als het buiten donker wordt, zoeken ze zelf hun eigen plekje op (vrij hoog zitten die). De papegaaienspeelplaats zit voor het raam en als het donker wordt, merken ze dat meteen en hoor je ze ook niet meer. Als wij op bed gaan, dan roep ik ze even wakker en dan staan ze al met een uitgestrekt pootje om op te stappen en dan zet ik ze alsnog in de voliere.
Ik heb ze wel eens laten slapen op de papegaaienspeelplaats terwijl ik zelf op de bank eronder lag, maar ik werd om 06:00 uur wakker omdat Favo over mijn gezicht liep. Het was toen inmiddels licht buiten en als je voor het raam slaapt dan heb je dat natuurlijk snel door als papegaai.
Vanochtend hoorde ik ze boven al heel vroeg rommelen en roepen en doen. Pappagaai ook. Maar volgens mij is die om 07:00 uur al buiten. Die reageert echt op het daglicht!
Ik heb het idee dat de nachtrust van de gaaien hier afhankelijk is van het ondergaan en opkomen van de zon. Ze trekken zich niet zo erg wat aan van tv of ons. Chanel en Djarno staan in de donkerste hoek van de kamer en die zijn al lang onder zeil voor de andere gaaien op de papegaaienspeelplaats hun slaapplekjes opzoeken. Maar ik betwijfel of ze echt 12 uur slaap halen hier. En om ze te dwingen, dat gaat me wat ver. Ze kunnen hier reageren op het zonlicht, ik vind dat eienlijk wel heel natuurlijk.

Wickingh

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: september 22, 2005, 11:05:00 am »
Hallo,

ik lees met verbazing  :CENS de opmerking van Jose, dat haar vogel in een vervoersbakje slaapt.
Persoonlijk denk ik dat dit geen gezonde situatie is voor de klauwen van de vogel.
Deze klauwen zijn door de natuur zo ingericht dat de greep tijdens de slaap om een tak heen klemt, dit natuurlijk mechanisme kan in zo'n bak niet plaats vinden.
Mocht je wel vast blijven houden aan deze slaapplek zal je misschien iig een slaapstok daar aan kunnen brengen,

m  :CENS g Frank

Riboet

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: september 22, 2005, 11:07:32 am »
Kunnen jullie nog uitslapen? ;)

Nee, dat zat (zit, want we slapen met open raam en die komt uit op de tuin met daarin de voliere van Pappa- en Mammagaai) er bij ons niet echt meer in! Zelfs niet toen met het af te sluiten slaapdoosje! Daglicht: betekent hier: HAAALLLLOOOO WERELD!  ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #22 Gepost op: september 22, 2005, 11:42:27 am »
Hallo,

ik lees met verbazing  :CENS de opmerking van Jose, dat haar vogel in een vervoersbakje slaapt.
Persoonlijk denk ik dat dit geen gezonde situatie is voor de klauwen van de vogel.
Deze klauwen zijn door de natuur zo ingericht dat de greep tijdens de slaap om een tak heen klemt, dit natuurlijk mechanisme kan in zo'n bak niet plaats vinden.
Mocht je wel vast blijven houden aan deze slaapplek zal je misschien iig een slaapstok daar aan kunnen brengen,

Ik was ook wel verbaasd over zo wie zo het vervoersbakje. Waarom niet in een kooi? Omdat ie van de stok afvalt zeg je.. Ik denk dat ze vanzelf een manier zoeken om te slapen. Sjakko slaapt schuin naar beneden hangend met haar klauwtjes aan de tralies.. Ik zou niet weten waarom, misschien zopu ze ook wel van de stok afvallen?  ??? Op de speelplaats laten slapen zou ik nooit doen, ivm de katten en het vrij rondlopen wat ze kunnen als ze wakker worden (electriciteitskabels en andere dingen kapotmaken en bij mij dan de katten natuurlijk!). ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: september 22, 2005, 13:11:40 pm »
Hallo,

Ik nam aan dat er een zitstok in die bak aanwezig was ???

En Guano en Tommy slapen dus inderdaad los Loes, maar Pepper en Chico niet, die gaan rondneuzen enzo. Ik denk dat het dus ook afhankelijk is van de kamer waarin ze staan en van de vogels of dat wel of niet kan ;)

Ennuhh... Riboet ;D Hoe laat uhhhhhmmmmm vroeg zijn jullie dan wel niet wakker? :o ;D

Riboet

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: september 22, 2005, 13:44:35 pm »
Ennuhh... Riboet ;D Hoe laat uhhhhhmmmmm vroeg zijn jullie dan wel niet wakker? :o ;D

Ik wil het niet weten!  :-[ :). Maar ik denk dat ze hier soms al om 06:30 uur beginnen. Haha, eigenlijk moet ik dan blij zijn met de komst van de winter. Komt Pappagaai misschien ook later naar buiten. Het is dus niet altijd zo vroeg, hoor, maar ik heb me wel eens verbaasd over het vroege opstaan van Pappagaai.
Maat het is het ook wel leuk  om wakker te worden en dan je vogels buiten al vrolijk hoehoe te horen roepen  :hart:.

Wickingh

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: september 22, 2005, 14:56:02 pm »
Hai Wilma,

daar moeten ze maar aan wennen he,ik heb op dit moment van de 8 die er buiten zitten, 6 gaaien die zich laten horen bij zonsopgang.
Gelukkig vinden de meesten het geweldig,  8)

m  8) g Frank

bren

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: september 22, 2005, 17:55:01 pm »
Hallo,

heb coco ook in een vervoersmand voor katten zitten(wel een extra stevige ;)).
heb op de bodem tralies van een hamsterkooi liggen en heb er 2 stokken ingemaakt,
gaat super.maar de stokken hebben eigenlijk weinig zin want hij
slaapt eigenlijk altijd op de tralies,vind hij toch fijner denk ik.

gr brenda

jose0069

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: september 22, 2005, 19:43:21 pm »
Hallo,

Hoi Frank,

Ik heb de kooi zo omgebouwd dat Layla lekker op een stok zit en dat ze heerlijk kan knagen als ze wil want ik heb de stok helemaal omwonden met sisaltouw. ;D
Nee, dat had ik gelukkig wel begrepen dat je je gaaitje niet zo in een bakje stopt.
Ik heb de bak ook zo gemaakt, dat ie helemaal opengeklapt kan worden zodat ik Layla er heel gemakkelijk eruit kan halen.

Groetjes Jose

Wickingh

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: september 22, 2005, 19:49:18 pm »
Ok Jose,

duidelijk,  :thumbsup:

m  :thumbsup: g Frank