Ik ben op zoek naar informatie en antwoorden, vandaar dat ik deze site benader.

Mijn schoonmoeder heeft al jaren (volgens mij een jaar of 6-7) een blauwvoorhoofd amazone, Jacko. Zij is de 2e eigenares.
Hij heeft een grote kooi in de woonkamer, maar die staat altijd open. Hij kan, mag en gaat dan ook het hele huis door. Hij kan goed met de 2 huiskatten overweg en is helemaal idolaat van het hondje (een cavelier king charles spaniel). Hij krijgt veel aandacht en brabbelt en lacht met de mensen in huis mee.
Er zijn nooit problemen geweest, hij wilde niet graag geaaid worden, maar had nooit agressieve neigingen.
Sinds een aantal maanden is dit dus veranderd. Zodra het hondje in de kamer is, valt Jacko iedereen aan. Hij bijt tot bloedens toe door. Het is nu zo erg, dat familie en overig bezoek niet meer binnen durft te komen als Jacko los is.
Kan het zo zijn dat Jacko de geslachtsrijpe leeftijd heeft bereikt en het hondje als zijn partner ziet en iedereen bij haar uit de buurt wil houden?
Mijn schoonmoeder wil Jacko niet alleen maar in de kooi opsluiten, maar zo kan het ook niet verder.
Wie kan mij aan een antwoord helpen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Wendy