Auteur Topic: caro krijst ontzettend en denk dat ik haar weg doe  (gelezen 39894 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: caro krijst ontzettend en denk dat ik haar weg doe
« Reactie #15 Gepost op: september 29, 2005, 19:31:18 pm »
ze krijst nu sinds dat ze een keer is weggevlogen en dan echt 24 uur per dag en word er harstikke gek van.
zit nu gewoon te janken omdat ik echt denk dat het het beste is dat ik haar weg doen.
zo schieten we er allebei niks mee op

Maar jullie waren zo gek met haar! Zou je niet eens heel goed kijken wat er aan de hand is? Heb je dit gelezen?

Schreeuwgedrag

** Schreeuwgedrag kan normaal gedrag zijn. Het schreeuwgedrag kan passen in het normale dagpatroon. D.w.z. 's morgens vroeg en tegen de avondschemer.
Dit patroon is moeilijk te doorbreken. Sommige soorten zijn luidruchtiger en daar zal bij de aanschaf rekening mee gehouden moeten worden.
Het kan helpen om de vogels een periode voor de schreeuwtijd geen voeding te geven en vlak voordat de schreeuwerig begint de voeding en lekkernijen aan te bieden. Nooit voeding en lekkernijen geven als de vogel schreeuwt.
Elke reactie van de eigenaar die door de vogel niet als ongewenst wordt gezien is reden om het ongewenste gedrag te blijven vertonen.
Hiermee wordt het gedrag in de hand gewerkt.
Ook kan voor de bewuste periode aan de vogel allerlei speelgoed worden aangeboden.
Deze periode van de dag kan ook het beste worden benut om vogels "te leren praten". Leren praten is vooral actief kleuren, vormen enz. leren. Gewenst gedrag wordt uitbundig beloond. Het is zaak om dan pedagogisch verantwoorde aandacht te geven.

** Het kan een pure uiting zijn van dominant gedrag zoals ook kan optreden als er visite is of als de telefoon gaat. Het kan ook optreden als de eigenaar thuiskomt of de kamer verlaat.
Het is van belang om zich te realiseren dat ongewenst schreeuwgedrag het gevolg is van een verkeerde opvoeding.

Het is zaak om enerzijds het gedrag te negeren en anderzijds verantwoorde afleiding te bezorgen.
De positie van de vogel mag niet hoger zijn dan bij ons op borsthoogte. Als er huishoudelijke zaken moeten gebeuren kan de vogel in de buurt geplaatst worden, bijvoorbeeld op een standaard. Dit bezorgt de vogel afleiding zonder dat hij/ zij zelf de directe aandacht krijgt. Ongewenst gedrag wordt verder genegeerd.
** Schreeuwen kan optreden uit angst/ onzekerheid ofwel omdat de vogel op een plaats staat waar deze zich niet op zijn gemak voelt. Het is van belang om de vogel regelmatig een andere plaats te geven. Ook kan het "interieur" van de kooi regelmatig worden gewijzigd. De vogel wordt daarmee meer flexibel en kan zich gemakkelijker aanpassen aan nieuwe situaties. Vogels die niet goed opgevoed zijn kunnen in het algemeen het beste geleidelijk aan een nieuwe plaats of aan een nieuwe kooi gewend worden.
Belangrijk is om in dergelijke gevallen het ongewenste gedrag volledig te negeren. Vogels die goed opgevoed zijn vertonen zelden een dergelijk onaangepast gedrag.
** In een periode van seksuele activiteit kunnen vogels meer luidruchtig zijn. Ook in de periode dat een jonge vogel geslachtsrijp aan het worden is zien we gedragsveranderingen optreden en kan de vogel ook meer luidruchtig zijn. We kennen ook pubergedrag bij vogels.

Dat is wat Hooimeijer er over zegt. Kijk eens wat je er uit kan halen.. Is het onzekerheid bij haar, weet ze niet waar ze aan toe is.. Heb je haar opgevoed met de 5 stappen bijvoorbeeld, etc. etc.  ???
« Laatst bewerkt op: september 29, 2005, 19:33:14 pm door Loes »

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #16 Gepost op: september 29, 2005, 20:10:11 pm »
niet echt alleen dat ze schreeuwt als ik de kamer uit ga maar ja al zit ik een tijdje in de kamer dan doet ze het ook
Ik weet nog niet eens het 5 stappen plan
en er is nu gewoon niks mee te doen het enigste wat nu kan is vlugten anders klappen je oren

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #17 Gepost op: september 29, 2005, 20:29:48 pm »
Ik zou als ik jou was me eens goed gaan verdiepen in het 5 stappenplan: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,4202.0.html Jouw vogel krijgt aandacht door het schreeuwen, al is het negatieve aandacht. Ook kortwieken moet je echt overwegen! ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: september 29, 2005, 20:54:26 pm »
Heee gaat het nog een beetje? :-*
Je zit er echt mee he? en toch denk ik net als de anderen dat er iets aan te doen is.
Ik begrijp dat je nu het liefst geen geschreeuw wilt horen, geen burenruzies, gewoon even helemaal niks meer.
Helaas werkt dat zo niet, tenzij je haar weg doet, maar WIL je dat ECHT.

Je zou misschien aan je buren kunnen uitleggen dat je er zelf ook gek van wordt, maar dat jullie er hard aan werken het te laten stoppen. Vraag ze om tijd en deel je probleem even met ze.

Verdiep je heel erg in die 5 stappen, zorg dat ze mee naar buiten kan maar geef niet steeds aandacht...negeer haar veel, maar ALS ze aandacht krijgt dan ook echt. Dit klinkt meer als een verwende vogel  :) Dus leer haar dingen over van alles, neem haar mee ,maar laat haar ook zichzelf vermaken.

Je zit er nu zo doorheen dat ik denk dat je het best een plan maakt op papier. Een plan van aanpak, dat geeft rust ,want dan hoef je niet na te denken iedere keer als ze zo doet.

Als je het je kunt permiteren vind ik dit echt een geval om mee naar Hooimeijer te gaan. Juist dit soort dingen zijn niet makkelijk. Een steun in de rug kun je volgens mij wel gebruiken. Maar wat je ook doet, doe haar niet zomaar weg :(

Heel veel sterkte en als we je moeten helpen dan roep je maar. Je ziet dat er veel mensen met jullie begaan zijn en er graag alles aan doen juillie te adviseren en te steunen :-*

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #19 Gepost op: september 29, 2005, 21:57:29 pm »
kortwieken staat echt wel in de planning maar ik ben bang dat ze weg vliegt moet er dan namelijk wel mee naar buiten.
1 keer weg vliegen is wel genoeg.
Ronald heeft ook al aangeboden om caro definitief of tijdelijk op te vangen.
Ik weet het echt niet meer jongen ben bek af en ben het echt beu.
Ze mag van mij wel krijsen maar niet elke dag 24 uur lang daar pas ik voor.
doe mn best echt waar maar meer kan ik niet doen. En ik merk nu gewoon dat het niet gaat hoe jammer het ook is! :(

Tommy

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: september 29, 2005, 22:16:49 pm »
Ik kan me daar iets bij voorstellen Wesly. Misschien is het inderdaad een mooie oplossing als Ronald haar tijdelijk opvangt. Als zij nu eens met haar aan de slag gaan, goed aan de slag, wieken en met de 5 stappen , anders schiet het nog niet op denk ik hoor. Dan kunnen zij haar mee naar buiten nemen misschien? Dat doen ze toch ook wel eens met Tjickie dacht ik.

Want bij goed wieken vliegt ze niet weg ECHT niet! ;) Jullie even rust en daarna weer fris verder? Zou dat kunnen denk je? Het zou zooooo jammer zijn als je nu afscheid moest nemen. :(

Ik weet zeker dat je het zelf ook kunt met een nieuwe aanpak, maar als je nu op bent dan zou het heel mooi kunnen zijn als ze bij Ronald terecht kan voor even. Ik zou nog niet zeggen voorgoed...dat kun je later nog wel zien. Probeer het dan eerst zelf nog eens als ze weer terug is. Het KAN! ECHT WAAR! :thumbsup: :-*

Rika1963

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: september 29, 2005, 22:28:07 pm »
Ik kan me er iets bij voorstellen dat je helemaal gefrustreerd en helemaal doordraait van geschreeuw en op dit moment geen uitweg ziet.

Ik denk ook dat misschien een rustpauze voor jou en de vogel het beste is, misschien kan je na een rustige periode ook er helder over nadenken.

Ik weet dat Corina ( Senna ) ook een edel in huis ( van iemand anders ) heeft gehad en die zo aan het schreeuwen was. Corina kan je misschien dus ook goede tips geven.
Ik weet dat de edel zich beter ging gedragen in een nieuwe omgeving en zelfs weer pap kreeg waar de edel zich weer rustig van ging gedragen.

Al met al begrijp ik je wel hoor en wens je ook heel veel sterkte :-*

En geweldig Ronald dat je spontaan zo je hulp aanbied voor de eventuele opvang van Caro helemaal Toppie  :thumbsup:

Groetjes Rika

Ronald

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: september 29, 2005, 22:32:44 pm »
Wesly, je zegt dat je bang bent dat Caro wegvliegt als je met haar naar buiten gaat om in de auto te komen. Kan je niet aan een katten vervoer ding of klein kooitje komen zodat ze daar dan in huis al in gezet kan worden, even laten wennen en dan naar de auto toe? Zo hebben wij het toen ook gedaan.

En inderdaad zou je Corina eens kunnen raadplegen.

Ja, we hebben aangeboden om haar een tijdje in huis te nemen maar dat zou dan wel een allerlaatste oplossing zijn. Wij zijn natuurlijk ook geen wonderdokter.. Maar haar afzetten bij de NOP zou nu zonde zijn.

Ronald.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2005, 22:35:04 pm door Ronald »

Tommy

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: september 29, 2005, 22:36:58 pm »
Nou dat lijkt me zowiezo een goed idee ronald! :thumbsup:
Hups in een kooitje en mee de auto in om ergens te laten wieken. Mooi laten schreeuwen (als ze dat al doet) jij bent doof. Je edel is niet de baas hoor :)

Tommy

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: september 29, 2005, 22:38:15 pm »
Owh bliksem...niet naar t NOP brengen nu hoor! :(
Dan naar Ronald of Corina. Ik denk niet dat de oplossing voor haar in t NOP ligt :(

Offline wesly

• Aan de leg
  • Super!
    • Onze gaaien!
« Reactie #25 Gepost op: september 30, 2005, 07:10:38 am »
we gaan haar vandaag laten wieken
hoe ik haar moet vervoeren daar over gaan we vandaag op het werk even over nadenken
 maar kan iemand mij een voorbeeld geven van de 5 stappen want ik snap er niks van
en even over pap voeren sinds ik haar geen pap meer geef is het wel erger geworden.
gelukkig hebben we nog 2,5 kilo staan dus daar gaan we ook weer mee beginnen.
\we proberen het dus nog even zo

ik laat nog wel weten hoe het gaat

fijne dag allemaal en bedankt voor de steun

Ronald

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: september 30, 2005, 08:16:31 am »
Kijk eens bij deze topics Wesly.

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,4202.0.html

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,9443.0.html

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,9489.0.html

Daar staan echt nuttige dingen over het 5 stappen plan.

Succes vandaag en hou ons op de hoogte, ook als het NIET beter wordt a.u.b.

Ronald.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #27 Gepost op: september 30, 2005, 08:54:00 am »
Succes vandaag met wieken!! Goede eerste stap hoor! Jij bepaalt wat er gebeurt bij jouw Caro! :thumbsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: september 30, 2005, 08:58:27 am »
Succes met de verdere stappen die je gaat doen! Wieken is een goed begin. En je niet op de kop laten zitten door een vogel is ook een goed begin!
Laat inderdaad ook weten als het niet gaat! We helpen je er wel door heen! Maar niet opgeven hoor!  ;)
Het komt best goed. Hij is je nu aan het uitproberen!

Gr Corina

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #29 Gepost op: september 30, 2005, 11:12:13 am »
Ik wil je ook veel succes wensen!

En niet opgeven hoor, de 5 stappen zijn een goede oplossing, dus verdiep je er goed in en dan komt het vast helemaal goed.
en zoals je ziet zijn er veel mensen die je willen helpen!