Auteur Topic: Hoe zal ik dat aanpakken????  (gelezen 2553 keer)

pika

• Gast
Hoe zal ik dat aanpakken????
« Gepost op: oktober 03, 2005, 00:41:41 am »
Hallo,

Zo als jullie misschien al hebben gelezen heb ik er sinds gisteren een blauwvoorhoofd amazone bij. Toby, heet hij. Hij is niet gekortwiekten door omstandigheden weinig uit de kooi geweest. Hij is waarschijnlijk wel redelijk handtam, als hij even de tijd krijgt om te wennen. Ik wil er graag een moderne gaai van maken, net als mijn andere lieverd (pino, een ara servera), dus wil ik hem in elk geval kortwieken. Ik kan het zelf, maar weet niet zo goed wanneer ik dat nou moet doen. Ik heb hem dus sinds gisteren. Hij heeft nog niet bij me gezeten, ik durf hem best wel te pakken, maar wil hem even de ijd geven. Morgen ga ik eens lekker met hem zitten. Zal ik hem dan meteen de vuurdoop geven met kortwieken, of zal ik eerst werken aan de relatie. Nu weet ik wel dat je gemakkelijker een relatie opbouwd met een vogel die niet weg kan vliegen, maar ik wil hem niet meteen zo gemeen benaderen. Of misschien even een ander laten doen voor een keer???
Help, wat moet ik nou??? Wat zouden julle doen??? ???

Ron

• Gast
Re: Hoe zal ik dat aanpakken????
« Reactie #1 Gepost op: oktober 03, 2005, 00:52:28 am »
Hoi
Ik zou hem de eerste keer door een ander laten wieken en ook direct, eerst het verhuizen met stress en dan wennen en weer stress lijkt me onnodig...
Naar mijn mening is het tam maken idd makkelijker als hij gewiekt is, maar da's mijn persoonlijke mening  :)
Succes  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: oktober 03, 2005, 08:48:10 am »
Ik zou het in jouw geval ook even door een ander laten doen! Leuk hoor om weer een nieuwe relatie met een voge op te bouwen! Spannend! ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 03, 2005, 09:51:47 am »
Volg je gevoel maar  :D
Ik zou het persoonlijk zelf doen. En ik denk niet dat hij t je lang kwalijk neemt ;)

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 03, 2005, 09:58:47 am »
Het kortwieken is toch best wel ingrijpend. Ik zou het in jouw geval niet zelf doen!  :)
Ik zou even naar een vogelarts gaan! Je moet zijn vertrouwen nog winnen en misschien als het kortwieken niet goed gaat heb je gelijk al een 'achterstand'. Je weet dan in ieder geval zeker dat hij het jou niet kwalijk gaat nemen omdat jij het niet gedaan heb. Er waarschijnlijk niet bij was!
Maar ja, dat kost je wel weer wat geld!

Gr Corina

marry

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 03, 2005, 11:13:33 am »
kotwieken is toch niet zo duur? in ieder geval gefeliciflapstaart met je gaai  :-* gr marry

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 03, 2005, 11:16:59 am »
Verschilt inderdaad per arts maar ze vragen er wel wat voor!

Gr Corina

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #7 Gepost op: oktober 03, 2005, 14:38:13 pm »
Verschilt inderdaad per arts maar ze vragen er wel wat voor!

Gr Corina

Hmm ja, maar dat weegt niet op tegen de kosten die nodig zijn om verkeerd kortwieken te corrigeren, ik spreek uit ervaring :P

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 03, 2005, 14:42:01 pm »
 :)
Dat is ook waar! Maar meestal mag je er toch wel vanuit gaan dat dat goed gaat als je naar een vogelarts gaat!
En er staan hier plaatjes die ze mee kan nemen!  :)

Gr Corina

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: oktober 03, 2005, 14:51:45 pm »
Als ik jou was zou ik Toby direct laten wennen. Tuurlijk moet hij nu nog wennen, maar of ie nu erg of heel erg moet wennen, dat maakt dan ook niet veel verschil meer. En zo begin je tenminste gelijk goed.
Wel zou ik m door een ander laten wieken, stel dat ie het jou wel kwalijk neemt, je weet nu nog niet hoe hij is.
En ik sta paf over al die verhalen van dierenartsen die blijkbaar niet kunnen wieken! Hoe is dat nou mogelijk? :o
Misschien woon je bij iemand in de buurt die ook kan wieken? (dit zou voor ons allemaal toch een veel handiger oplossing zijn? )

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: oktober 03, 2005, 14:52:35 pm »
soory, ik bedoelde direct laten wieken!

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #11 Gepost op: oktober 03, 2005, 16:16:15 pm »
:)
Dat is ook waar! Maar meestal mag je er toch wel vanuit gaan dat dat goed gaat als je naar een vogelarts gaat!
En er staan hier plaatjes die ze mee kan nemen!  :)

Gr Corina

Daarom is het ook zo verstandig om het door een vogelarts te laten doen ;) (maar als een arts het alleen kan adv plaatjes heb ik er niet zoveel vertrouwen in).

@ Iejah: mijn grijze is niet 'verknipt' door een dierenarts, maar iemand die verstand had van vogels (maar dus niet van gaaien :()
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2005, 16:18:55 pm door Brede W »

pika

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 03, 2005, 23:33:56 pm »
Hallo,

Bedankt voor alle reacties! Ik heb besloten het niet zelf te doen. Morgen ga ik naar de gespecialiceerde dierenwinkel in de buurt en die wiekt gratis. Een vriend van mij is erg tevreden over zijn wiekkunsten, dus geef ik het een keertje uit handen.
Vandaag is Toby uit zijn kooi geweest. Hij heeft niet gevlogen. Ik mag hem aaien en hij heeft ook al even bij me gezeten! Hij is echt geweldig.
Pino is bij hem op de kooi op visitie geweest. Ik heb ze allebei een stukje fruit gegeven en tijdens het peuzelen hielden ze elkaar in de gaten. Toen het lekkers op was heb ik Pino weer op zijn eigen kooi gezet. Zo laat ik ze saampjes wennen.

Ik zal wel even laten weten hoe het wieken is gegaan. Wel spannend.

Cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 04, 2005, 08:39:06 am »
Neem anders even het plaatje mee wat op dit forum staat! Voor de zekerheid!  ;)
Zodat het goed gedaan word en straks niet je vogel 'verknipt' is!
Succes!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:20:43 am »
Ja, doe dat altsjeblieft!! ;)