Auteur Topic: Weigert om uit de kooi te komen.  (gelezen 2245 keer)

Bettie

• Gast
Weigert om uit de kooi te komen.
« Gepost op: oktober 05, 2005, 16:18:56 pm »
Hallo

Hoe halen jullie je papegaai uit de kooi, want ik heb een probleem met Jopie een grijze roodstaart.
Hij laat zich niet uit de kooi halen ook niet met de vijf stapjes, ben wel met hem naar Hooimeijer geweest.
Maar zogauw als ik hem uit de kooi heb kan ik er alles mee opstappen afstappen geen probleem.
Dus ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe jullie dat doen.

Groetjes Bettie

Cosch

• Gast
Re: Weigert om uit de kooi te komen.
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2005, 16:42:22 pm »
Wat doet hij dan om er onderuit te komen? Bijt hij? loopt hij weg?

Ik stop mijn hand in de kooi en Coco stapt op om eruit gehaald te worden. Hij MOET opstappen om uit de kooi te komen! Dus als hij dan niet opstapt gaat de kooi dicht en word hij genegeerd! Pas wel op daarmee, dat hij niet het gevoel krijgt dat hij zn zin krijgt he!

Zo doe ik het. Heb nog nooit problemen gehad met uit de kooi halen. Hij weet gewoon dat het zo moet. Geen andere optie! En als ik dan merk dat Coco echt geen zin heeft om er uit te komen. Dan moet hij nog opstappen en dan stop ik hem weer in de kooi!

Gr Corina

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2005, 18:24:56 pm »
Vraag maar aan Pascallo!!  :)

Tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2005, 18:55:45 pm »
Ik had dat met Pepper ook en eerlijk gezegd heb ik hem gewoon gepakt als hij niet opstapte :-[
Geen gezeur, uit die kooi en loslaten die tralies. Nu stapt hij wel op. :thumbsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2005, 18:57:37 pm »
Dat bedoel ik...  :)

billy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 05, 2005, 19:31:11 pm »
De eerste weken zorgde ik met een stok dat Billy uit de kooi ging en pakte hem met een handdoek, en nu 4 weken later stapt hij heel snel op bang dat hij wat mist hihihihi.
Groetjes Els

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: oktober 05, 2005, 20:10:10 pm »
Ja, inderdaad! Als het buiten de kooi leuk en interessant is willen ze wel hoor! Je gaat dan gewoon lekker met hem rondlopen en hem van alles vertellen over wat je tegenkomt. Dat vinden ze leuk, je leert hun dingen! ;)

Bettie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 05, 2005, 20:48:03 pm »
Hij gaat er vandoor en dan bijten he meestal ging hij op de hoogste stok zitten, maar toen dacht ik slim te zijn en deed de kooi van boven los en kon hij alsnog opstappen wat hij dan ook wel deed.
Maar nu is hij mij weer te slim af want gaat mooi tegen de tralies aanhangen en laat hem dan maar eens opstappen.
Voor de rest heb ik eigenlijk geen probleem douchen alles gaat wel goed, met hem wandelen ook wel.
En opstappen van zijn boom ook geen probleem komt gewoon naar mij toe als ik vraag ga je mee, het is alleen uit zijn kooi komen dat wil hij niet. En dan kan ik wel denken blijf maar lekker zitten maar dat is dan meneer wel goed maar dat wil ik dus niet, de hele dag in de kooi is toch ook niet goed.

Groetjes

marry

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 06, 2005, 09:10:16 am »
djarno weigert soms ook om op te stappen en dan pak ik hem ook gewoon op. hij stapt wel op met 1 poot nu het andere pootje nog op 1 of andere manier heeft ie dat nog niet door. gr marry

Bettie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 06, 2005, 14:47:04 pm »
Citaat
Ik had dat met Pepper ook en eerlijk gezegd heb ik hem gewoon gepakt als hij niet opstapte
Maar hoe pak je hem dan ik ben toch wel bang dat hij mij eerder pakt als ik hem :CENS

Citaat
Ik had dat met Pepper ook en eerlijk gezegd heb ik hem gewoon gepakt als hij niet opstapte
  Dit ook het lijkt allemaal zo gemakkelijk maar soms heb ik echt wel zoiets van kom er zelf maar uit, want als hij er uit is dan is opstappen geen probleem meer.  Maar dat moet ook weer niet goed zijn en dan kun je wel weer naar Hooimeijer toe gaan maar de eerste keer was ik al zo'n bedrag kwijt en omdat nu nog een keer te doen heb best wat voor Jopie over maar dat word toch wel een beetje te.
Dus hebben jullie nog wat tips voor mij want een oplossing heb ik nog niet.

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2005, 14:52:52 pm »
Pepper beet mij ook hoor, maar als het TE erg is doe je iets om je handen., ik vind een trui die ik niet aan heb handig :-[ . Doe mn handen in de mouwen en PAK :)

billy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 06, 2005, 17:00:56 pm »
Ric gaat ook aan de tralies hangen , maar ik duw dan tegen haar aan met het opstaptouw en dan gaat ze zelf op de kooi en dan stapt ze keurig op. :)
In de kooi stapt ze nog niet op.
Groetjes Els

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #12 Gepost op: oktober 07, 2005, 18:02:05 pm »
Hmm, een paar ideeen:
- zorg dat je tijdelijk alleen stokken hebt hangen waar je makkelijk bijkunt (dus niet te hoog, of te ver achterin)
- probeer je gaai te lokken met iets lekkers/leuks (zal niet bij iedere gaai lukken, maar die van mij doet alles voor een stukje fruit)
- zorg dat het buiten de kooi leuker is dan in de kooi en als je gaai er dan voor kiest om toch in de kooi te blijven negeer hem dan
- probeer het anders eens met kleine stapjes, train hem bijvoorbeeld eerst om alleen op een stok te gaan zitten of in het kooigat
- verminder tijdelijk het aantal leuke dingen(speeltjes) in de kooi, maar compenseer dit door buiten de kooi wel leuke dingen te hebben

En probeer ook om zelf na te gaan of je een reden weet waarom hij niet uit de kooi wil, want je geeft wel aan dat alles goed gaat zodra hij uit de kooi is. Misschien als je hem eruit haalt, schampt ie telkens met zijn staart tegen de kooi, dat kan al een reden zijn waarom ze afkerig zijn om uit de kooi te gaan. Is het ook echt elke keer dat je hem eruit haalt, of soms niet? Wat is het verschil?? En als ie dan wel een keer goed meewerkt exteem belonen he!! Sinds wanneer is het gedrag, bij wie? Probeer dit ook allemaal helder te krijgen, dat helpt om naar de oplossing toe te werken.

Groetjes,

Wendy

alain

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2005, 22:13:14 pm »
hoi,
wij hebben nu al enige maanden een grijze en sinds kort een tweede, de eerste coco is een import, een wilde dus (wat wij helemaal niet wisten, want volgens de verkoper was het een grootgebracht door de ouders) maar ja, nu hij is altijd al achterdochtig en bang geweest, maar gewoon de deur laten open staan, dagen desnoods wekenlang en naar eigen ondervinding, komt hij er bij ons alleen uit als de kamer voldoende is verduisterd, en wij in de sofa zitten.
dan komt hij eruit, vliegt een paar rondjes en gaat zich dan zitten "wassen" op het dak van zijn kooi, dan zet ik hem op een borstelsteel, en zo terug in de kooi, want met de hand lukt nog niet.
een ding heb ik geleerd, forceren lukt langs geen kant.............maar zet de kooi open en ga er zo weinig mogelijk naar toe, je zal zien hij komt wel, desnoods zijn eten net buiten de kooi zetten,wedden dat hij na een dag of drie gaat eten,misschien net als jullie er niet zijn maar de eerste stap zelwel gezet zijn. succes :thumbsup:

Tommy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 11, 2005, 14:13:05 pm »
hoi,
wij hebben nu al enige maanden een grijze en sinds kort een tweede, de eerste coco is een import, een wilde dus (wat wij helemaal niet wisten, want volgens de verkoper was het een grootgebracht door de ouders) maar ja, nu hij is altijd al achterdochtig en bang geweest, maar gewoon de deur laten open staan, dagen desnoods wekenlang en naar eigen ondervinding, komt hij er bij ons alleen uit als de kamer voldoende is verduisterd, en wij in de sofa zitten.
dan komt hij eruit, vliegt een paar rondjes en gaat zich dan zitten "wassen" op het dak van zijn kooi, dan zet ik hem op een borstelsteel, en zo terug in de kooi, want met de hand lukt nog niet.
een ding heb ik geleerd, forceren lukt langs geen kant.............maar zet de kooi open en ga er zo weinig mogelijk naar toe, je zal zien hij komt wel, desnoods zijn eten net buiten de kooi zetten,wedden dat hij na een dag of drie gaat eten,misschien net als jullie er niet zijn maar de eerste stap zelwel gezet zijn. succes :thumbsup:

Hier ben ik het niet mee eens  ;) Ik zeg niet dat jouw manier de verkeerde is, maar zo zal t niet opschieten.
Ik heb ook een wildvang gaaitje en weet hoe bang die eerst zijn. Ik heb wel doorgezet en hem gewiekt en ben iedere dag gaan oefenen. Zn angst volledig genegeerd , maar lief geduldig en consequent doorgepakt. Ook met behulp van de 5 stappen. Nu gaat hij heel veel mee, stapt ALTIJD op en graag! gaat mee op de fiets etc etc. Er is vrijwel geen verschil meer tussen de mijne en een andere tamme gaai.

Als je het zelf niet aanpakt, geloof ik niet dat ie ooit inziet hoe leuk t leven samen kan zijn. Hij zal eerder bang blijven en Tommy die juist geconfronteerd is met zn angsten heeft hierdoor ontdekt dat t niet zo eng is en geniet nu van alles :thumbsup: