Auteur Topic: overwennen van slecht dieet  (gelezen 2654 keer)

Ron

• Gast
overwennen van slecht dieet
« Gepost op: oktober 18, 2005, 11:38:23 am »
Hoi
Ik heb een kweekkoppel edelpapegaaien gekocht en moet hun dieet aanpassen, ik zal even kort zijn in wat ze bij hun vorige eigenaar kregen.
Ze kregen daar een goedkoop zaadmengel met vreselijk veel pitten en wienig fruit, er lag bv een halve appel op de bodem en verder niks.
De vogels aten echt alleen maar de zonnepitten uit dit voer dus ze zijn een zeer vet dieet gewend. Ik ben gewaarschuwd dat een edel die dit voerpatroon had niet zomaar binnen 1 weekje totaal overgezet kan worden op een vetarm dieet ivm het gevaar van een shock door het wegvallen van "alle" vetten.
Ik wil ze overwennen op een combo van voornamelijk Ecobird met soms wat zaden en veel divers fruit\groente. Nu is de vraag:
Ik heb ze nu 2 weken buiten in de schuur (verwarmd en afbouwend) en in de buitenvoliere, ze kunnen kiezen waar ze willen zijn.
Ik heb ze tot nu toe hun oude voer gegeven zodat ze niet het overwennen en het voer veranderen in 1 klap kregen. (ze zaten hiervoor in een onverwarmd magazijn dus het overwennen naar buiten kon nog net)
Nu wil ik ze op een goed dieet gaan zetten zonder risico op lichamelijke problemen door het vet in 1 keer weg te laten, in welk tijdsbestek zouden jullie de vogels overwennen? Daarmee bedoel ik welke verhoudingen oud\nieuw voer zal ik het beste kunnen aanhouden? De standaard termijnen vermeld op alle pellets is denk ik niet geschikt voor vogels die 6 jaar alleen pitten namen.
Graag jullie meningen?

grt, Ron

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
Re: overwennen van slecht dieet
« Reactie #1 Gepost op: oktober 18, 2005, 13:05:29 pm »
Een "standaard"advies vind ik moeilijk te geven ik kan alleen zeggen dat je het zou kunnen proberen met eerst te kijken hoeveel je vogels eten op een dag.Dan haal je daar bijv. 5 % vanaf en dat vul je aan met gezonde voeding.De 2de dag 10% ervan af en vult het aan met gezonde voeding.De 3de dag 15% enz enz.
Blijf naar de ontlasting kijken en blijf gewoon je vogels observeren.
Mijn grijze roodstaart heeft ook jarenlang verkeerde voeding gehad en toen ik hem pellets wilde geven weigerde hij alles steevast,maar nu eet hij ze als eerste op.Daar is een lange tijd overheen gegaan(een paar maanden)maar dat komt omdat ik steeds toegaf.Nu ben ik eigenwijzer dan mijn gaai(w  ;) )
Als je het op deze manier doet dan gaat het toch geleidelijk en word het steeds wat gezonder.

Succes

Rob

Ron

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 18, 2005, 13:41:27 pm »
Hey Rob  ;)

Dank voor je advies!
Het is dus idd zo dat ik die "vet arm shock" moet vermijden...Ik zal jou manier maar aanhouden en kijken wat ze doen.
De man is wel een volhouder denk ik, hij zal vermoed ik eerst gaan hongeren voordat ie wat anders aanraakt, eigenwijs kereltje  ;D
Hij pakt echt alleen de zonnepitten eruit, de rest kijkt ie niet eens naar...maarja, ze zijn getest op ziektes en op de totale gezondheid nagekeken en ze zijn in goede conditie....Vraag me niet hoe dat kan want zo'n slecht dieet zou toch een gevolg moeten hebben voor de totale gezondheid zou je denken.

Ze eten ook het fruit erg slecht...dat is ook een reden dat ik bang ben ze te snel over te zetten naar een goed dieet.
Ze kregen bij de vorige eigenaar wel fruit vertelde hij en hij noemde: Appel, druif, sla, en spinazie
Ik heb het idee dat ze van deze fruit\groente ook maar 1 soort per dag kregen  :(

Ik zal er maar vanuit gaan dat ik inderdaad "koppiger dan de gaai" zal moeten zijn. ;D
Aan de slag met ze dan maar he  ;)
Bedankt en groetjes,

Ron

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2005, 15:39:21 pm »
Ha die Ron,

Als ze zijn nagekeken en in goede gezondheid zijn bevonden dan hoef je je niet echt al te veel zorgen te maken denk ik.Als hij honger krijgt gaat hij echt wel eten.Kijk maar eens hoe het loopt en dan zie je wel weer verder.
Als ze nu al niet in goede gezondheid verkeerden was het een ander(voorzichtiger)vehaal maar nu moeten ze maar lekker eten wat jij ze voorschotelt.

Eet ze

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #4 Gepost op: oktober 19, 2005, 00:04:15 am »
Hoi Ron,

aangezien je ze wil overzetten op eco-bird, kun je hun misschien een mailtje sturen? Misschien kunnen zij je vertellen of het risico van directe overstap groot is en hoe 'langzaam' je je edels dan zou moeten laten wennen aan pelletvoeding?

Groetjes,

Wendy

Tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 19, 2005, 11:16:23 am »
Hay Ron, ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ken wel iemand met een papegaai die een slecht dieet had en een slechte conditie.
Haar grijsje had engelse ziekte gekregen (te weinig zonlicht en verkeerde voeding) van Hooimeijer moest zij hem direct op pellets over zetten. Dus vrij hard..de hele dag pellets en fruit plus groente en savonds als hij niks had gegeten wat van zn oude voer.

Succes met je mooie edels hoor! :-*

Ron

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 19, 2005, 12:57:27 pm »
Ik heb voor de zekerheid maar even contact gehad met Vd Horst, ook daar kreeg ik het groene licht om gewoon de voeding met een dag of 3 te gaan vervangen. Wel erg goed op de ontlasting blijven letten zodat ik kan zien dat ze iig wet iets ervan eten. Bij gezonde vogels die te "vet" zijn zoals de mijne zou de overgang niet te veel problemen moeten opleveren.
Ik had zelf het idee dat de man (Mr.Green) wel een volhardend kereltje zou wezen en dat had ik goed gegokt...hij verdomd nu 2 dagen al te eten en is de bodembedekking aan het omspitten om te zien of er toevallig nog een zonnepit of wat anders lekkers is te vinden  ;D
Er is nog steeds ontlasting in de kooi dus ze eten nu wel wat van het fruit en groenten, gisteren was er andijvie op het menu en dat kregen ze bij hun vorige eigenaar ook dus eindelijk wat te eten dachten ze.
Ze zijn er niet vrolijker op geworden..als ze nu buiten zijn zitten maar naar binnen te loeren en luid roepen om te zien of we niet "vergeten" zijn om hun behoorlijk voer te geven  :P
Ik zal updaten zodra ze aan het de eco-bird gaan eten, bedankt voor de adviezen zover  :-*

Grt, Ron

Nanda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2005, 13:26:21 pm »
Succes ermee Ron :thumbsup:

Ik hoop dat ze snel hun koppigehid op zullen geven en snel aan de pallets zullen gaan.

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: oktober 20, 2005, 16:11:33 pm »
Volhouden, koppiger zijn dan je gaaitjes ( zoals Frank altijd zegt  :) ) Ze zullen zichzelf echt niet uithongeren, dus ze moeten er een keer aan geloven. En als ze de pellets eenmaal gevonden hebben, dan stoppen ze even niet met eten  :)

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #9 Gepost op: oktober 20, 2005, 20:03:43 pm »
Ik heb Dino(grijsje)ook over gezet op pellets(nou ja overgezet hij krijgt nu beide).In het begin wilde hij er ook niets van hebben maar nu eet hij ze als eerste op.Het zijn net boeren want wat de boer niet kent vreet ie niet.
Als je ze niets anders geeft,eten ze het het snelst.
Goed dat je Hedwig ff hebt benaderd,kan ik mijn mening weer eens bijstellen.

:thumbsup:  :thumbsup:

Rob

Ron

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 21, 2005, 01:24:43 am »
Yes!!

Na 2 dagen zo goed als hongeren zijn ze nu de eocbird pellets gaan eten  :)

Ze zijn er zo mee bezig dat ze vandaag misschien 5 minuten hun snavel in de buitenvoliere hebben laten zien, eten, eten, en nog eens eten.
Dus de volhouder wint hier idd, gelukkig ging dit vrij makkelijk, ik had meer problemen verwacht maar niet dus.
Ik update hier wel zodra ze op een totaal dieet zitten en alles goed eten, de pellets is een goede start.  :)

Groetjes, Ron

Riboet

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 21, 2005, 08:51:41 am »
Nou dat ging dus toch lekker rap. Had je nog gemengd met de zaden of kregen ze gewoon een bak met pellets voorgeschoteld zodat ze niet konden kiezen?

Wat is de volgende stap? Ik neem aan dat je het groente fruit aandeel in hun voeding ook verbeterd wil zien?

Ben ook heel benieuwd wanneer je een gedragsverandering ziet, omdat je schreef dat 'ze er nog niet vrolijker op waren geworden' omdat ze hun oude voer niet kregen (krijg daar zo'n beeld bij van een verwend kind dat in plaats van patat nu een bord met spruitjes krijgt voorgeschoteld ;)). Als ze straks weer lekker in een gezond lichaampje zitten, moet zich dat toch ook in een blije actieve vogel gaan uiten, denk ik. Ben heel benieuwd of je dat in hun doen en laten kunt zien. Wil je daar eens op letten? Daar hoor ik tzt ook graag een updateje van.

Ron

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2005, 12:43:02 pm »
Hmmm..

Lijkt erop dat ik te optimistisch was  :o
Na gisteren geen hap meer gegeten van de pellets...ik denk dat hij echt hongert dan pas wat eet.
Nu is zijn humeur niet te pruimen, aan 1 stuk door schreeuwen. Zowel in het nachtverblijf als in de buitenvoliere ??? Nu zit ik dus zwaar te twijfelen wat ik hier mee aan moet, eigenwijzer als mijn gaai zijn of misschien 1 dag bijvoeren zodat hij misschien weer wat kracht verzameld. Ik twijfel zo omdat hij nu echt stress laat zien wat zich uit in het bijten aan z'n eigen tenen, niet dusdanig dat hij zichzelf beschadigd ofzo maar gewoon een dwangmatige uiting.
Wat is wijsheid hier....??
Ikzelf heb de neiging tot iets zaad bijvoeren zonder zonnepitten, maar zou dat beteken dat ik het overzetten dan weer vanaf dag 1 moet aanpakken en misschien een andere methode, langzamer overwennen...??
Wie o wie...  ;)

Groeten, Ron

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Edels in top!!!
« Reactie #13 Gepost op: oktober 21, 2005, 14:35:41 pm »
Dag 1 3 5 7 de overheerlijke pellets en dag 2 4 6 8 de fast food.Misschien is dat een optie?????

Rob

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #14 Gepost op: oktober 21, 2005, 15:09:06 pm »
Of ik het juist heb, geen idee  ??? maar ik ben van het eigewijze soort   :) ik ben het type, je hebt ze al eens gegeten, dus eet je ze fijn nog eens, al ga je op je kop hangen  :-[
Ik vermoed dat dit de 'uitdaag' fase is en kijken tot hoever ze kunnen gaan. Zo van, we hebben gedaan wat je wilt, geef ons nu maar dat lekkere voer.
Ik zou het nog even aankijken, want als je nu zaad erbij geeft, zou dit gedrag wel eens aan kunnen blijven houden...ze moeten doorkrijgen dat pellets de 'hoofdmaaltijd' is en niet slechts voor eenmalig.

maar nogmaals, ik heb aga's, zeer koppige die ook weigerden, en of het daarvoor hetzelfde is   ??? dus wacht nog even andere reacties af