het is zeker niet makkelijk om de meest geschikte voeding te vinden, maar na enig opzoekwerk ben ik wel wat wijzer geworden!

geef nooit pinda's, of heel zelden als speciale beloning en dan alleen geroosterde pinda's en dit om geen schimmels te hebben
geef veel fruit en groenten, maar geen sla of koolsoorten, de een om diarree te voorkomen, en de ander voor maaggassen
het meeste gaaievoer zit bomvol van pinda's en zonnebloempitten, de gaaien zijn er dol op en ze kosten niks, maar veel te vet, we eten toch ook niet alleen maar friet en mayo

pellets zijn meestal goed, maar de hoofdbezigheid en de aangeboren vaardigheid van de gaai kan hij niet blijven doen, we eten toch ook geen brokken!!
ik koop zaad voor parkieten, aangevuld met x-tra tarwe, gerst, gedroogde erwten, mais en heel weinig zonnebloempitten
een paar krenten en gedroogd fruit het zaad koop ik bij een goede handelaar, met een serieuze afname, de rest haal ik bij de supermarkt uit de rayon van biovoeding. :thumbsup:
misschien vergezocht, maar de levensverwachting gaat gelijk mee met de aard van voeding, wij steken toch ook niet gelijk wat in de mond?
en door al dat fijn zaad spenderen ze veel meer tijd aan eten, en zijn zo langer "verstrooid" en heeft verveling nog minder kans.
ook maagkiezels staan steevast op het menu, in een potje appart, en daar nemen ze van naar believen
zo blijven ze fit en gezond jaaaaaaaaaaren lang