Auteur Topic: de keuze van voeding  (gelezen 4047 keer)

alain

• Gast
de keuze van voeding
« Gepost op: oktober 19, 2005, 21:07:20 pm »
het is zeker niet makkelijk om de meest geschikte voeding te vinden, maar na enig opzoekwerk ben ik wel wat wijzer geworden! :CENS

geef nooit pinda's, of heel zelden als speciale beloning en dan alleen geroosterde pinda's en dit om geen schimmels te hebben
geef veel fruit en groenten, maar geen sla of koolsoorten, de een om diarree te voorkomen, en de ander voor maaggassen
het meeste gaaievoer zit bomvol van pinda's en zonnebloempitten, de gaaien zijn er dol op en ze kosten niks, maar veel te vet, we eten toch ook niet alleen maar friet en mayo :(
pellets zijn meestal goed, maar de hoofdbezigheid en de aangeboren vaardigheid van de gaai kan hij niet blijven doen, we eten toch ook geen brokken!!
ik koop zaad voor parkieten, aangevuld met x-tra tarwe, gerst, gedroogde erwten, mais en heel weinig zonnebloempitten
een paar krenten en gedroogd fruit het zaad koop ik bij een goede handelaar, met een serieuze afname, de rest haal ik bij de supermarkt uit de rayon van biovoeding. :thumbsup:
misschien vergezocht, maar de levensverwachting gaat gelijk mee met de aard van voeding, wij steken toch ook niet gelijk wat in de mond?
en door al dat fijn zaad spenderen ze veel meer tijd aan eten, en zijn zo langer "verstrooid" en heeft verveling nog minder kans.
ook maagkiezels staan steevast op het menu, in een potje appart, en daar nemen ze van naar believen
zo blijven ze fit en gezond jaaaaaaaaaaren lang

Tommy

• Gast
Re: de keuze van voeding
« Reactie #1 Gepost op: oktober 19, 2005, 21:17:51 pm »
Uhmm ja? En ? :)
Je voert dus helemaal geen pellets bij? ???

Cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2005, 14:23:05 pm »

geef veel fruit en groenten, maar geen sla of koolsoorten,

Waarom mag een papegaai geen sla of koolsoorten?

Gr Corina

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2005, 14:29:29 pm »
Ben ik ook benieuwd naar, want ze eten graag sla hier

Cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 20, 2005, 14:49:03 pm »
Hahaha! Ja ik schrok ook al!
Coco denkt heerlijk sla, ijsbergsla, bloemkool, witte kool, spruitjes enzovoort en dan lees ik hier dat het niet mag!

Gr Corina

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2005, 15:13:13 pm »
en ik denk *help* sla is zowat het enige wat de aga's willen hier  :)

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 20, 2005, 23:39:59 pm »
Tsja, misschien omdat bv konijnen last van hun darmen kunnen krijgen van sla en kool? ???
Sla heeft geloof ik ook niet zon hoge voedingswaarde? :CENS Hmm nou ja, ik geef t ze wel, maar net als met alles...met mate  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2005, 00:12:04 am »
Ik dacht dat ze sla met mate mochten, van teveel sla raken ze in de diarree ;)
En kool ook met mate (dacht ik) ivm gasvorming/darmgerommel :)
Maar je leest regelmatig her en der dat spruitjeskettingen zo leuk voor ze zijn ???

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2005, 00:13:52 am »
Ja, valt bij gaaitjes erg mee hoor. Ze eten hier zelfs wel bruine boon en een stukje ui ;D

Cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 21, 2005, 08:58:46 am »
Misschien raken ze aan de 'diarree' omdat er natuurlijk veel vocht zit in bijv ijsbergsla. En dat moet er ook weer uit!  :)
Maar ik heb niks gemerkt, dat hij ergens last van heeft ofzo als hij kool soorten of sla eet!

???

Gr Corina

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2005, 21:06:19 pm »
De ontlasting is dunner na het eten van sla, maar dat is het ook als er appel gegeten is, of als ze gewassen hebben.
Verder merk ik niks aan ze, dus ze krijgen van mij gewoon sla

alain

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 26, 2005, 19:23:58 pm »
je mag dus wel een beetje sla geven, maar dan wel met mate, diarree kan het gevolg zijn, geef dan liever veldsla, klaver of paardebloem blaadjes of wilgetakken met blad, een tak van fruitbomen vinden ze ook geweldig, ze sabbelen aan de schors en blaadjes en knoppen, en helemaal top is de tak van een druivelaar, plant er een in de tuin die groeien zo snel dat ze het jaar door takken hebben
en wat kolen betreft, ja gasvorming, maar de spijsvertering bij onze gevederde vrienden is net iets anders als bij ons, krampen met als gevolg er zijn genoeg gezonde groente die minder nevenwerkingen hebben, maar de ene gaai is de andere niet............en een ieder doet voor goed en wil het beste voor zijn gaai, toch? :thumbsup:

alain

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 26, 2005, 19:56:57 pm »
en wat ze zelf lekker vinden is daarom niet altijd gezond, geef ze een bakje met apenoten en daarnaast gezonde voeding, ik weet welk bakje het eerst zal leeg zijn!
dat is nu net het probleem met de meeste gemengde voeders, apenoten en witte pitten, vinden ze heerlijk,maar ja.........
afwisseling is belangrijk, ook insecten en larven die ze tussen de bast van takken vinden vinden ze heerlijk, maar enkel uit eigen tuin, je weet maar nooit met al die sproeistoffen, een ketting van okkernoten vinden ze heerlijjk, je boort een gaatje met een boor en dan op een metaaldraad,dat zijn ook wel vette noten, maar zo hard dat ze er weken mee zoet zijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: oktober 26, 2005, 20:38:42 pm »
Alles met mate blijf ik denken. Sjakko krijgt gewoon van alles een beetje, vooral omdat ze ook pellets eet waar in principe alles inzit wat ze nodig hebben! Geef jij geen pellets Alain?

alain

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 26, 2005, 20:51:45 pm »
nee, het is wel goed voor hen wat voedingswaarde betreft, maar een gaai spendeert het meest van de dag aan eten
en bij gevarieerde voeding zijn allerhande handelingen nodig, en dus ook vaardigheden, zo kunnen ze net als kinderen druiven pellen, zelfs wij kunnen het nooit beter :CENS
pellets zijn goed als aanvullende voeding maar mogen volgens mij nooit hoofdvoeding worden

ik kan alleen mijn eigen ervaring meegeven, en wil hiermee zeker niemand treffen

het is algemeen geweten dat variatie, en vooral de soort van voeding die ze in eigen biotoop vinden levensbelangrijk is, zoals klei, witte propere klei, hoeveel gaaien krijgen dat bij de mensen thuis en toch is het belang hiervan niet te overschatten, het bevordert de spijsvertering en reinigt het "systeem" soms wordt dit vervangen door maagkiezels, maar klei is zo fijn, dat geen enkele inwendige schade kan optreden. het probleem met nakweek is dat vele instinctieve gedragingen beetje bij beetje verloren gaat.................zoals men bij sommige raskatten ziet dat ze het wassen verleren.