Auteur Topic: de keuze van voeding  (gelezen 4040 keer)

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: de keuze van voeding
« Reactie #15 Gepost op: oktober 27, 2005, 01:12:03 am »
en wat ze zelf lekker vinden is daarom niet altijd gezond, geef ze een bakje met apenoten en daarnaast gezonde voeding, ik weet welk bakje het eerst zal leeg zijn!

Dat zou ik niet te hard zeggen.... geef mijn grijze een bakje pellets en een bakje cedernoten/pijnboompitten (oid), dan zijn de pellets op en de rest ligt: of onaangeroerd in het bakje of in zijn geheel op de bodem van de kooi. Tot voor kort wou mijn grijze helemaal niets anders eten dan papegaaienvoer (pellets of zaad, hem om het even), maar iets anders was uit den boze. (gelukkig is dat wel verbeterd)

Maar ff serieus... zelf geef ik dan pellets, maar dat is ook niet het enige wat ik voer. Hij krijgt van mij zijn dagelijkse portie pellets en daarnaast een bakje met wat voor handen is (groente, fruit, rijst, soms beetje yoghurt, heeeel klein stukje kaas). En ook op andere manieren kun je je gaai etend bezig houden, denk maar aan een treatwheel. En zelfs met de meest uitgebalanceerde voeding zul je nooit bereiken dat je vogel dezelfde allerhande handelingen zal uitvoeren zoals in de natuur, of je moet een mini-jungle in je huiskamer hebben (en das dan nog te klein).

En daarnaast heb ik gehoord dat ze er nog helemaal niet uit zijn wat vogels (en dan vooral de verhoudingen) nou precies eten. Met als gevolg dat zowel zaad als pellets nooit 100% overeen komen met wat ze in de natuur eten. Maar zelfs al zouden ze dat wel weten (zoals aannemelijkerwijs bij honden en katten) dan nog zal dit niet exact hetzelfde zijn (want nou blijkt dat rauw vlees een vermindering van erfelijke ziektes laat zien en brokken/blikvoer juist een vermeerdering  :P).

Groetjes,
Wendy

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #16 Gepost op: oktober 27, 2005, 10:14:17 am »
Ik denk zelf dat ze in de natuur helemaal niet zo gebalanceerd eten als dat ze nu doen met de pellets! Het lijkt mij dat als ze op een dag een bepaalde vrucht tegenkomen die op dat moment rijp is, ze die eten en zoveel als ze lusten. En de volgende dag dus weer. Als ze een zonnebloem tegen z

alain

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: oktober 27, 2005, 22:17:46 pm »
ja inderdaad, ze zoeken konstant naar voeding, het zijn geen jagers maar opportunisten, wat eetbaar is eten ze, maar vergeet niet dat ze in de loop der jaren zijn ge

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #18 Gepost op: oktober 27, 2005, 23:49:46 pm »
en aub een stukje kaas!!!!!!!!!!
vette voeding vermindert levenslust, energie, laat staan dat de levensverwachting met 30% kan verminderen
uit onderzoek met ratten bleken diegene die uitgebalanceerde voeding kregen een derde langer leefden, energieker, en gezonder leefden, de ratten die vette voeding kregen daarin tegen hadden minder gelukkige levensverwachtingen en nee je kan geen jungle in de woonkamer hebben, maar tegenwoordig zijn alle wereldprodukten in de supermarkt te vinden

Jah, ik geef mijn grijze heel af en toe een flintertje, opdat ie wat dierlijk voedsel binnenkrijgt. En das dan nog op aanraden van een vogelarts, dus zo belachelijk is het niet.
En wat ik bedoel, je kan nog zo gevarieerd eten hebben, maar alles vindt ie in de kooi (of huiskamer). Dus het natuurlijke foerageergedrag kun je nooit in de huiskamer nabootsen (en zal hij veel sneller met eten klaar zijn dan in de natuur, wat je hem dan ook te eten geeft).

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #19 Gepost op: oktober 28, 2005, 10:22:37 am »
Enne.... in dierentuinen geven ze wel degelijk pellets. Het NOP in Veldhoven geeft ook pellets. Ik heb in Ouwehand gevraagd wat de ara's daar te eten kregen en die krijgen dus pellets! Een flintertje kaas krijgt Sjakko ook af en toe. Verder rijst zonder zout, groentes zonder zout, een stukje aardappel zonder zout etc. Ze mogen met de pot meeeten hoor! Uiteraard let je op niet te veel vlees (hoewel sommigen daar ook niet moeilijk over doen) en vet. ;)

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #20 Gepost op: oktober 28, 2005, 17:09:21 pm »
Klopt, en Avifauna dan? Volgens mij ook, maar dat weet ik niet zeker (is alweer een tijdje geleden dat ik daar geweest ben).

Inderdaad, ook hier alles naturel. Vraag me niet waarom, maar we koken vrijwel zoutloos hollandse pot, terwijl we echt geen gezondheid-freaks zijn. (zit me alleen al dagen af te vragen waarom ik me voor mijn konijn een zoutliksteen heb laten aansmeren, alsof wilde konijnen ff op en neer naar de Noordzee gaan om hun zoutgebrek aan te vullen, nou ja winkelier ook weer blij).
Het probleem met vlees is denk ik eerder de bereidingswijze (braden, kruiden) dan het product zelf, maar inderdaad wel met mate.

Groetjes,
Wendy

Tommy

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: oktober 29, 2005, 14:21:43 pm »
Ik denk dat je een mineralensteen hebt Wendy?, geen zoutsteen ;)
Tsja en pellets...ik geef ze mooi wel, maar hoorde van mn oom die in de diervoerindustrie zit (alleen niet voor hobby dieren :( ) dat ze tegenwoordig bij pluimvee bedrijven geen pellets meer voeren, omdat ze erachter kwamen dat gewoon voer beter is ::) Maar ja, dat voer wordt veeeel strenger gecontroleerd dan hobby dieren voer >:( . Verder vertelde hij dat biologsich voer en voer met toevoegingen ieder zn voor en tegens hebben. Biologisch voor, daar zit ook in enige mate vet in, kan beter niet ingevroren worden en wordt door dat vet ranzig. Dat andere is dan williswaar niet biologisch, maar blijft echt veel langer de zelfde vitamines behouden ::)

En als je de supermarkt produkten wilt vergelijken met de natuur? hm ik denk niet echt dat dat helemaal gaat. Alle groente die wij kennen is oorspronkelijk afkomstig uit de natuur, maar zag er totaal anders uit. Alles is doorgekweekt en veranderd...al jaaaaaaren. De vitamines zijn daardoor behoorlijk minder geworden. ;)

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #22 Gepost op: oktober 29, 2005, 23:53:46 pm »
Ik denk dat je een mineralensteen hebt Wendy?, geen zoutsteen ;)

Neej het is echt een zoutliksteen volgens mij, maar wel voor mijn konijn he, niet voor een gaai. Omdat het konijn veel aan mijn handen likt, wees dat volgens de verkoper op een zoutgebrek, maar ik zit me dus echt af te vragen of dat wel klopt  :CENS, aangezien er in grote delen van Nederland geen zout in de natuur te vinden is volgens mij... en daarbij mn konijn likt er ook nog eens niet aan  ???

Tis ook best wel ingewikkeld allemaal. De ene arts zegt 100% pellets, de ander zegt 80% pellets en 20% zaad en de derde zegt 60% pellets en 40% zaad... tis maar net wie je informatiebron is. Want Ecobird zegt dat je hun pellets wel prima kan invriezen zonder problemen, en nu zeg jij weer van niet... hahaha het wachten is op een onafhankelijk instituut. (of gewoon eigenwijs zijn en je eigen lijn volgen ;))

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #23 Gepost op: oktober 31, 2005, 17:23:45 pm »
Invriezen doe ik niet meer. Liever kleinere porties dan invriezen. Dit op eigen gevoel omdat Sjakko er niet mooier op geworden is sinds het invriezen van pellets..  ;)

Ron

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: oktober 31, 2005, 19:00:41 pm »
Gepelleteerd voer is naar mijn mening een zeer goed basisvoer wat voedingsstoffen betreft, althans de goeie pellets zijn dat zeker (ik laat me even niet uit over goede en slechte pellets, die discussie is al menigmaal gedaan).
Ik zelf voer 50% pellets, 4 merken door elkaar gemengd en alle worden gegeten. Daarnaast krijgen ze een 50% premium papegaaienmix aan zaden, goed eiwitvoer, calcium en mineralen 1x in de week een beetje.
Elke dag minimaal 4 fruitsoorten en groente van de dag, aangevuld met zo nu en dan een snack zoals bv een stukje kaas, een garnaaltje, diverse nootjes etc..
Als ik sla geef dan is het romana (geloof dat het zo heet, mijn vrouw haalt het altijd  :P ) aangezien dat de enige slasoort is die echt voedingswaarde heeft. Ook de koolsoorten krijgen ze regelmatig (broccolie, spitskool, spruitjes, boerenkool en meer, nog nooit heeft een van mijn drie Edelpapegaaien daar diaree oid van gekregen, wel dunnere ontlasting als gevolg van extra nat fruit.

Bezig houden doe ik ze door ze verse fruit\wilgentakken te geven en bv een stukje kokosnoot in schaal. De extra's verstop ik steeds op andere plaatsen in de buitenvoliere of hang ze aan een draad in de voliere (maiskolf bv)

Op deze manier pellets voeren geeft mij de zekerheid dat elk bestanddeel dat mijn gaaien nodig hebben ook daadwerkelijk aangeboden en gegeten word  ;) Er zijn legio beroemde en gerespecteerde vogelparken op de wereld die hun vogels aan de pellets hebben zonder enig eigenbelang in de voederkeuze (commercieel).

Ik heb mijn koppel Edels vrij recent gekocht, waar ze zaten kregen ze een zeer arm dieet, grootverpakking zeer goedkoop papegaaienzaad met vreselijk veel zonnepitten. Aan fruit kregen ze alleen maar appel, sla, andijvie en dan van elke soort maar 1 per dag. Al met al een slecht dieet dus....maar hoe zagen de vogels eruit?...erg mooi!!
Strak in de veren en mooi glanzend etc.... :) Dus een slechte voeding uit zich pas heel laat...zij aten het al 6 jaar en kwamen nooit buiten. Ze kregen zelfs in die 6 jaren regelmatig jongen! Ik vertel dit er even bij om aan te tonen dat je niet kan roepen dat je vogels er zo goed uitzien omdat ze zo'n perfect dieet hebben, uiterlijke schijn bedriegt.
Nu de vogels op mijn dieet zitten zie ik vooral verandering in hun gedrag, aktief, speels, aandacht voor elkaar als koppel en nog veel meer wat me nu iet eens meer opvalt.

Mijn insteek is dus pellets en zeer gevarieert aanvullen...wel met mate zoals met alles!

Groetjes, Ron