Gepelleteerd voer is naar mijn mening een zeer goed basisvoer wat voedingsstoffen betreft, althans de goeie pellets zijn dat zeker (ik laat me even niet uit over goede en slechte pellets, die discussie is al menigmaal gedaan).
Ik zelf voer 50% pellets, 4 merken door elkaar gemengd en alle worden gegeten. Daarnaast krijgen ze een 50% premium papegaaienmix aan zaden, goed eiwitvoer, calcium en mineralen 1x in de week een beetje.
Elke dag minimaal 4 fruitsoorten en groente van de dag, aangevuld met zo nu en dan een snack zoals bv een stukje kaas, een garnaaltje, diverse nootjes etc..
Als ik sla geef dan is het romana (geloof dat het zo heet, mijn vrouw haalt het altijd

) aangezien dat de enige slasoort is die echt voedingswaarde heeft. Ook de koolsoorten krijgen ze regelmatig (broccolie, spitskool, spruitjes, boerenkool en meer, nog nooit heeft een van mijn drie Edelpapegaaien daar diaree oid van gekregen, wel dunnere ontlasting als gevolg van extra nat fruit.
Bezig houden doe ik ze door ze verse fruit\wilgentakken te geven en bv een stukje kokosnoot in schaal. De extra's verstop ik steeds op andere plaatsen in de buitenvoliere of hang ze aan een draad in de voliere (maiskolf bv)
Op deze manier pellets voeren geeft mij de zekerheid dat elk bestanddeel dat mijn gaaien nodig hebben ook daadwerkelijk aangeboden en gegeten word

Er zijn legio beroemde en gerespecteerde vogelparken op de wereld die hun vogels aan de pellets hebben zonder enig eigenbelang in de voederkeuze (commercieel).
Ik heb mijn koppel Edels vrij recent gekocht, waar ze zaten kregen ze een zeer arm dieet, grootverpakking zeer goedkoop papegaaienzaad met vreselijk veel zonnepitten. Aan fruit kregen ze alleen maar appel, sla, andijvie en dan van elke soort maar 1 per dag. Al met al een slecht dieet dus....maar hoe zagen de vogels eruit?...erg mooi!!
Strak in de veren en mooi glanzend etc....

Dus een slechte voeding uit zich pas heel laat...zij aten het al 6 jaar en kwamen nooit buiten. Ze kregen zelfs in die 6 jaren regelmatig jongen! Ik vertel dit er even bij om aan te tonen dat je niet kan roepen dat je vogels er zo goed uitzien omdat ze zo'n perfect dieet hebben, uiterlijke schijn bedriegt.
Nu de vogels op mijn dieet zitten zie ik vooral verandering in hun gedrag, aktief, speels, aandacht voor elkaar als koppel en nog veel meer wat me nu iet eens meer opvalt.
Mijn insteek is dus pellets en zeer gevarieert aanvullen...wel met mate zoals met alles!
Groetjes, Ron