waterige ontlasring kan door stress voorkomen, of door voeding fruit en groente, maar als het" helder" water is is er eigenlijk geen probleem, is het groene blubber zou ik eerst en vooral geen groente en fruit geven, behalve banaan en roestbruine appel, geef hem kookvocht van volkoren granen of rijst te drinken.
ook kan ontworming helpen, dat zijn allemaal tips die ik geleerd heb in de tijd dat ik bij m'n ouders parkieten kweekte.
wat de pluimen en veren betreft, dient deze aan de pen "die in het vlees zit" proper en helder te zijn, wanneer deze bruin-rood of verdikt zijn kunnen parasieten of in het slechtste geval vederrot het gevolg zijn.
is je gaai import of nakweek
vederrot komt voor bij beide soorten, soms zit de ziekte jaren op de veders en gebeurt er niks, maar als ze gestresseerd worden verlaagd hun immuum-systeem en kunnen allerlei sluimerende ziekten de kop op steken.
een zieke gaai heeft meestal een doffe snavel, en zit meestal dik, met de pluimen rechtop
ga er best mee naar de dierenarts, geef hem liefde,warmte en koester hem, het zal jullie dichter bij elkaar brengen
alles komt wel goed, we duimen voor je
laat ons zeker iets weten