Auteur Topic: is dit om aandacht vragen??  (gelezen 1090 keer)

chantalboom

• Gast
is dit om aandacht vragen??
« Gepost op: oktober 25, 2005, 20:11:30 pm »
Onze Chico van 10 weken schraapt de hele dag met zijn pootje over de bodem van de kooi, wat een herrie veroorzaakt. Hij wil heel graag uit de kooi zijn. Een paar keer per dag mag hij dat ook, maar naar zijn zin niet genoeg denk ik. Hij houdt dit heel lang vol en ondertussen kijkt hij af en toe naar mij zo van: snap het dan, ik wil eruit.
Ga ik met m'n hand in de kooi om zijn voederbakje recht te zetten die hij ook om heeft geharkt, dan weet hij niet hoe vlug hij op mijn arm moet gaan zitten. Hij wurgt zich onderhand uit de kooi.
Is dit echt om aandacht vragen (lijkt er wel heel erg op) en hoe moet ik hem behandelen als hij zo doet?
Negeren of iets ander?

Rika1963

• Gast
Re: is dit om aandacht vragen??
« Reactie #1 Gepost op: oktober 25, 2005, 20:31:09 pm »
Als dat schrapen met zijn pootje je irriteerd moet je dit negeren want het is inderdaad vragen om aandacht, mijn Jessie doet dit ook om uit de kooi te willen.

Ik wacht altijd tot hij netjes is uitgekrabbeld en op zijn stokje zit en dan pas laat ik hem eruit, soms krabbelt Jessie ook om iets te zoeken wat nog eetbaar is in de houtsnippers .

Ook heb ik een katteballetje ( van hard plastic )  met een belletje erin op de bodem liggen dat vind hij leuk om mee te spelen misschien ook een idee ?

Groetjes Rika

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #2 Gepost op: oktober 25, 2005, 22:07:37 pm »
Het schrapen met de poot over de vloer is babygedrag. Alleen blijven veel gaaien het doen omdat er inderdaad aandacht aan gegeven wordt. Dus inderdaad negeren en misschien is een bodemrooster een idee???

Het is goed om een babygaai er veel uit te laten, geef hem lekker veel aandacht. Maar let er bijvoorbeeld wel op, op welk moment je hem uit de kooi haalt. Doe dit niet als ie net bedelt om er uit te mogen, maar juist als ie 'braaf'/ gewoon zit.

chantalboom

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 26, 2005, 15:55:03 pm »
Nou bedankt voor jullie reactie, ik heb Chico's tijdelijke plank (waardoor hij hoger in de kooi zat) verwijderd en nu kan hij ook niet meer schrapen op het rooster , hij probeert het wel maar merkt dat dat niet zo lekker gaat. :(
Ik heb ook een balletje met een belletje gehaald en nou maar hopen dat ie wat rustiger wordt.
Nu klimt ie vooral veel  in de kooi en zit voornamelijk op een leeg houdertje waar een voederbakje in hoort te zitten.
Zit volgens mij hartstikke onhandig maar hij verkiest het toch voor de stok.

alain

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 26, 2005, 20:20:39 pm »
ik kan verkeerd zijn maar 10 weken lijkt mij al wat vroeg om alleen in de kooi te zitten, 12 weken lijkt mij beter.
schrapen zijn baby-manieren van uit het nest, en dus instinctief, op 12 weken zijn ze vliegrijp en veel minder kwetsbaar.

er moet ten alletijde een bodemrooster in de kooi zijn om twee redenen: zodat ze niet in hun eigen mest kunnen lopen, gaaien hebben soms kleine minimale wondjes aan de poten die we niet zien, maar dat samen met de mest kan enorme ontstekingen opleveren, en ook om niet van de grond te eten ( al dan niet licht bedorven) en gemengd met de mest,
ook leggen in de zomer vliegen wel eens eitjes in die mest, ook al wordt de kooi meermaals per week gereinigd.

Cheetah

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 26, 2005, 23:33:50 pm »
Mijn Amazone is nu 10 weken en doet dit ook. Dit doet hij alleen als ik in de buurt bent en ik negeer dit dan.
Als het voeder tijd is, laat ik hem eerst 10 x op en af stappen, dan krijgt hij pas zijn eten.

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2005, 14:04:44 pm »
er moet ten alletijde een bodemrooster in de kooi zijn om twee redenen: zodat ze niet in hun eigen mest kunnen lopen, gaaien hebben soms kleine minimale wondjes aan de poten die we niet zien, maar dat samen met de mest kan enorme ontstekingen opleveren, en ook om niet van de grond te eten ( al dan niet licht bedorven) en gemengd met de mest,
ook leggen in de zomer vliegen wel eens eitjes in die mest, ook al wordt de kooi meermaals per week gereinigd.

Sorry, maar wat een onzin dat er een rooster in moet ;) Ik haat roosters! :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2005, 14:44:39 pm »
Ik heb er ook nooit een rooster in hoor! En als je dagelijks poepjes uit de kooi haalt is er niks aan de hand met de mest. Er wordt zelfs gezegd: haal nooit het laatste poepje weg. Dit omdat ze er toch ook een weerstand tegen moeten opbouwen en hebben! ;)

Rika1963

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 27, 2005, 19:10:22 pm »
Ik heb ook geen rooster een vogel wil toch altijd op de bodem rommelen ( natuurgedrag ) en zo neem je dat weg door een rooster te plaatsen, ik heb beukensnippers waar ze lekker altijd de boel omploegen en op zoek naar iets lekkers of iets wat ze hebben laten vallen.

Rika

Caiolinda

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 27, 2005, 19:16:07 pm »
Quote from: alain op Gisteren om 08:20:39 PM
ook leggen in de zomer vliegen wel eens eitjes in die mest, ook al wordt de kooi meermaals per week gereinigd

Ja ik dacht dus ook dat het just goed is voor je vogel om over de bodem te kunnen scharrelen. De kooien bij dierenvilla hebben ze speciaal daarvoor ook veranderd zodat die mogelijk heid er is en ja je baby leg je toch ook niet op een rooster zodat de ontlasting er doorheen valt die doe je een luier aan.  :)

Caiolinda

Caiolinda

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 27, 2005, 20:54:56 pm »
Ik bedoel niet dat je je papegaai een luier om moet doen hoor maar  :) Maar ik bedoel dat het dan ook niet goed is om je baby een luier om te doen.

« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2005, 20:56:34 pm door Caiolinda »

alain

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 27, 2005, 22:33:31 pm »
scharrelen, zeker dat je een gaai hebt en geen scharrelkip  :CENS, gaaien leven op het dak van de jungle, boomtoppen dus volgens mij komen die nie op de grond van nature uit, daar zijn hun poten zelfs niet op voorzien, heel elegant hoor een gaai die op de grond rondhuppelt :P

ze doen het misschien graag, hier krijgen ze de kans niet

chantalboom

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 27, 2005, 23:51:50 pm »
Niet iedereen heeft de  kans om elk moment de bodem te verschonen, dus lijkt mij het rooster DE oplossing.
En onze Chico, ookal is ie nog maar 10 weken zit nu de meeste tijd op stok en zit niet meer op de bodem.
Daar hadden we die houten plank ook voor, toen ie nog iets jonger was, kon ie nog lekker op de grond liggen en we hadden de tralies afgezet met hard plastic, dat ie niet kon klimmen.
Hij vraagt , nu hij niet meer kan schrapen , wel op een andere manier aandracht.
Hij klimt in de tralies om zich als volgt bewust op het rooster te storten, wat ook weer een herrie veroorzaakt.
Elke keer als hij dit doet kijkt hij mij weer aan , zo van, hoor je dat? Ben ik aanwezig?  >:(
Hij kan goed klimmen dus dat vallen doet ie echt bewust.
Eerst brabbelde Chico aan

Caiolinda

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: oktober 28, 2005, 19:12:07 pm »
Alain,

scharrelen ja dat doen echt niet alleen kippen hoor dit is ook net als papegaaien doen naar voedsel zoeken.

En wat chantal zegt is ook waar het is maar net waar je tijd voor hebt maar een bodemrooster is zeker niet gezonder.