Auteur Topic: Joda en de pellets: oef het valt niet mee  (gelezen 3425 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Joda en de pellets: oef het valt niet mee
« Gepost op: november 15, 2005, 13:26:56 pm »
Toen wij onze Joda kregen, had zij papvoeding. Binnen de kortste keren at ze gierst, daarna zaadjes enz. Nu had ik op aanraden de zaadjes en pellets gemixt, omdat jonge aga's nog niet direct pellets zouden kunnen eten. En het was wel zo dat het nog enige tijd duurde voordat Joda een zonnepit at. Naarmate ze groter en sterker zou worden, zou ze vanzelf de pellets gaan eten. Maar niks hoor! Ze is nu 3,5 maand en laat nog steeds de pellets liggen. Sterker nog, als ik iets te weinig zaadjes naar haar zin in het bakje doe, dan bijt ze me gewoon de volgende ochtendals ze uit haar kooi mag!
 Maar ze is nu toch groot genoeg om die pellets te kunnen eten?
Of houdt mevrouw mij zo voor het lapje? (ik ben bang van wel he?)  :cool:
Maar als ik nu dat schema van de nutribird ga gebruiken, dan gaat ze natuurlijk na elke pelletdag bijten!  ???
« Laatst bewerkt op: november 24, 2005, 09:17:34 am door lejah »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Joda en de pellets
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2005, 14:18:42 pm »
Bij mij hebben ze altijd pellets staan,en 's avonds krijgen ze er wat zaad bij.'s morgens hebben ze het meeste honger,dus misschien is het een aanrader om het 's morgens te geven en 's avonds wat zaad zodat hij in elk geval niet met een lege krop gaat slapen.
Succes

Wickingh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2005, 14:40:30 pm »
Hai,

ik heb 18 kromsnavels en ze eten allemaal pellets, zelfs een 3 weken geleden aangeschaft koppel grijzen die nog nooit pellets hebben gehad. Dus is er geen enkele reden waarom alleen jouw aga dit niet zou kunnen eten,

:CENS g Frank

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2005, 15:32:05 pm »
Aga's kunnen je heel erg voor het lapje houden  ;D dat hebben de mijne ook gedaan  :-[ tot ik het heel erg spuugzat was. Ze weigerden de pellets, keer op keer.

Ik heb ze toen in 1 keer overgezet. Ik had een dag vrij en de hele dag kregen ze niks anders dan pellets. De hele dag weigeren, maja op dn duur toch honger krijgen en na een lange tijd gingen ze toch overstag en hebben ze zitten bunkeren  ;D

Dus even eigewijzer zijn dan Joda, niks anders geven dan pellets, en Joda het verder zelf laten uitzoeken. Dus niet ieder kwartier naar haar toe gaan om te kijken of ze al eet, of haar zielig aankijken, smeken of ze wilt eten enz enz enz  ;) Dit voelen ze aan en werkt niet, want waarschijnlijk ga je dan overstag.
Vergeet niet om de bodem van de kooi schoon te maken, anders gaat ze op de bodem zitten bunkeren van zaadjes die daar nog liggen.

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: Joda en de pellets: oef het valt niet mee
« Reactie #4 Gepost op: november 24, 2005, 09:29:50 am »
Ik ben dus nu inderdaad bezig Joda over te zetten op pellets. En dat valt niet mee.
Omdat ik onzeker ben, volg ik het schema van Nutribird (heb ik houvast). Maar nu staat daar niet op wanneer je ze fruit/groente moet geven. Joda krijgt dat elke dag, dus ook op een pelletdag. Is dat goed?
Op een pelletdag proeft ze alle groente! :o
Maar waar ik me zorgen over maak: de ochtend na een pelletdag (nu 2x) zit ze dik en donzig te zijn, ook op mijn hand. Terwijl ze normaal sochtends gewoon glad en slank is. Is dit normaal?
Op de dag pellet met zaadjes (nu ook 2x) wil ze direct achter haar zaadbakje aan als ze ziet dat ik die in de kooi hang, terwijl ze normaal gesproken zo lang mogelijk uit de kooi bij mij wilde blijven. Is dat ook logisch?
En om mijzelf gerust te stellen ben ik haar vanmorgen gaan wegen, voor het eerst, zodat ik in de gaten kan houden dat ze niet afvalt. Tot mijn schrik zag ik dat ze 36 a 38 gram weegt, terwijl ik hier overal lees dat ze zo'n 50 gram moet wegen! :o Is ze na 2 pelletdagen al zo afgevallen, of is het logisch omdat ze  nog maar 3,5 maand is? Of kan het nog komen door haar slechte start? (moederloos nestje, half verhongerd en toen pas door een kweker van andere vogeltjes gered?)
Steuntje in de rug hard gewenst...

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #5 Gepost op: november 24, 2005, 09:43:15 am »
Ik weet het niet echt goed.
Het zou kunnen dat hij net genoeg eet om de dag door te komen en zich dan toch niet energiek genoeg voelt.
Ik heb ze echt gewend op de manier zoals ik eerder heb geschreven en zo doe ik het nog steeds.
's morgens hebben ze honger en eten ze van de pellets die ze nu trouwens toch wel eten hoor,en 's avonds is het feest want dan krijgen ze zaad.Maar niet zoveel dat ze de volgende dag nog genoeg over hebben.
Ik denk ook dat je de groente best even weg kan laten of het ook later op de dag geven
Ik ben geen expert en probeer wat mee te denken.
Heel veel succes ermee.

Tommy

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 24, 2005, 13:42:14 pm »
Ik weet het niet echt goed.
Het zou kunnen dat hij net genoeg eet om de dag door te komen en zich dan toch niet energiek genoeg voelt.
Ik heb ze echt gewend op de manier zoals ik eerder heb geschreven en zo doe ik het nog steeds.
's morgens hebben ze honger en eten ze van de pellets die ze nu trouwens toch wel eten hoor,en 's avonds is het feest want dan krijgen ze zaad.Maar niet zoveel dat ze de volgende dag nog genoeg over hebben.
Ik denk ook dat je de groente best even weg kan laten of het ook later op de dag geven
Ik ben geen expert en probeer wat mee te denken.
Heel veel succes ermee.

Ja, sochtends pellets en savonds wat zaad vind ik ook een goed idee. Zelf heb ik ook wel eens de blender gepakt, de pellets en wat fruit en eivoer erin en raggen maar (niet te lang hoor).  :) Nou, dat aten ze zo...en toen was de smaak bekend? ??? Ik weet niet, maar ze eten t allemaal zonder problemen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: november 24, 2005, 19:32:19 pm »
Hee, das ook een goed idee! :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2005, 18:10:35 pm »
Ja smorgens pellets en savonds zaadjes kan ik natuurlijk ook proberen. Ik ben alleen bang dat eigenwijsje-Joda dan gewoon gaat wachten  met eten tot savonds.
En zal ik dan de helft van wat ze normaal een zaadjes eet geven, of gewoon de volle portie?
Weet nog iemand waar dat donzige vandaan komt?

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2005, 18:45:36 pm »
Je moet dan echt de helft van de normale portie zaad geven, anders eet ze34 de volgende morgen zeker haar pellets niet en wacht gewoon tot 's avonds!! Dat donzige komt toch doordat ze zich dan niet zo lekker voelt ben ik bang. Als ze minder eet kan ze wat weerstand verliezen.. Weeg je haar?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: november 25, 2005, 20:01:55 pm »
Ik ben pas gisteren begonnen met wegen  :-[
Toen woog ze 36a38 gram (weegschaal versprong). Maar vandaag is pas de vijfde dag (dus 3 pelletdagen en 2 zaaddagen nu gehad)
Ik kan dus nu niet vergelijken.
Maar volgens wat ik hier lees moet ze 50 gram wegen!
Komt dat omdat ze nog maar 3,5 maand is, of wegens haar slechte start (zie mijn reactie hierboven)?
Vandaag is weer een pelletdag en ze slaapt heel veel. Moet ook eerlijk toegeven dat ik dr meer dan anders in de gaten hou.
Nu heb ik van mijzelf ook al de neiging snel bezorgd te zijn. Dus zit t me niet geheel lekker.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2005, 21:28:48 pm »
Heb je de pellets al een beetje lekker gemaakt met vruchtensap ofzo, iets zoets? ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: november 25, 2005, 22:21:39 pm »
Heb je de pellets al een beetje lekker gemaakt met vruchtensap ofzo, iets zoets? ;)
Nee nog niet. Dat zal ik ook eens proberen.
Af en toe neemt ze wel een pellet in dr snavel, maar volgens mij eet ze het dan niet op. Soms knapt een pellet dan in dr snavel doormidden en dan vliegt er zo'n stukje pellet de halve kamer door. Hoort dat er ook bij?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #13 Gepost op: november 25, 2005, 22:25:12 pm »
Ja hoor,hier ligt ook regelmatig de vloer vol met deeltjes van de pellets,
en ik dacht nog wel dat het minder troep zou geven dan zaad.
Nou.....niet dus.
                       :)