Auteur Topic: help mijn papagaai bijt.  (gelezen 6579 keer)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: help mijn papagaai bijt.
« Reactie #45 Gepost op: november 09, 2006, 17:30:39 pm »
oeps  :-[ ben een poosje afwezig geweesd van het forum

russelltje

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: november 09, 2006, 19:28:26 pm »
Bij grijzen is het vaker regel dan uitzondering die éénkennigheid, dus valt te verwachten dat een grijze naar iemand toe trekt en die gene als partner zal zien. Mensen die een grijze nemen zullen voor de aanschaf daar vaak al van op de hoogte zijn. Die zullen er dus ook minder moeite mee hebben dat de gaai éénkennig wordt. Dan kan ik het me van koko ook wel voorstellen dat het hem niks uitmaakt dat hun gaai andere personen kan bijten of in ieder geval niet wil laten aaien. Zolang ze (vrienden en kennissen) er niet met de vingers bij in de buurt komen zal er ook niks aan de hand zijn in zijn situatie.

Wij zijn voor een soort gegaan die niet bij voorhand éénkennig wordt, mits hij/zij de juiste opvoeding krijgt. Dat houd voor ons dus in dat we onze ara wel met anderen om moeten laten gaan, zodat hij/zij niet iemand van ons als partner uit kiest, met alle gevolgen van dien.

Koko

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: november 09, 2006, 21:01:13 pm »
Bij grijzen is het vaker regel dan uitzondering die éénkennigheid, dus valt te verwachten dat een grijze naar iemand toe trekt en die gene als partner zal zien. Mensen die een grijze nemen zullen voor de aanschaf daar vaak al van op de hoogte zijn. Die zullen er dus ook minder moeite mee hebben dat de gaai éénkennig wordt. Dan kan ik het me van koko ook wel voorstellen dat het hem niks uitmaakt dat hun gaai andere personen kan bijten of in ieder geval niet wil laten aaien. Zolang ze (vrienden en kennissen) er niet met de vingers bij in de buurt komen zal er ook niks aan de hand zijn in zijn situatie.

Wij zijn voor een soort gegaan die niet bij voorhand éénkennig wordt, mits hij/zij de juiste opvoeding krijgt. Dat houd voor ons dus in dat we onze ara wel met anderen om moeten laten gaan, zodat hij/zij niet iemand van ons als partner uit kiest, met alle gevolgen van dien.

huh Russelltje hier zijn 2 Amazone's en 1 grijsje, het grappige is dat het Grijsje het minst eenkennig is, (het tegen over gestelde van haar zusje Keetje) en ze hebben dezelfde opvoeding gehad
 de Amazone's zijn bij mij gewoon een stelletje drift kikkers (gaaien) die hun territoruim goed verdedigen tegen over andere
als ik met mijn Amazone's bijvoorbeeld bij intratuin ben en ze zitten gezellig op het karretje en iemand vraagt kan ik ze aaien dan zeg ik probeer het maar, maar niemand probeert het ???

Groetjes
Boudewijn

giggles

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: november 10, 2006, 23:15:41 pm »
Koko, bij jou dus duidelijk de uitzondering die de regel bevestigt dan hè.
Nee zonder gekheid. Het hangt natuurlijk heel erg van het karakter van het diertje af, maar over het algemeen worden grijsjes meer eenkennig als andere soorten gaaien.
Ik zie het bij Balou ook. Ilona kan hem wel oppakken en leuk met hem bezig zijn, maar als ik er niet ben, zit ie toch te wachten tot ik weer terug ben (zegt Ilona)
Gelukkig bijt ze niet zoveel. (soms wel...) Dat vind ik veel belangrijker  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #49 Gepost op: november 13, 2006, 08:40:20 am »
als ik met mijn Amazone's bijvoorbeeld bij intratuin ben en ze zitten gezellig op het karretje en iemand vraagt kan ik ze aaien dan zeg ik probeer het maar, maar niemand probeert het ???

cheesy3 Zien ze er zo gevaarlijk uit? Ik kom vaak mensen tegen die meteen al hun hand naar voren steken om te aaien en ik zeg dan meteen: nee niet doen, daar houdt ze helemaal niet van!

giggles

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: november 27, 2006, 22:38:53 pm »
 cheesy3 Mensen schijten toch bananen voor de snavels van onze vogels hoor.  cheesy2
Raar eigenlijk, want de tanden van de gemiddelde hond zijn toch veel scherper en kunnen veel meer schade aanrichten.
Onbekend maakt onbemind denk ik dan maar  :(

Cosch

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: november 27, 2006, 22:43:23 pm »
Die punt ziet er gevaarlijk uit he?  :)

Ik ben nog nooit zo gebeten door een beest als door mijn kaya. Zo hee. Nu ik weet dat sommige ook zoooooo hard kunnen bijten, kijk ik ook wel uit.
Mara aan de andere kant, als die andere vogel minder hard bijt, dan haal je er bijna je schouders voor op!  :)

fkbmac

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: november 27, 2006, 22:51:26 pm »
cheesy3 Mensen schijten toch bananen voor de snavels van onze vogels hoor.  cheesy2
Raar eigenlijk, want de tanden van de gemiddelde hond zijn toch veel scherper en kunnen veel meer schade aanrichten.
Onbekend maakt onbemind denk ik dan maar  :(

Ik heb toch het sterke vermoeden dat de papegaai onbetrouwbaarder is als de hond.

Alles in verhouding bekeken wordt de mens relatief vaker gebeten door een papegaai dan door een hond.

russelltje

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: november 27, 2006, 23:26:40 pm »
Ik vind dat giggels wel een punt heeft.

Veel mensen die niet zo bekend zijn met gaaien hebben vaak in een vroeger verleden met wildvang te maken gehad, en deze waren natuurlijk veel minder tam dan handopfok gaaien van tegenwoordig.

Stel we nemen een "wilde" honden (wolfen) in huis, die zullen ook wel hard bijten denk ik.
Gaaien staan wat dat betreft iets te dicht bij de natuur en daarom idd minder te vertrouwen.

giggles

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: november 29, 2006, 00:43:31 am »
Als mensen angstig en nerveus op je papegaai afkomen, dan neemt je gaai dat gedrag over.
En wat valt onder een beet van een gaai? Mijn vogels bijten mij soms ook wel is iets te hard, maar het bloed bijna nooit. (soms hebben ze een velletje te pakken) Met een hond is dat toch precies hetzelfde? Heel veel mensen worden door honden gebeten, maar gewoon niet zo hard dat het pijn doet.
Dat bijten zit hem in de hele benadering naar de papegaai toe ben ik van mening... (op de papegaaien die al bijtgedrag vertonen na natuurlijk.)

Ik zag het vanavond weer bij Diva en me vader. Als Diva onverwachts aangeraakt wordt, dan geeft ze een schreeuw en doet haar vleugels wijd en gaat met haar snavel richting de plek waar ze aangeraakt wordt. (niks aan de hand verder) Mijn vader schrikt ze eigen de pleures en trekt met een noodvaart zijn hand terug.
Dus ik zeg dat hij dat niet moet doen en dat Diva hem niet bijt. Zegt ie, ja jij hebt makkelijk praten. (alsof ik nooit gebeten word door me gaaitjes... ::) )
Nou op zo'n manier wordt bijtgedrag dus weer gestimuleerd en zal Diva snel doorkrijgen dat haar schrikreactie een voor haar positief gevolg zal hebben.
Onzekere/bange mensen mogen dus ook niet zomaar bij mijn gaaien komen...