Het is even een tijdje geleden dat ik hier gepost heb. De feestdagen zaten er tussen en Mr Darcy heeft slecht gereageerd op het vuurwerk, kortom geen ideale periode om gezellig een dagboekje bij te houden.

Maar nu gaat het weer helemaal okee!
Vlak voor de feestdagen ben ik begonnen om met Mr Darcy te gaan oefenen , of trainen, of hoe je het wilt noemen. Ik heb nog even overwogen een clicker te gaan gebruiken, maar zag daar niet genoeg voordelen in in onze situatie en in ons gezin. (clicker raakt kwijt, meerdere clickers nodig, handen tekort, jongens die clickeren als speelgoed enz enz)

Tijdens de feestdagen raakte het oefenen wat op de achtergrond en ook Mr Darcy zelf zat er niet aldoor op te wachten en het moet natuurlijk wel leuk en gezellig blijven. Dus zo'n 5 dagen geleden hebben we het oefenen weer opgepakt.
Wat ik al voor de feestdagen deed en nu dus weer heb opgepakt, was linkerpootje, rechterpootje en vervolgens met het genoemde pootje laten opstappen. Ik begin door 10 zonnepitjes klaar te leggen, ik wijs en benoem de pootjes en dan beginnen we. Soms gaat het helemaal geweldig en heeft Mr Darcy goed scores van wel 80 en 90%! Goed he? Een goede score noem ik als hij het direct in 1 x goed heeft en niet zichzelf heeft verbeterd. Ik vind dat zo knap van Darcy! Maar een dag later laat Darcy me vol frustratie staan met een goedscore van 10%! Hoe kan dat nou?

? denk ik dan.

Nou, daar ben ik nog niet achter. Maar eergisteren scoorde hij 80% en gisteren 90% + 2 x dat hij zichzelf direct corrigeerde.
Voor de feestdagen heb ik het ook geprobeerd met kleurtjes, nl met gele en rode duploblokjes. Maar dat ging niet zo goed. Af en toe wil Mr Darcy helemaal geen kleurtje aanraken. Waarschijnlijk is dit net een stap (of 2) te snel en te veel voor hem. Ik ben ook zo geduldig he.

Sinds 5 dagen oefenen we nu (ipv de kleurtjes) het zwaaien. Dat gaat niet zo snel als bij sommige andere gaaien hier op het forum, maar Mr Darcy is nog jong en we komen er heus wel.
Ik ben begonnen met het commando te geven en vervolgens nog een x met mijn hand ervoor alsof ik hem wilde laten opstappen. Zodra Mr Darcy een poging ondernam en zijn poot optilde, trok ik onder luid gejubelÂ

mijn hand terug en kreeg Darcy een zonnepitje. Maar Mr Darcy vond het maar erg raar allemaal.
Op de derde dag had Mr Darcy wat door. Hij stak flink zijn pootje omhoog! Maar wel alleen als hij met zijn snavel mijn vinger kon vasthouden! :)Â

Op de vierde dag wilde ik dat voorkomen en deed mijn vinger dan onder zijn snavel en dus "zwaaide" Darcy alleen als mijn vinger tegen zijn ondersnavel aan lag.

Gisteren, de vijfde dag, heeft Mr Darcy ook af en toe zijn pootje omhoog gehouden zonder dat ik hem aanraakte! (okee, wel mijn vinger vlak bij hem, maar dat maakt nog even niet uit) Jaja er zit vooruitgang in!
En wat een lol hebben Mr Darcy en ik in het oefenen! Mr Darcy weet al hoe laat het is als hij zijn mini-standaardje op de grote tafel ziet staan met het blauwe doosje ernaast! Een haast dat hij dan heeft om op dat standaardje te komen.