Na jaren van dromen heb ik een papegaai!
Na een informatiezoektocht van bijna een jaar, was ik er eindelijk uit welke papegaai het moest worden.
Het zou een edelpapegaai worden, een lief edelmannetje.
Na de zomervakantie zouden we gaan beginnen met onze vogels (de 2 agaatjes en het valkje) laten testen en indien dat goed zou uitpakken, vervolgens een betrouwbare kweker te zoeken. Of het zo heeft moeten zijn weet ik niet, maar al een week na onze vakantie zag ik op het forum een aanbod van 2 baby-edels. Mailverkeer over en weer volgde. De vogels moesten ineens snel getest worden. Gelukkig gaf de va groen licht en daar ging onze wens in vervulling!
We gingen regelmatig op kraambezoek om onze edel te zien groeien.
Mr Darcy!
5 weken

6 weken

8 weken

9 weken

10 weken

11 weken

Afgelopen zaterdag mochten we ons edelmannetje ophalen. Hij is 11 weken. Mr Darcy eet al zelfstandig, maar krijgt 's avonds nog 1 "troostvoeding" Voor de kweker viel het afscheid niet mee. Gelukkig heeft hij het broertje van Mr Darcy nog, die iets jonger is.
Eenmaal thuis zit Mr Darcy nog een half uur op de bodem van de kooi voor hij besluit op stok te klimmen. Dan komt de kat kijken, Midas legt zijn voorpootjes op het tafelblad en zijn koppie ook. Interresse van 2 kanten. Midas springt op de tafel en o o grote schrik! Darcy als de bliksem weer op de bodem en Midas springt een meter in de lucht! Ja, als je alleen maar aga's en valkjes gewend bent...

Later halen we Darcy uit zijn kooi. Mr Darcy besluit maar de aanvalshouding aan te nemen. Helaas werkt dat niet. Maar als ik darcy terugzet is er een nieuwe tactiek bedacht. Ik zet Darcy op de stok en: HAK HAK HAK!

Joh! Ik probeer stoicijns mijn hand in de kooi te houden en op een gegeven moment geeft Darcy op. Oef!
Later op de avond is het tijd voor pap. Darcy moet er nu met iets meer moeite uitgehaald worden. Toch geniet hij van de pap. Een paar hapjes weliswaar, maar daarvoor is het ook een troostvoeding. Ondanks de lekker pap is het bij het terugzetten HAK HAK HAK! Dat hebben we bij Rob niet gezien!

De volgende dag blijkt dat Mr Darcy zich bij de situatie heeft neergelegd. er wordt niet meer gehakt.

Dat gaat toch wel snel!
Die dag mag hij spelen in de grote kooi. We hebben nl met Rob, de kweker, afgesproken dat Mr Darcy voorlopig in de meegegeven kleine kooi blijft en af en toe gaat spelen in de grote kooi. De eerste keer bekijkt Darcy de grote kooi grondig, maar die kooi is zo groot, dat Darcy van de weeromsstuit wel 2 cm loopt!

Later op de dag blijken er toch wel interressante speeltjes in te zitten!

Ook maandag verloopt het heel goed.
Als ik Darcy op de grond zet, is het net een hondje. Hij weet niet hoe snel hij weer op schoot moet klimmen!

En als ik aan de andere kant van de kamer ga zitten en hem roep, dan komt ie ook nog!

Wat wel heel grappig is, is het opstappen. Rob heeft Darcy wel een basis gegeven, maar wij moeten de rest doen. En als we Darcy willen laten opstappen hou ik dan ook mijn hand VOOR hem. Darcy stapt niet op. Dan doe ik ook een hand ACHTER hem (want ik wil hemzelf oppakken). Stapt Mr Darcy wel achterwaarts op!

Vanaf dinsdag, vandaag, mag Darcy de hele dag in de grote kooi, want het gaat zo goed! Maar als hij dan 's avonds bij manlief op de schouder zit en manlief wil hem daaraf halen, gaat Darcy ineens grommen!

Manlief laat zich niet intimideren en Darcy stapt uiteindelijk wel op. Bij mij is het weer een lief edelmannetje!
Toch zitten mijn handen en armen onder de schrammen en wondjes. Juf dacht even dat ik een naar eczeem had! Nee, ik heb geen eczeem, maar een baby-papegaai.

Voor die vlijmscherpe nageltjes heb ik wel een slijtstok in de kooi, maar zo snel werken die ook niet. En de eerste 2 dagen heeft Darcy wel geprobeerd om wat met zijn snavel te werken, soms ging dat iets te hard, maar hij leerde het snel af. Knappe gaai he?
Ook maakt Darcy vanaf gisteravond geluidjes zodra ik hem aandacht geef. Als hij in zijn kooi zit, hoor je hem niet, maar als ik met hem praat in de kooi of hem eruithaal, dan hoor je hem constant geluidjes maken. Misschien oefent hij voor kletskous!

Nog een paar foto's van Mr Darcy in zijn (grote) kooi.

Hier kunnen jullie je reacties kwijt