Auteur Topic: Mr Darcy en Lizzy Bennet  (gelezen 6239 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Mr Darcy en Lizzy Bennet
« Gepost op: oktober 10, 2006, 23:38:43 pm »
Na jaren van dromen heb ik een papegaai!
Na een informatiezoektocht van bijna een jaar, was ik er eindelijk uit welke papegaai het moest worden.
Het zou een edelpapegaai worden, een lief edelmannetje.
Na de zomervakantie zouden we gaan beginnen met onze vogels (de 2 agaatjes en het valkje) laten testen en indien dat goed zou uitpakken, vervolgens een betrouwbare kweker te zoeken. Of het zo heeft moeten zijn weet ik niet, maar al een week na onze vakantie zag ik op het forum een aanbod van 2 baby-edels. Mailverkeer over en weer volgde. De vogels moesten ineens snel getest worden. Gelukkig gaf de va groen licht en daar ging onze wens in vervulling!
We gingen regelmatig op kraambezoek om onze edel te zien groeien.

Mr Darcy!

5 weken

6 weken

8 weken

9 weken

10 weken

11 weken

Afgelopen zaterdag mochten we ons edelmannetje ophalen. Hij is 11 weken. Mr Darcy eet al zelfstandig, maar krijgt 's avonds nog 1 "troostvoeding" Voor de kweker viel het afscheid niet mee. Gelukkig heeft hij het broertje van Mr Darcy nog, die iets jonger is.

Eenmaal thuis zit Mr Darcy nog een half uur op de bodem van de kooi voor hij besluit op stok te klimmen. Dan komt de kat kijken, Midas legt zijn voorpootjes op het tafelblad en zijn koppie ook. Interresse van 2 kanten. Midas springt op de tafel en o o grote schrik! Darcy als de bliksem weer op de bodem en Midas springt een meter in de lucht! Ja, als je alleen maar aga's en valkjes gewend bent... :)
Later halen we Darcy uit zijn kooi. Mr Darcy besluit maar de aanvalshouding aan te nemen. Helaas werkt dat niet. Maar als ik darcy terugzet is er een nieuwe tactiek bedacht. Ik zet Darcy op de stok en: HAK HAK HAK! :o Joh! Ik probeer stoicijns mijn hand in de kooi te houden en op een gegeven moment geeft Darcy op. Oef!
Later op de avond is het tijd voor pap. Darcy moet er nu met iets meer moeite uitgehaald worden. Toch geniet hij van de pap. Een paar hapjes weliswaar, maar daarvoor is het ook een troostvoeding. Ondanks de lekker pap is het bij het terugzetten HAK HAK HAK! Dat hebben we bij Rob niet gezien! :(

De volgende dag blijkt dat Mr Darcy zich bij de situatie heeft neergelegd. er wordt niet meer gehakt. :thumsup:
Dat gaat toch wel snel!
Die dag mag hij spelen in de grote kooi. We hebben nl met Rob, de kweker, afgesproken dat Mr Darcy voorlopig in de meegegeven kleine kooi blijft en af en toe gaat spelen in de grote kooi. De eerste keer bekijkt Darcy de grote kooi grondig, maar die kooi is zo groot, dat Darcy van de weeromsstuit wel 2 cm loopt! ::) Later op de dag blijken er toch wel interressante speeltjes in te zitten! ;)

Ook maandag verloopt het heel goed.
Als ik Darcy op de grond zet, is het net een hondje. Hij weet niet hoe snel hij weer op schoot moet klimmen! :) En als ik aan de andere kant van de kamer ga zitten en hem roep, dan komt ie ook nog!  :hart:

Wat wel heel grappig is, is het opstappen. Rob heeft Darcy wel een basis gegeven, maar wij moeten de rest doen. En als we Darcy willen laten opstappen hou ik dan ook mijn hand VOOR hem. Darcy stapt niet op. Dan doe ik ook een hand ACHTER hem (want ik wil hemzelf oppakken). Stapt Mr Darcy wel achterwaarts op! ;D

Vanaf dinsdag, vandaag, mag Darcy de hele dag in de grote kooi, want het gaat zo goed! Maar als hij dan 's avonds bij manlief op de schouder zit en manlief wil hem daaraf halen, gaat Darcy ineens grommen! :o Manlief laat zich niet intimideren en Darcy stapt uiteindelijk wel op. Bij mij is het weer een lief edelmannetje!
Toch zitten mijn handen en armen onder de schrammen en wondjes. Juf dacht even dat ik een naar eczeem had! Nee, ik heb geen eczeem, maar een baby-papegaai. :CENS  :)
Voor die vlijmscherpe nageltjes heb ik wel een slijtstok in de kooi, maar zo snel werken die ook niet. En de eerste 2 dagen heeft Darcy wel geprobeerd om wat met zijn snavel te werken, soms ging dat iets te hard, maar hij leerde het snel af. Knappe gaai he?

Ook maakt Darcy vanaf gisteravond geluidjes zodra ik hem aandacht geef. Als hij in zijn kooi zit, hoor je hem niet, maar als ik met hem praat in de kooi of hem eruithaal, dan hoor je hem constant geluidjes maken. Misschien oefent hij voor kletskous! ;)

Nog een paar foto's van Mr Darcy in zijn (grote) kooi.

Hier kunnen jullie je reacties kwijt

« Laatst bewerkt op: januari 11, 2009, 14:18:42 pm door lejah »

Offline Lejah

• Super Parrot
Re: Mr Darcy
« Reactie #1 Gepost op: oktober 11, 2006, 23:35:45 pm »
Mr Darcy maakt nu wel heel veel geluidjes! Zodra je hem ook maar aandacht geeft, in of uit de kooi, wordt je om de minuut getrakteerd op een "gra" . En dan krijg je het interpreteringsprobleem. Wat bedoelt ie nou? Betekent het hou op of is ie echt aan het oefenen of zijn het gezellige baby-kreetjes? ??? Tot ik ineens bedacht: hij zou toch geen honger hebben we!? Gelijk de weegschaal erbij. De dag na aankomst woog hij hier 399 gram en nu 378 gram! :CENS
Ik heb toen gelijk Rob, de kweker gebeld. Hij vond 20 gram afvallen wel veel, maar nog niet alarmerend. Ik moet het maar wel in de gaten houden. En Rob vroeg gelijk streng of ik Darcy wel genoeg rust gaf,maw of ik hem niet te vaak eruithaalde waardoor hij niet rustig tot eten zou komen. Natuurlijk een hele slimme vraag. Maar dat was niet zo. Rob heeft me van te voren al allerlei scenario's voorgeschoteld en dit was er 1 van. En ik heb echt heel goed opgelet en geluisterd. ;) Nou okee, opletten dus.

Tijdens ons eten hoorden we ineens heel zacht een puppy/babyhondje janken. Wij heel verbaasd naar buiten kijken, want buurvrouw zou eind dit jaar een nieuwe hond krijgen. Maar nee, het puppygeluidje kwam uit onze woonkamer. Het was Mr Darcy! :o De mannen hier stonden gelijk bij de kooi met ah's en oh's. Als Darcy slim is, weet hij nu al hoe je aandacht moet krijgen hier! ::)

Het opstappen vordert echt per dag! Dat verbaasd me zo! Ik zit op de bank en Darcy op mijn hand en dan wil ik hem op mijn andere hand laten opstappen. Ik hou mijn hand ervoor (jawel erVOOR) en zeg het 1 hooguit 2x. Geen probleem!

Maar wat Darcy vanavond nou presteerde! Hij zit bij me en ik wrijf zachtjes over zijn snavel, om precies te zijn over de rechterzijkant. Dat vindt hij lekker. Want zijn oogjes gaan langzaam dicht en zijn koppie gaat steeds verder naar achteren. Dan is zijn koppie zover naar achteren dat zijn koppie topzwaar wordt zeg maar. En opeens slingert dat zware koppie op een slap nekkie zo naar voren, zo tegen mij aan en met zo'n slap koppie en nekje en gesloten oogjes blijft hij tegen me aan liggen.  :o Ik schrok me  :-X! Wat is dat nou weer?
Ik roep m zachtjes, oogjes open en als ik wat zeg zit hij er weer fit bij. Ik doe hetzelfde nog een keer en ja hoor! Daar gaat ie
weer! shootme
Gek gaaitje! :hart:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: oktober 12, 2006, 17:24:34 pm »
We hebben een gezellige, rustige middag. Zo eentje die je je wenst als je een jong gezin hebt.
De jongens spelen lief en rustig (!) boven. De kat ligt op de bank te soezen. De agaatjes zitten genoeglijk samengeperst op het schommeltje zichzelf en elkaar te poetsen. Ik zit op de bank een werkelijk goed opstel van de oudste te lezen.
Dan ineens knalt er een KEIHARDE PAPEGAAIENSCHREEUW door de kamer!!!!!!!!!!!!!!
Skye schrikt op en fladdert met een hoop geluid door de kooi. Cody dondert met veel kabaal van het schommeltje af en Joda kijkt verdwaasd en piepend rond. De kat springt met hoge rug en dikke staart van de bank af. Ik schiet rechtop. Zelfs de jongens komen naar beneden om te informeren wat er aan de hand is!
Als de jongens weer naar boven lopen, hoor ik de jongste (van 7) mompelen: Jezus! Kan die papegaai niet wat rustiger doen? Ik ben dit niet gewend!
 :P
Dit was een mijlpaal, dit was de eerste schreeuw van Mr Darcy.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2006, 00:07:54 am »
Vanmiddag hebben we Mr Darcy weer gewogen en nu weegt hij 385 gram. Hij gaat dus weer omhoog! :thumsup:
Mr Darcy heeft ook voor het eerst zijn hele fruitbakje leeggegeten. Grote jongen he. ;)
Nu schreef ik gisteren wel dat Mr Darcy zo lekker terugkeuvelt, maar bij nader inzien doet hij dat alleen bij mij. En toen manlief hem vandaag het deurtje van de kooi open deed en Darcy even wilde aanhalen was het HAP. Dat doet Darcy niet bij mij. Best vreemd eigenlijk, want manlief laat zich niet zo snel intimideren. Als er eentje onzeker is, ben ik het en niet manlief. Dan zou je het toch andersom verwachten? :CENS
Maar ja Darcy heeft ook achteruit opgestapt... :)
Vandaag kwam ook eindelijk de tafelstandaard die ik bij Dierenvilla besteld had (en ook het zittouw overigens). Zodra hij in elkaar stond Darcy erop gezet. Maar die vindt dat ding ENG! :) Hij wist niet hoe snel ie bij mij moest komen.
Mr Darcy wil ook niet op de grond. Ik dacht dat is leuk Darcy kan je lekker de kamer verkennen. Maar nee, Darcy wil alleen bij mij. ::)
(en dat van De Schreeuw kon niet wachten, dat heb ik maar direct vanmiddag gepost ;))

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: oktober 15, 2006, 22:01:55 pm »
Mr Darcy is goed aan het wennen.
Het eerste nieuws is dat hij alweer 400 gram weegt. :thumsup:
En wilde Mr Darcy eerst niet op de grond en niet bij mij vandaan, nu heeft hij ontdekt dat hij via de bank naar de kooi van de agaatjes kan. Darcy vindt de agaatjes bar interressant. (Skye het valkje vindt hij niet zo en dat is wederzijds! ::)) Joda vindt Darcy ook interressant, maar Joda heeft zoveel interressante zaken in zijn leventje... Maar dan Cody! Die vindt haar reuze-neef ook zeeeer interressant! Ik durf ze nog niet samen eruit te laten, want een agaatje is wel heel veel kleiner dan een edel.
Maar okee. Darcy zat bij me en ik had hem even op de bank gezet omdat de telefoon ging. En daar ging meneer. Aan het eind van de bank, heel dichtbij de aga-kooi bleef hij staan kijken. Cody deed van alles om haar grote neef goed te zien en zijn aandacht vast te houden. Ze klom naar boven en beneden en van links naar rechts, liet alle mogelijke piepjes horen en was onvermoeibaar. Mr Darcy bleef kijken en kijken, je zou haast denken dat een aga-kooi een soort
edel-tv is! :)
Daarna wilde ik boven wat opruimen en daar ik last van een slecht geweten had tov Darcy (ik was gisteren de hele dag weg, de mannen waren wel thuis, maar toch) heb ik de tafelstandaard maar boven gezet en Mr Darcy meegenomen. Op de jongensslaapkamer heb ik Darcy op de standaard gezet en al kletsend (oh deze broek is echt veel te klein! enz enz) ben ik aan de slag gegaan. dat vond Darcy  allemaal zeer vermakelijk. Toen hij er genoeg van had, ontdekte hij dat er wat lekkers  in het bakje van de standaard zat. Op een gegeven moment was zijn buikje vol van de zaadjes, maar ook van de standaard en Darcy begon eraf te klimmen. Ik heb hem konsekwent teruggezet. De eerste keer pikte hij dat een paar minuutjes, maar op een bepaald moment werd Darcy net een     boemerangetje ::) Toen heb ik hem teruggebracht naar beneden en in zijn kooi gedaan. En ach gossie, een minuutje later had hij zijn koppie onder de vleugel en sliep! :hart: Het is ook nog echt een baby he?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: oktober 19, 2006, 10:30:01 am »
We hadden gisteren een levendig ochtendje. Ik had mijn 3-jarig oppaskindje de hele dag. Eerst gingen hij en ik samen de vogeltjes eten geven. Hij vindt vogeltjes erg leuk, maar wil ze niet aanraken. Okee is prima. Nu stond hij vol interresse Mr Darcy te bekijken en kon niet geloven dat dat een baby was. :)
Toen we eten voor Darcy pakten, duurde dat Mr Darcy zeker te lang, dus liet hij dat luidkeels merken. Het was wel hard, maar ik vond het ook wel grappig dat ie wat pit toonde. Hoorde ik ineens een heel raar bijgeluid. Ahgossie, stond oppaskindje erbij te huilen! Oppaskindje had niet verwacht dat een "babyvogeltje" zoveel geluid kon maken! Ik vond het heel zielig, maar moest ook wel   lachen :-[
Daarna kwam een kennis met haar 3-jarig dochtertje op bezoek. De 2 peuters vonden elkaar erg leuk en hebben lekker gespeeld, gezongen en gedanst en nog allerlei spelletjes die je niet meer snapt als je kleuteraf bent. Maar daar hoorde natuurlijk wel veel geluid en veel bewegingen bij. Mr Darcy zat in zijn kooi alles aandachtig te bekijken. Toen het bezoek weg was en oppaskindje na het broodje eten volledig instortte en uitgeteld een filmpje lag te kijken, wilde ik Darcy eruit halen. Maar Mr Darcy was ook volledig ingestort en zat te slapen! Echt de hele middag als ik hem eruit wilde halen zat hij te slapen, op 1 xtje na, toen zat ie te eten! ::) Hij is er maar een kwartiertje uitgeweest! Maar dat hebben we 's avonds wel ingehaald hoor! ;)

Mr Darcy heeft nu 2x bij ons gedoucht. Dat is duidelijk niet zijn meest favoriete tijdsverdijf! :)
Ik leg een handdoek in het bad, zodat Darcy niet wegglijdt. (we hebben nog geen douchestang voor Darcy) Ik zet Darcy op de handdoek. Darcy wacht heel zielig in een hoekje tot het begint. Ik zet de douche op de meest sproeiende/zachtste stand, maar wat is dat nog een enorme straal eigenlijk! Ik doe het wel, maar moet wel even slikken als ik die enorme straal op dat overduidelijk heeeel zielige edeltje zet. Er blijft ook niet veel edels over.... En terwijl hij nat wordt, zoekt Darcy naar een mogelijkheid dat bad uit te komen. Darcy is nog niet zo doortastend dat ie het ook doet. Maar we zijn al snel klaar en al jubelend over Mr Darcy's geweldige douche droog ik hem een beetje af. Mr Darcy droogt niet echt heel mooi op... :cool: Na afloop geef ik hem dan een zonnenpitje. Mr Darcy pakt dat heel braaf aan (want stel je voor dat ie anders weer moet douchen!), draait het pitje eens 3x in zijn snavel en laat hem dan maar vallen ::)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2006, 17:23:47 pm »
Vandaag heeft Mr Darcy mij keihard in mijn oor gebeten! Het deed hartstikke zeer! :seestars:
Gisteren had ik voor het eerst telefoon terwijl Mr Darcy bij me zat. Dat ging heel goed en eigenlijk was het wel grappig, want ik had Rob aan de telefoon en zo kon hij Darcy ook horen. Dus toen vandaag mijn vriendin belde dacht ik dat het wel ging met Darcy bij me. Mr Darcy nam naturlijk gebruik van de gelegenheid om lekker over mij heen te struinen. En mijn oor zag er toen blijkbaar uit als een leuk speelgoedje... Au! (vriendin is nu zo goed als doof...)

We zijn nu aan het oefenen dat Mr Darcy op de klimboom blijft zitten. Dat ging niet zo goed, maar ik wilde te snel. Ik zette hem erop of op de standaard terwijl ik zelf iets ging doen. Nou Mr Darcy sprong er tig keer af natuurlijk. Ik heb nu de klimboom volgehangen met allerlei en we oefenen echt per minuut. Dat ging erg goed vanmiddag.

Mr Darcy is nu 13 weken.

Vanmiddag hebben we een paar leuke plaatjes geschoten:

Op onderstaande foto's zie ik Mr Darcy denken: Nou, deze plaatjes zien er nu wel heel idyllisch uit, maar zo idyllisch was het niet hoor! Ze hebben mij gewoon op het gras gezet! En dat gras voelt hartstikke vervelend en koud en kriebelig! En dacht je dat iemand mij kwam redden van dat groene goedje? Nee hoor! Ze gingen zelfs nog grapjes maken dat ik zo'n goede schutkleur had! Bah. Gelukkig wende Mr Darcy snel aan het gras.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2006, 16:24:56 pm »
We zijn al een tijdje bezig om voor Mr Darcy een klim/speelboom te maken. Ivm de ruimte, kan deze niet al te groot worden. Toch willen we graag dat Mr Darcy zich er wel op kan vermaken. Ook moest de speelboom verplaatsbaar zijn.
Uiteindelijk hebben we 3 bezemstelen op een plantentrolley vastgemaakt. Hij is dus verrijdbaar. :a036: De speelboom is nog niet helemaal af, er moeten nog wat zitplaatsjes bij en dit wilde ik doen van nog 2 takken krulwilg die ik nog heb. Ook moeten er nog een water-en voerbakje aan. En het liefst ook nog wat meer speledingetjes. En er moet nog iets op de bodem.
In eerste instantie wilde Mr Darcy er helemaal niet op. doh
Maar waarschijnlijk wilde ik ook te snel (had ik ook al eerder verteld dacht ik). Dus zijn we aan het oefenen. Maar vandaag was voor het eerst dat Mr Darcy op de speelboom zat en niet alleen op mij gefocust was. Nee, ineens zag hij ook de speeltjes op de speelboom! En ineens bedacht hij zich en ging lekker spelen! :thumsup: Snel paar fotootjes geschoten. Zodra hij uitgespeeld was hebben we hem nog eventjes laten zitten en toen er maar direct afgehaald onder het mom van zo blijft het leuk. ;)

Overigens ging vorige week mijn oude camera stuk :angry: Maar sinsds een paar dagen heb ik gelukkig een nieuwe :yahoo:, maar ik moet er nog wel even aan wennen. ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: oktober 27, 2006, 23:20:24 pm »
Vanavond was Mr Darcy voor het eerst in een narrige bui. Ik dacht ik neem hem lekker bij me als ik tv kijk. Mr Darcy zat ook wel lekker bij me. Hij zat op een handdoek (want dan kan ik lekker blijven zitten zonder op mn kleding te hoeven letten) die ik over mijn schoot had gelegd en hij zat lekker met het etiketje daarvan te spelen. Maar het ging steeds harder en als mijn hand in de buurt kwam dan nam hij mijn vinger in zijn snavel zoals hij wel vaker doet, maar deze keer allemaal net even wat hardhandiger. Best apart te merken dat een gaai ook zo zijn narrige momenten heeft. Uiteindelijk heb ik hem maar weer in zijn kooi gedaan.
Al deze "voor-het eerst-momenten" zijn best bijzonder. ;)

Mijn jongste (7), die Darcy liever niet op zijn hand heeft ofzo (is okee hoor), heb ik gisteren "betrapt". Als hij denkt dat niemand het ziet of hoort, gaat hij voor de kooi staan en probeert Mr Darcy te leren miauwen!  ;D Blijkt hij al vanaf het begin te doen! :)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: oktober 30, 2006, 20:38:34 pm »
Dit weekend is Mr Darcy 14 weken. Hij is alweer 3 weken bij ons! Wat gaat dat snel.
Sommige dingen gaan al erg goed, andere dingen blijven we voorlopig even oefenen. ;)

Zoals hier. Mr Darcy zit erg graag bij mij. Van oefenen of spelen op en aan de tafel komt erg weinig, want Darcy is voornamelijk bezig met de klus: hoe kom ik van die tafel af EN bij mijn vrouwtje.

Toch voelt Mr Darcy zich wel thuis. Hij is van het afwachtende type, maar ondernam toch een poging om ook de kooi aan de buitenkant te ontdekken.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: november 08, 2006, 14:55:37 pm »
Vanmorgen was Mr Darcy kwijt.  :o
Elke ochtend, als de kinderen net naar school zijn en de bedden gedaan zijn, ga ik "poepjes scheppen" bij Mr Darcy. Dan haal ik alle poepjes en fruitrestjes en velletjes eruit en strooi een handjevol nieuwe beukensnippers in de kooi. Daarna ververs ik de etensbakjes (en water). De bedoeling was dat Mr Darcy dan even netjes in de kooi blijft zitten wachten. Maar sinds ruim een week kan ik dat schudden. Eerst ging Darcy op mijn hand zitten en toen dat niet genoeg aandacht opleverde, ging hij aan mijn haren hangen. Heel slim! Want dat leverde wel een hoop aandacht op! :) Dus nu haal ik 'smorgens eerst Mr Darcy eruit, even kroelen en dat zet ik Mr Darcy op de kooi. Want meenemen naar de keuken was niet zo goed bevallen als ik nog fruit moet snijden. :cool:
Dus Mr Darcy zat vanmorgen op de kooi en schalde zijn kraa kraa eruit. Ik deed mijn dingetjes en liep vervolgens naar de keuken. Ik bleef die kraa kraa maar horen, dus ging het goed. Dacht ik. Kom ik weer de woonkamer in, geen Mr Darcy op de kooi! Ook niet erin of ernaast! :o ??? Ook niet eronder. Ik kijk rustig de kamer rond en ja hoor, daar hing mijn Mr Darcy (die normaal nooit verder dan 30 cm gaat) aan de agakooi! :o :) De agakooi ( en het leestafeltje waar die op staat) is helemaal niet op gaaitjes van 400 gram berekend en wiebelde vervaarlijk.
Joda en Cody deden zeer uitsloverig natuurlijk, vooral Cody. En Joda spurtte aldoor naar het voerbakje om een pellet te halen en spurtte dan terug naar de plek waar Mr Darcy hing en ging met zijn snaveltje door de tralies. :CENS Maar Mr Darcy draaide wel zijn kopje naar alle kanten, maar ging niet meer voor of achteruit! ;D

Ondanks dat Mr Darcy niet van douchen en sproeien houdt, heb ik wel een paar leuke foto's van een natte Mr Darcy.

Joda en Mr Darcy.
Twee gaaitjes. Een dwergpapegaai en een edelpapegaai. Wat een verschil he? En wat kijken ze lekker verbaasd he.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: november 14, 2006, 09:58:25 am »
Mr Darcy gaat steeds meer geluidjes maken. Hij begint ook te praten in zijn slaap. :hart: Zouden edeltjes dat van zichzelf hebben of zou hij de agaatjes nadoen? :)
Het geluidje wat de fam Giggels beschrijft, hun Tygo lijkt af en toe op Toeter van de Snorkels, dat geluidje hebben we hier ook al opgemerkt!  Ik denk dat de maker van de Snorkels thuis ook een edelpapegaai had. ;)
Mr Darcy geeft ook vaak reactie op mij. Eerst was dat een schelle Kraa, later werd dat een wat zachter gra. Wat ik heel komisch vind, is
dat hij dat smorgens ook doet als hij zijn eten krijgt. Als eerste valt hij dan aan op zijn fruitbakje en dan roep ik enthousiast: lekker he? o wat lekker! En dan Mr Darcy met volle mond (nou ja, volle snavel): graum graum ipv van gra gra. :)
Afgelopen zaterdag was het St Maarten en hadden we bezoek met 3 kinderen, samen met die van ons dus 5 opgewonden stuiterballetjes. ;) De 3 kindjes moesten nog St Maarten liedjes leren en kortom het was niet bepaald rustig. Ik had Mr Darcy er nog even uitgehaald, maar hij leek niet zo op zijn gemak, pakte hardhandig mijn handen en vingers enzo, dus heb ik hem maar in de kooi gelaten.  Dat leek me beter. Nu denk ik ook af en toe; hmm zo leert ie het ook niet. Ga ik nog even op broeden hoe ik dat de volgende keer zal aanpakken.
Maar Mr Darcy wilde wel meedoen aan het geroezemoes! Hij zat toch te keuvelen! Het was precies een klein kalkoentje. ;D

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #12 Gepost op: november 20, 2006, 23:09:00 pm »
Nog een paar plaatjes

Hier zit Mr Darcy op de kooi van Skye. Mr Darcy wilde niet op zijn klimboom blijven zitten en sprong er aldoor af en ik m er maar weer opzetten. Tot ik iets had van bekijk het maar even. Maar Mr Darcy houdt er ook niet van om op de grond te lopen. Bij de agakooi komen lukt niet, dat is Darcy's favoriet en terug op de klimboom ook niet. Mr Darcy en Skye moeten niet veel van elkaar hebben, maar nu klom Darcy snel op Skye's kooi. En Skye moets er niets van hebben. Hij blies als een zwaan! En ja, dat geluidje vond Mr Darcy wel heeeel interressant.

Hieronder zie je dat onze kater Midas meer belangstelling voor de speeltjes van de klimboom heeft, dan voor Mr Darcy. Ook niet geheel verwonderlijk, want Midas heeft reuze ontzag voor de agaatjes. Die bijten nl in je poten en in je neus en trekken als ze kunnen snorharen uit, zelfs door de tralies van de kooi heen. Dus bij zo'n reuze-aga hou je maar pas op de plaats.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #13 Gepost op: november 26, 2006, 20:06:15 pm »
Ik vond onder de reacties de vraag naar de verstopte kleuren van Mr Darcy wel leuk. Ik realiseerde mij daarmee ook dat een edelpapegaai nog niet zo heel bekend is. Ik plaatste een foto van een gestrekte buiten vleugel van Darcy. Een foto van de onderzijde van de vleugel had ik nog niet. Die heb ik vandaag maar genomen. Zo kunnen jullie (hoop ik) goed zien wat nou precies de kleuren van een edelman zijn.

Hier de buitenzijde van de vleugel. Keurig gestrekt door Rob (de kweker)

Hieronder de binnenzijde van de vleugel. (iets minder goed gestrekt, want hier doe ik het zelf ;))

Vervolgens zit ik zelf nog eens de foto's goed te bekijken, vooral de onderste. En ineens zie ik tot mijn grote verbijstering dat er aan de rechtervleugel (Darcy's linkervleugel) al 3 nieuwe pennen komen! :o Hoe kan dat nou? Mr Darcy is nog helemaal niet zo lang geleden gewiekt. :CENS Ik had gedacht dat het veel langer zou duren eer er nieuwe pennen zouden komen. Ik heb ook nog geen veer in Darcy's kooi gevonden. Ik denk dat ik met name zo ben geschrokken, omdat ik Mr Darcy regelmatig mee de tuin in neem.
Mr Darcy wordt vandaag nog bijgewiekt!

Toch is Mr Darcy wel een bijzonder mannetje hoor. Hij doet heel veel tegengesteld dan ik verwachtte! :)
Opstappen deed hij in het begin achterwaarts. :)
De meeste gaaien en edels houden van douchen of de planternspuit. Nou Darcy niet hoor. Die probeert uitweggetjes te vinden als ik de plantenspuit op hem zet. :)
De meeste edelmannen schijnen niet zo knuffelig te zijn. Nou Mr Darcy is een knuffelkont eerste klas! En dat vind ik helemaal niet erg! (hoewel ik dat niet verwachtte van mezelf) :)
De meeste gaaien, heb ik gelezen, vinden het heel leuk om voor het raam naar buiten te kijken. Mr Darcy niet. ::) Als ik 's morgens in de keuken bezig ben, zet ik hem wel eens vlak bij me, op het ienimini-standaardje plaats ik hem dan op de vensterbank. Maar zoals je op de foto's hieronder ziet, boeit het Mr Darcy niet zoveel wat er buiten te beleven valt. Nee, hij houdt constant mij in de gaten!
(het lijkt alsof Darcy ook niets zou zien buiten, omdat het zo donker oogt, maar ik denk dat dat aan de flits ligt. De foto's zijn overdag gemaakt, maar door het slechte weer was het wel wat donker, maar niet zo donker als de foto suggereert)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: december 03, 2006, 12:22:38 pm »
Gisteren was echt een dag die je zelfvertrouwen als gaai-eigenaar en gaai-opvoeder veel goeds deed.  :CENS

Mr Darcy mocht eigenlijk alleen op mijn hand zitten als ik met hem liep. Dat gaat heel goed. Dat vind ik handig, ik heb het overzicht, kan kijken wat hij doet en ook voor buiten vind ik dat beter. Maar zo langzamerhand kruipt Mr Darcy ook weleens naar mijn schouder. En ook dat moet kunnen vind ik. Sinds een paar dagen loop ik dan ook een paar stapjes met Darcy op mijn schouder.
Zo ook gisterochtend in de keuken. Maar toen ik de kraan aandeed, kroop Mr Darcy wat verder achter in mijn nek, want ja, stel je voor dat ie moet sproeien ::) Toen deed ik de kraan weer dicht, wil me omdraaien en toen gleed Mr Darcy uit! En jawel, hij gleed zo naar beneden! Niet zo'n ramp zou je zeggen. Nee op zich niet. Maar hij gleed zo naar beneden mijn shirt in! :o En krijg maar eens een edel uit je shirt als ie midden op je rug hangt! :seestars: Ik verdikkeme helemaal naar de slaapkamer, op mijn bed en daar voorzichtig shirt uittrekken. En blijkbaar lag Mr Darcy op zijn rug ofzo, want hij plofte zo op het bed neer!  shootme

's Middags hadden de jongens en ik het druk. Want aan het begin van de avond zouden we hoog bezoek krijgen. ;) We moesten stoelen versieren en nog veel meer. Mr Darcy rukte al snel aan het crepepapier, dus die mocht die middag niet meer uit de kooi.
Om 19.00 uur was het dan zover. Met veel kabaal en veel drukte komen Sint en 2 PIO's (Pieten In Opleiding) binnen. Er wordt driftig gestrooid en de Pieten sprongen op de bank, doken op de grond, kortom maakten de jongens helemaal gek (genieten hoor! ;))
Maar arme Mr Darcy! Die zat helemaal in het verste hoekje van zijn kooi. Die was zeker bang dat hij in de zak moest! Ochgossie, Mr Darcy vond het helemaal niets. Later bleek ook nog dat er een pepernoot in zijn kooi terecht was gekomen. :)
Na het hoog bezoek stuiterden de jongens nog helemaal na. Ze waren later ook niet naar bed te krijgen. :P
En Mr Darcy wilde de hele avond niet meer uit de kooi komen!