Auteur Topic: Jonge parkiet (2 weken geleden uitgevlogen) wil kooi niet in  (gelezen 4903 keer)

frummel

• Gast
Jonge parkiet (2 weken geleden uitgevlogen) wil kooi niet in
« Gepost op: augustus 09, 2008, 13:43:57 pm »
Hoi,

ik heb sinds een week een kleine parkiet die inmiddels handtam is en zoals het er uit ziet lekker slaapt in zijn kooi.
Sinds enkele dagen laat ik het parkietje door de huiskamer vliegen en dat gaat tot nu toe zonder problemen.. Echter... Het parkietje wil zijn kooi niet meer in, en veerweert zich met alle macht wanneer ik hem op mijn vinger naar zijn kooi leid. Wanneer de kooi in zicht komt vliegt hij snel weg, en moet ik hem weer ophalen... Dan begint het hele ritueel opnieuw.

Als ik hem in zijn kooi heb gekregen door iets sneller te handelen, probeert het parkietje wanneer ik het deurtje sluit uit alle macht door de tralies naar buiten te komen, of via het doorzichtige voerbakje. Na 20 minuten geeft hij het op en hangt rechtop in de tralies en houdt zich ook met zijn snavel aan een tralie vast.. Wat ik ook doe, bewegen, geluiden, praten, het parkietje hangt verstijfd en reageert niet.. Alleen als ik mijn ogen sluit, zie ik dat hij dat een seconde later ook doet.

Het parkietje zal ongetwijfeld moe zijn van het vliegen en willen slapen, maar hij slaapt normaal in een stukje katoen dat aan het dak van de kooi hangt. De positie die hij nu aanneemt ziet er niet confortabel uit, en het parkietje lijkt me aangeslagen.

- Zou het kunnen dat ik het parkietje té vroeg uit zijn kooi heb gelaten zodat hij niet gewend is?
- Is het slim om het parkietje voorlopig even niet meer uit zijn kooi te laten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Dennis

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Jonge parkiet (2 weken geleden uitgevlogen) wil kooi niet in
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2008, 13:51:59 pm »
hoi dennis,
aller eerst welkom op het forum!

Ik denk dat het een goede stap is om hem in zijn kooi wat lekkers aan te bieden,
dus niet meer naar zijn kooi brengen als hij naar binnen moet..

kindjes die naar bed gebracht worden vinden naar bed gaan ook niet leuk!
kindjes die uit zichzelf naar bed gaan zijn meestal tevreden!

dus ga zelf naar zijn kooi toe en doe wat aandacht trekken met een beetje trosgierst of wat fruit, of iets anders dat hij lekker vind,
nu is terug naar binnen een straf voor hem geworden, logisch want als je eindelijk naar buiten mag wil je er van genieten ook toch! ;)

Het gedrag is idd vermoeidheid, en overdonderd door wat er gebeurd is..
Een andere aanpak is dus zeker vereist!

Ik snap dat je niet elke dag de tijd hebt om uren te wachten tot hij zelf bij het kooitje komt kijken en uiteindelijk wel naar binnen wil,
daarom zou ik dit oefenen op de dagen dat je er wel tijd voor hebt, en hem dus anders niet naar buiten te doen,
elke keer dat je hem weer moet vangen en met alle geweld naar binnen moet doen is dat een trauma voor hem,
en kan je weer vanaf voor af aan beginnen!

als na verloop van tijd het sneller gaat, dat hij zelf ook naar binnen gaat, kan je eens proberen om hem naar zijn huis te brengen!
dat zal ook niet altijd makkelijk gaan!

Corretje van mij is ook met geen mogelijkheid naar binnen te krijgen soms, en dan moet er een grote vent en een hoop respect aan te pas komen voor ze naar binnen gaat.. en soms zit ze zelf ineens binnen, wil ze niet meer buiten spelen..

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, en ik denk dat er nog wel veel meer mensen zijn met tips hoe je dit aan kan pakken,
kies gewoon de gene waarvan jij denkt dat t gaat werken voor jullie!

Veel succes en veel lees en schrijf plezier hier!
:bye:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2008, 13:57:21 pm »
Je schrijft ook dat je je vogel nu een week hebt. Ik denk dat hij zijn kooi nog niet als zijn thuis is gaan zien binnen die korte tijd. Laat em eerst aan zijn kooi wennen zodat ie er minder problemen mee heeft om daar te zitten.

Succes!

frummel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2008, 14:13:25 pm »
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Het parkietje stapt zonder problemen op mijn vinger als hij in de gordijnen hangt, dus ik wil wel even duidelijk maken dat ik absoluut geen geweld of harde hand gebruik om hem terug te krijgen. Ik pak hem niet vast als ik hem terug breng naar zijn kooi; hij zit gewoon op mijn vinger.

Ik zal hem voorlopig maar even in zijn kooi laten zodat hij goed kan wennen. (ik krijg alleen zo'n medelijden met hem als hij naar buiten wil.. vliegen is toch wat parkieten graag doen. moeilijk, moeilijk..) Het parkietje zit nu in een kleine kooi (30x40x40) en ik ben van plan een grotere kooi/voliere te maken van ca. 40x100x100. Ik vrees dat dan het hele proces van wennen weer opnieuw begint... Het zij zo.

Ik heb trosgierst in de kooi hangen, is het verstandig dit er dan uit te halen en alleen te gebruiken om het parkietje naar de kooi te lokken? Of kan het gewoon blijven hangen zodat hij weet dat in zijn kooi iets lekkers te vinden is?

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2008, 14:21:30 pm »
Trosgierst is een handig hulpmiddel bij het tam maken, maar zo te lezen is die van jou dat al. Je kan het ook gebruiken als traktatie. Bijvoorbeeld aan het eind van de dag als ie netjes in zijn kooi is geweest en wanneer je em er toch uithaalt, als middel om hem naar zijn kooi terug te krijgen, of in ieder geval makkelijker, als hij de rest van de dag nog geen trosgierst heeft gehad.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2008, 15:14:03 pm »
.......ik wil wel even duidelijk maken dat ik absoluut geen geweld of harde hand gebruik om hem terug te krijgen.....
dat begreep ik wel hoor :)
maar het is wel een gedoe om hem uit eindelijk binnen te krijgen,
mijn "grof geweld" was meer "bij wijze van spreken" ;)

Citaat
ik krijg alleen zo'n medelijden met hem als hij naar buiten wil.. vliegen is toch wat parkieten graag doen. moeilijk, moeilijk..

Maar je hebt ook medelijden met hem als hij uiteindelijk in paniek en rare toestand weer binnen is,
hij is niet zielig hoor ;) dat denk je, voorlopig is dit voor zijn eigen bestwil toch?

Citaat
Het parkietje zit nu in een kleine kooi (30x40x40) en ik ben van plan een grotere kooi/voliere te maken van ca. 40x100x100. Ik vrees dat dan het hele proces van wennen weer opnieuw begint... Het zij zo.

als hij eenmaal weet dat zijn huisje niet eng is dan is het niet erg meer, het wennen aan een nieuwe kooi duurt dan hoogstens een paar dagen!
Let wel op dat voor 1 vogeltje dat wel een enorme kooi is, we zeggen wel eens dat een kooi nooit groot genoeg kan zijn
maar ik ken ook verhalen dat vogels in een te grote kooi niet gelukkig zijn omdat er niets knus is, of beschut is voor ze..
net als jij in je eentje in een balzaal :)

Citaat
Ik heb trosgierst in de kooi hangen, is het verstandig dit er dan uit te halen en alleen te gebruiken om het parkietje naar de kooi te lokken? Of kan het gewoon blijven hangen zodat hij weet dat in zijn kooi iets lekkers te vinden is?

wat lekkers in zijn kooi is altijd goed, hij moet immers goed wennen en lekker verwend worden in het begin,
misschien kan je hem dan een lekker stukje appel of peer of mandarijn of sla of enz enz enz aanbieden,
dat hij een beetje nieuwsgierig wordt,

je zou dan wel eerst in de kooi moeten uitproberen wat hij echt lekker vind!

Ik vind het bewonderenswaardig dat hij na 1 week al netjes opstapt bij je!
echt goed! maar.. LET OP! het blijft een klein papegaaitje in principe,
en ze zijn verschrikkelijk goed in jou manipuleren,
hij is niet zielig IN zijn kooi, hij is eigenlijk zielig UIT zijn kooi, omdat hij dan gevlucht is van zijn kooi.
Dus hem niet zielig vinden!

Heeft hij speelgoed in de kooi? wat sloop materiaal?
iets om zich bezig te houden buiten zijn eten?

Bluebird-bibi

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2008, 19:35:56 pm »
Ja ik ken het probleem, die van mij, die ik nu heb,  vliegt zo goed als niet, kan ie nog niet zo goed, maar wil toch niet in de kooi, tot ik hem erin zet. Ik voorzie nog wel dezelfde problemen straks als die van Dennis.

Mijn vorige had ook van die kuren waar Dennis over verteld, vreselijk lastig af en toe, ik haalde de kooi naar hem toe, eerst lukte dat niet later wel.
Wat zo wiezo bij hem lukte was rinkelen aan het belletje aan zijn spiegeltje, dat vond ie niet fijn, wilde zijn spiegel beschermen en vloog dan bijna zonder nadenken naar zijn kooi. Ze raken vreselijk in de stres als ze merken dat je druk bent.