Auteur Topic: Dominantie/onzekerheid op playtop  (gelezen 3388 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Dominantie/onzekerheid op playtop
« Reactie #15 Gepost op: augustus 22, 2005, 09:19:32 am »
Waarom zou je niet met hem op stap kunnen gaan dan? Hij stapt toch op? Ik heb Sjakko geleerd dat ze op moet stappen vanuit de kooi, doet ze het niet, blijft de kooi dicht!  ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 22, 2005, 13:39:35 pm »
Veel uit de kooi halen n meenemen! :thumbsup:
Misschien heeft hij last van ruimte vrees...dat schijnt nogal eens voor te komen bij papegaaien die langere tijd in een kooi zaten.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #17 Gepost op: augustus 22, 2005, 14:14:24 pm »
Ik heb de "playtop" (inderdaad een stok tussen de opstaande openingen) er ook op, maar moet zeggen dat Sjakko zich zonder playtop minstens zo goed vermaakt als m

dutchgerard

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 22, 2005, 15:40:19 pm »
Ha die Loes,
Dat is makkelijk gezegd.... dan doe ik de kooi weer dicht. Dat is juist het probleem! Gino maakt het niet uit of de kooi open of dicht is. De kooi weer dicht doen geen straf voor hem, maakt hem niets uit.

Riboet

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: augustus 22, 2005, 16:07:24 pm »
Ik heb ook wat moeite met de dominantietheorie, maar ik zie heus wel dat als mijn gaaien op de 2 m hoge voliere zitten en ik moet ze laten opstappen, dat ze dan ineens niet zomaar opstappen! Ja, uitdagen kunnen ze dan wel goed! Pas als ik op een stoel sta en weer boven de gaaien uittoren, binden ze een beetje in (een beetje maar, want ze weten dat mijn arm niet zo lang is als de kooi diep is....... >:D).

Zitten ze op de papegaaienspeelplaats hoger dan dat ik ben, is er trouwens geen enkel verweer  :CENS. Sterker nog: Favo staat al met een uitgestoken poot te wachten tot ik bij haar ben. Overigens zitten ze op de papegaaienspeelplaats overdag eigenlijk nooit hoger dan op oog/schouderhoogte. Pas 's avonds laat klimmen ze naar het allerhoogste plekje dat de papegaaienspeelplaats heeft om te gaan pitten.

Ik vlak de dominantietheorie niet helemaal uit. Het is hier echt verboden om op een schouder te zitten en ik heb om te laten weten dat ik toch echt baas ben heus wel eens een lastige gaai voor een paar seconden op de grond gezet. Maar ik las op de grijze pinoclub dat je onder een jockkooi de poten moest afzagen en de kooi haast op de grond moest zetten of kiezen voor een aangepast bench. Dat gaat me te ver. Er is voor een in bomen wonende vogel niets engers dan op de grond te moeten leven  :CENS. In zulke gevallen slaat de dominantietheorie belachelijk ver door.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #20 Gepost op: augustus 22, 2005, 17:08:15 pm »
Ik merk ook duidelijk dat het werkt.. en als Sjakko weer moeilijk gaat doen, ga ik toch zeker dezelfde dingen weer toepassen, want het werkt! ;)

dutchgerard

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 23, 2005, 19:51:05 pm »
Loes, je hebt me nog geen antwoord gegeven... als het Gino niet uitmaakt of de kooi open of dicht is, wat moet ik dan?
Het enige wat ik kan doen is wachten tot meneertje eruit komt en dan stapt hij wel op maar dat kan wel een halve dag duren!
 ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #22 Gepost op: augustus 23, 2005, 20:50:27 pm »
Oh sorry, had dit niet opgemerkt!! Inderdaad zal hij, als hij het buiten de kooi superleuk vindt, makkelijker opstappen! Misschien moet je hele leuke dingen gaan doen met hem als hij buiten de kooi is. Dus als hij bijv. op de kooi zit, commande "Stap op" of "Op" geven,  hem op laten stappen (en belonen als ie dat doet (met woorden of een nootje of iets, uitbundig prijzen met de stem is ook al goed). Dan meteen iets gaan doen wat hij leuk vindt, jij weet wel wat dat is bij hem waarschijnlijk. Dan wordt het leuk om op te stappen bij jou en buiten de kooi te zijn en met jou mee te gaan!
Nog een optie is als hij niet op wil stappen, te zorgen dat hij het hoe dan ook doet, dus dat hij er niet onderuit kan. Net zo lang doorgaan tot hij het doet. Dat zal je misschien wel een paar beten in je hand opleveren, maar als dat je niet uitmaakt, heb je in no time een gewillig gaaitje.. Het is dus aan jou hoe je het op wil lossen..  ;)

dutchgerard

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 23, 2005, 21:51:31 pm »
Bang ben ik niet, heb me in het begin tot bloedens toe laten bijten (dat is nu en stuk minder, eigenlijk over) maar hij loopt gewoon weg in zijn kooi als ik hem op wil laten stappen. Als ik hem tegen zijn borst duw klimt hij gewoon omhoog......... ik vind dit echt jammer.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: augustus 24, 2005, 08:47:52 am »
Ja, dat is ook echt jammer. Sjakko wilde een tijdje ook niet opstappen vanuit de kooi, dat was na het kortwieken en toen ik dus voor het eerst met haar buiten ging wandelen enzo. Volgens mij had ze zoiets van: wat wil je n

Tommy

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: augustus 25, 2005, 15:53:07 pm »
Heb je ook een klimboom? Want volgens mij werkt het het beste hem uit de kooi te halen en gewoon de hele dag op een klimboom te zetten. ;) Zal hij misschien even eng vinden, maar dat gaat wel over hoor.