Auteur Topic: Wie is er favoriet bij de gaaien waarom?  (gelezen 3075 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Wie is er favoriet bij de gaaien waarom?
« Gepost op: oktober 31, 2005, 10:18:32 am »
Ik wil nog even opmerken, voordat je een verkeerde indruk krijgt. Grijsjes kunnen best wel eenkennig zijn. Sjakko is het liefst bij mij, maar stapt wel bij anderen op. Het is ook bepaald niet zo dat ze alleen op
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:19:59 pm door Loes »

kellyjeroen

• Gast
Re: Wie is er favoriet bij de gaaien waarom?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:23:19 am »
ik denk inderdaad dat de gene die het beestje verzorgt de lieveling zal zijn ik merk bij chico naar van hand van wat haar vorige baasje zij want die zij dat ze niks moesthebben van haar vorige vrouwtje terwijl die haarjuist wilde en er niet voor zorgde heeft het baasje er meer mee opgetrokken en altijd verzorgt maar nu ze hier zit we konden haar al de eerste dag over haar kopje aaien enz en nu komt ze ook bij me zitten ik moet haar wel een beetje helpen maar toch

gr kelly
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:20:32 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:28:00 am »
En vooral: aandacht, aandacht, aandacht! Degene waar ze meteen heel veel aandacht van krijgt, is toch snel favoriet hoor! :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:21:00 pm door Loes »

kellyjeroen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2005, 10:31:52 am »
dat denk ik ook
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:21:28 pm door Loes »

Africangrey

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2005, 11:09:38 am »
Hoi,

Ik wil hier graag op reageren. Dat het niet altijd opgaat dat de verzorger favoriet is.
Ik heb een grijsje gehad en ik verzorgde hem altijd en gaf hem de meeste aandacht.
De eerste 2 jaar ongeveer trok hij dan ook naar mij en ik vond dat prachtig natuurlijk, want ik wilde tenslotte een papegaai.
Bij anderen wilde hij ook wel opstappen hoor, het was een lief en rustige vogel.
Later veranderde dat heel geleidelijk en toen hij 3 jaar was ongeveer was mijn man favoriet, terwijl hij nauwelijks aandacht aan hem besteedde, sterker nog hij negeerde hem min of meer haha.
En ik bestond niet meer, dus niet altijd de verzorger is favoriet zo zie je maar.
Groetjes
Ineke
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:22:06 pm door Loes »

dutchgerard

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2005, 11:20:40 am »
Dat heb ik dus ook............ mijn vriendin (die er toch een beetje bang voor is) kan er door de tralies alles mee! Aaien, koppie krauw en op haar vingers laten zitten. Van mij, die hem dus altijd verzorgt en lekkere hapjes geeft enz, moet hij niet echt veel van hebben. Het lijkt of hij een beetje bang voor mij is. Hij zal me niets doen maar als ik met mijn hand in de kooi kom is hij weg............ Ik ben hier met Jefta over in gesprek en ik hoop dat hij mij kan helpen.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:22:38 pm door Loes »

Africangrey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2005, 11:27:53 am »
Ja, ja zit soms ingewikkeld in elkaar he?
Zou de voorkeur voor mannen/vrouwen, waarvan sommigen zeggen dat het een fabeltje is, dan toch een kern van waarheid heeft?
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:23:28 pm door Loes »

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2005, 11:44:43 am »
Ik denk dat dit eerder gebeurd bij jonge vogels. In de natuur zullen ze ook niet hun opvoeder als partner kiezen. Dus de kans is groter dat als je een jong opvoed, hij later een ander zal kiezen ;)

En ik ben t ook niet met Wendy eens over dat jonge vogels makkelijker zijn. Iedere gedragsgestoorde vogel was ooit schattig lief jong enzovoort. Heel veel van deze vogels zijn met de hand grootgebracht, maar toch verandert in een andere vogel. Dussss...makkelijker? nee, ik geloof dat niet. Juist als ze zo jong zijn kun je meer fouten maken waarmee je een bepaalde band opbouwt, die niet altijd even goed is. Ik denk dat dat snel doorbroken is bij een andere baas. Het zit hem vaak in de combi baas dier en niet alleen in het dier. ;) Verder kun je bij een herplaats vogel ook bewust een keuze maken voor welke probleempjes je wel of niet gaat. Niet iedere herplaatser is moeilijk of een plukker  ::)
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:24:02 pm door Loes »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2005, 12:08:15 pm »
Hoi,

Ik wil hier graag op reageren. Dat het niet altijd opgaat dat de verzorger favoriet is.
Ik heb een grijsje gehad en ik verzorgde hem altijd en gaf hem de meeste aandacht.
De eerste 2 jaar ongeveer trok hij dan ook naar mij en ik vond dat prachtig natuurlijk, want ik wilde tenslotte een papegaai.
Bij anderen wilde hij ook wel opstappen hoor, het was een lief en rustige vogel.
Later veranderde dat heel geleidelijk en toen hij 3 jaar was ongeveer was mijn man favoriet, terwijl hij nauwelijks aandacht aan hem besteedde, sterker nog hij negeerde hem min of meer haha.
En ik bestond niet meer, dus niet altijd de verzorger is favoriet zo zie je maar.
Groetjes
Ineke

Nu je dit zegt, herinner ik me weer dat ik het hier al eens met Riboet over gehad heb. De leeftijd dat jouw grijze naar je man ging trekken klopt precies met de geslachtsrijpheid. Het gebeurt namelijk vaak dat ze dan op zoek gaan naar een andere "partner". Ze keren zich af van de verzorger om de partner voor het leven te zoeken..  Het zou bij Sjakko van mij dan ook precies goed uitgekomen kunnen zijn dat ze van eigenaar veranderde, want ze was toen tussen de 2,5 en 3 jaar oud... ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:24:32 pm door Loes »

Africangrey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2005, 12:11:52 pm »
Ja, ik denk wel dat je daar gelijk in hebt, dat een jonge vogel later een ander dan zijn opvoeder als favoriet kiest.
Maar een echt probleem wil ik dat niet noemen, is meer een bijkomstigheid, behalve als de papegaai zich ten opzichte van anderen zich agressief opstelt.
Als je hem van jongs af aan goed opvoedt, zal hij later niet snel gedragsgestoorde eigenschappen krijgen.
Aan de andere kant zal je een oudere vogel, die schreeuwt of plukt of anders best kunnen heropvoeden, maar daar moet je wel veel tijd en geduld in steken. Het is maar waar je voor kiest.
Dus of je beter voor een jonge of oudere vogel kiest... de waarheid zal wel iets in het midden liggen. ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2005, 12:24:58 pm door Loes »

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2005, 13:53:59 pm »
Ik heb anders meerdere keren gelezen dat JUIST handopfok vogels later het eerst gedragsproblemen krijgen.
Dat vind ik ook niet zo raar, want een hond, kat of paard of wat voor dier dan ook haal je niet bij de ouders vandaan.

Bij paarden is het ook zo dat ze eerder gedragsproblemen krijgen als ze te jong van de anderen worden gescheiden. Het paard leert dan namelijk niet paard zijn en is vaak moeilijker op te voeden. Eerst lijkt dat mss niet zo, maar later dus wel. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2005, 15:19:12 pm »
Ja ben ik het helemaal mee eens. Ik zou het liefst alleen maar handopfok zien als het niet anders kan, dus als de ouders niet willen voeren. ;)

Aaranâ„¢

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 01, 2005, 10:26:46 am »
Aaran zit het liefst bij mij, bij Wim wil hij wel opstappen als ik niet in de buurt ben!
:) dan moet hij hem wel gebruiken om zijn zin te krijgen :)
Lolly vind alles goed van iedereen, en Jado is ook het type vogel dat alles prima vind :)

Lolly en Jado laten zich door iedereen kroelen, en Aaran alleen door mij.
Of in ergste geval van jeuk ook door Wim :)

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #13 Gepost op: november 01, 2005, 12:35:56 pm »
Ja ben ik het helemaal mee eens. Ik zou het liefst alleen maar handopfok zien als het niet anders kan, dus als de ouders niet willen voeren. ;)

Ik denk dat het ook heel belangrijk is, de manier waarop de handopfok wordt gedaan. Als de vogel van b.v. een huiselijke kweker komt, midden in het gezin zit en vanalles om zich heen ziet gebeuren, zal dat imo minder problemen opleveren dan bijvoorbeeld de vogels die in papegaaienspeciaalzaken zitten. Zoals mijn Ozzie, die komt ook uit een papegaaienspeciaalzaak (niet dennis :P) en die is achteraf gezien gewoon ver@#%$^&!t doordat ze hem in de eerste zes weken van zijn leven veel te weinig aandacht hebben gegeven. Hierdoor is de imprentingsfase mislukt. Dus hij ziet gaaien niet als zijn soortgenoten, maar mensen ook niet. En dat is niet iets waar hij vanaf zal komen, alleen door training is het bij te schaven.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: november 01, 2005, 19:54:10 pm »
Jeetje.. Das wel naar zeg! Maa rook handopfok in een huiskamer zou ik alleen doen als het n