Auteur Topic: Oproep: bewijzen van intelligentie nodig.  (gelezen 2694 keer)

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Oproep: bewijzen van intelligentie nodig.
« Gepost op: november 04, 2005, 19:47:42 pm »
Ok, mijn gevoelige snaar is geraakt. Een vriend van mij meende mij te mogen dissen door te zeggen dat papegaaien nauwelijks intelligent zijn. Hij zei zelfs dat muizen waarschijnlijk net zo intelligent zijn als papegaaien. Nu ben ik dus aan een soort verslag bezig om het tegendeel te bewijzen.
En ik kan jullie hulp goed gebruiken!
En dan vooral met voorvallen met je gaai waar volgens jullie intelligentie uit blijkt.
Een voorbeeldje van mijn eigen Ozzie:
Als de telefoon overgaat, start hij een heel eigen repertoire op. Hij doet de klikjes van de toetsen van de telefoon na, hij zegt 'Hallo, met Paul (mijn vriend)' en doei, vaak ook daadwerkelijk tegen het einde van het gesprek. Nu was mijn schoonvader laatst over de vloer en hij had zijn mobiele telefoon bij zich. Toen deze overging - en Ozzie had de beltoon nog nooit gehoord en kon de telefoon zelf niet zien - begon Ozzie met zijn vaste telefoongeluiden.

Ik denk dan aan voorbeelden waarvan ik er nu 1 gegeven heb, maar ook:
- woorden die je gaai zelf bedacht heeft
- woordencombinaties (zinnen) die je gaai zelf maakt, al dan niet in toepasselijke situaties
- oplossingen die je gaai voor 'problemen' heeft

Maar ook als jullie toepasselijke links hebben, wil ik die graag weten.

Bij voorbaat dank  :-*.

Groetjes,
Wendy

Nanda

• Gast
Re: Oproep: bewijzen van intelligentie nodig.
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2005, 20:11:57 pm »
Ik denk dat je op een bepaald gebied toch een beetje teleurgesteld zal worden.
papegaaien verzinnen zelf namelijk geen woorden, en maken zelf ook geen zinnen. Ze zeggen je na (immiteren)  en zullen misschien bij toeval sommige woorden samenvoegen waardoor je juiste woordencombinatie krijgt.

Als je papegaai koekkie zegt wanneer jij een koekje eet of aan hem geeft, is dat natuurlijk juist, maar hij zal niet weten wat een koekkie is, alleen dat jij dat altijd zegt als hij dat krijgt. Voor hetzelfde geld zeg je altijd "pinda" in plaats van koekkie, dan zal hij pinda tegen het koekje zeggen. Hij weet echt niet dat dat fout is.....

Cheetah

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2005, 20:20:59 pm »
Misschien kan je hem overtuigen met Einstein ;)

Einstein die kampioen is geworden bij Animal Planet, beste filmpje ooit!

http://www.koreus.com/files/200502/smart-bird.html

Hier heb je Einstein die getraind word.
http://wms.scripps.com/knoxville/movie/interview.wmv

http://wms.scripps.com/knoxville/movie/parrotshow.wmv

Een pratende Beo
http://www.mynahbird.com/multimedia/sounds/sounds.html

Een pratende geelvoorhoofd, ook een winnaar bij Animal Plantet.
http://media.animal.discovery.com/fansites/petstar/videogallery/season3/ep307_runnerup1.html

Een prachtige en perfect zingende Geelnek Amazone (indrukwekkend!!!)
http://animal.discovery.com/fansites/petstar/videogallery/season3/ep311_winner.html

Tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2005, 20:26:12 pm »
Ik denk dat je het bewijs wel kunt vinden in de Alex studies ;)
Hier een mailing van pakara over een lezing van Irene Pepperberg.

Het Tinley H.A.P Congres 8 Oktober 2005.

http://www.alexfoundation.org

Allereerst is het een geweldige ervaring een spreker die zo gepassioneerd is in de grijze roodstaart papegaai en zo een belangrijk onderzoek doet te ontmoeten. Eindelijk was het dan zover met toestemming van Tinley kan ik het uitgebreide verslag plaatsen  op mijn lijst en dus denk ik ook meteen aan de pakara . Het was zwaar alles te verwoorden maar met behulp van de sybillus en eigen waarnemingen heb ik mijn best gedaan.om voor u verslag te maken

De Lezing van :

Prof. Irene Maxime Pepperberg   (Verbonden aan Brandeis University)

Irene heeft de laatste 24 jaar  met Grijze roodstaarten getraind. Collega's vonden het vreemd : De Grijze roodstaart met hersens als een walnoot en zo verafstaand van de mens.  Papegaaien werden toen nog gezien als imitatoren en men nam aan dat de prestaties ver onder deden van die van zoogdieren. Maar er waren inmiddels bewijzen  dat de Grijze roodstaart wel degelijk gelijkenissen liet zien tussen dieren en mensen  tijdens het aanleren van vocaliseren. en om ingewikkelde cognitieve en communicatie vaardigheden te ontwikkelen. Ook waren er verslagen  van gedragpatronen  bij papegaaien achtige die bij primaten als bewijs  voor

Cheetah

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2005, 20:51:07 pm »
Idd die mogen wij echt niet vergeten!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2005, 21:04:46 pm »
Sjakko verzint wel woordcombinaties hoor!! Haha! Als de poezen Sproet en Mika allebei aanwezig zijn zegt ze: Sproeka. en Als Jenny en Mika er zijn zegt ze: Jennika!!  :)

En die Alex....  daar dacht ik ook meteen aan! :thumbsup: 

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #6 Gepost op: november 04, 2005, 21:30:20 pm »
 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Al heel erg bedankt!!!!
Zelf had ik ook al wat over N'kisi, de grijze roodstaart gevonden. Dit grijsje kent ruim 900 woorden, en bedenkt ze ook zelf  ;)
Haha, wel interessant hoor!

Tommy

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 04, 2005, 21:37:35 pm »
Ik denk dat je op een bepaald gebied toch een beetje teleurgesteld zal worden.
papegaaien verzinnen zelf namelijk geen woorden, en maken zelf ook geen zinnen. Ze zeggen je na (immiteren)  en zullen misschien bij toeval sommige woorden samenvoegen waardoor je juiste woordencombinatie krijgt.

Als je papegaai koekkie zegt wanneer jij een koekje eet of aan hem geeft, is dat natuurlijk juist, maar hij zal niet weten wat een koekkie is, alleen dat jij dat altijd zegt als hij dat krijgt. Voor hetzelfde geld zeg je altijd "pinda" in plaats van koekkie, dan zal hij pinda tegen het koekje zeggen. Hij weet echt niet dat dat fout is.....

Je hebt opzich wel gelijk, maar HOE leert een mens dan? Die aapt eigenlijk eerst ook na... of misschien juist wel altijd :) Alles wat mensen doen en zeggen komt voort uit wat ze kennen en overnamen van anderen, anders was het immers niet te begrijpen ;) Dus als je een kind leert dat een koek pinda heet...dan gebeurd er precies t zelfde als wat jij zegt, het kind denkt dat koek pinda heet...alleen is de kans groot dat een kind uiteindelijk van anderen zal horen dat een koek koek heet ;D

Oh ja N'kisi is ook boeiend :thumbsup: , maar dat verhaal van telepatische overdracht (heb je dat ook gelezen?) is niet een bewezen iets. Ze hebben t namelijk niet goed getest en te veel dingen niet mee laten tellen zag ik laatst in een uitgebreide docu op discovery. Vond ik eigenlijk best jammer, het was zo leuk geweest als dat echt waar was ::).

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #8 Gepost op: november 04, 2005, 22:38:09 pm »
Mijn aratinga's leggen de link volgens mij ook wel goed.
Als Mati wil eten zegt hij: ga je lekker eten ? Als Coco een rozijntje wil zegt hij: wil je een snoepje ? Als ik iets eet vraagt Mati: lekker ? Sommige woorden kunnen ze niet goed uitspreken,maar soms als ze uit de kooi willen klinkt alsof Mati zegt: zoals ik dat zeg: wil je uit de kooi ? Ook het woord praten heb ik ze geleerd.Ik zeg dan: ga je lekker praten/kletsen ? Als ik kletsen zeg,zeggen zij ook praten.

Als Flurry (amazone)iets wil zegt hij ook: ooh Flurry lekker ?
Ook zingt hij een liedje, zoals zoveel papegaaien natuurlijk,maar toch vind ik het knap. :thumbsup:
Imitatie of niet.En zoals eerder gezegd:zo hebben wij het ook geleerd.
Gr.Antonia

Rika1963

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 04, 2005, 22:48:40 pm »
Ik geloof wel dat een gaai weet wat hij zegt dat het koekje geen pinda is oke, maar als je een kind leert dat een koekje een pinda genoemd wordt zal deze ook om een pinda vragen ipv een koekje.
Ik heb het met mijn grijsje vaak meegemaakt dat hij dingen bij de naam roept en dat wij hem of zij dat zo hebben geleerd oke dat doe je bij een kind ook.
Voorbeelden:
Mijn grijsje Timmy zei altijd : zo nu ff schommelen en dat zei hij alleen als hij inderdaad op zijn schommel zat.
Hij zei Timmy honger als het hem te lang duurde voordat hij eten of iets kreeg em zo kan ik nog tig voorbeelden noemen.
Ik vind een gaai toch een beetje een kind van 3 dat soms inderdaad begrijpt wat je bedoelt.

Rika

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: november 05, 2005, 10:01:00 am »
Sjakko zegt bijna uitslutiend dingen omdat ze associeert. Dat zullen julllie allemaal wel kennen. Dingen die ze kan gebruiken om te krijgen wat ze wil, leert ze snel! Als ze wil slapen zegt ze: "welterusten schat lekker slapen" en dan moet de doek over de kooi. Dit heeft echt met het erop en eraf doen van de doek te maken, want als het smorgens te lang duurt voordat de doek eraf gaat, zegt ze het ook...
Als ze wil eten 's morgens en haar bakje is nog niet gevuld zegt ze: Lekker

Africangrey

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: november 05, 2005, 11:42:11 am »
Ik heb ook nog wel een paar voorbeelden, waaruit blijkt dat papegaaien echt intelligent zijn.
Onze grijze roodstaart was erg leuk en een echte kletskont. Hij kende wel 200 woorden en praatte heel duidelijk. (heb ik nog een filmpje van, is erg leuk).
Op een gegeven moment had hij geleerd: ''Kom je lekker bij me zitten?'' Een paar maanden later gebruikte hij deze zin in toepasselijke situaties. Ik zat dan met hem op de bank en mijn man achter de computer aan de andere kant van de kamer en Paco kon hem niet zien vanaf de bank. Hij liep dan over de bankleuning, stak zijn koppie voorbij de muur, zodat hij mijn man kon zien en riep dan: ''Kom je lekker bij me zitten?''
Nog een leuk voorbeeld: Hij hapte een keer in het oor van mijn man en die schrok natuurlijk en zei met een luide stem: He, pas op he, dat mag niet. En Paco gelijk erachteraan: ''Rustig...."
En zo ken ik er nog wel een paar, ja we hebben vaak in een deuk gelegen haha
Groetjes
Ineke

Padrino

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 06, 2005, 15:32:46 pm »
Misschien kan je hem overtuigen met Einstein ;)

Einstein die kampioen is geworden bij Animal Planet, beste filmpje ooit!

http://www.koreus.com/files/200502/smart-bird.html

Hier heb je Einstein die getraind word.
http://wms.scripps.com/knoxville/movie/interview.wmv

http://wms.scripps.com/knoxville/movie/parrotshow.wmv

Een pratende Beo
http://www.mynahbird.com/multimedia/sounds/sounds.html

Een pratende geelvoorhoofd, ook een winnaar bij Animal Plantet.
http://media.animal.discovery.com/fansites/petstar/videogallery/season3/ep307_runnerup1.html

Een prachtige en perfect zingende Geelnek Amazone (indrukwekkend!!!)
http://animal.discovery.com/fansites/petstar/videogallery/season3/ep311_winner.html

haha zo enorm leuk die filmpjes!!

Offline Brede W

• Eendags kuiken
« Reactie #13 Gepost op: november 06, 2005, 19:22:12 pm »
Oh ja N'kisi is ook boeiend :thumbsup: , maar dat verhaal van telepatische overdracht (heb je dat ook gelezen?) is niet een bewezen iets. Ze hebben t namelijk niet goed getest en te veel dingen niet mee laten tellen zag ik laatst in een uitgebreide docu op discovery. Vond ik eigenlijk best jammer, het was zo leuk geweest als dat echt waar was ::).

Hmm, die docu heb ik wel gezien, maar had niet de link gelegd dat dat N'kisi was. Vond het nogal een flop voor het baasje van N'kisi. Zelf geloof ik niet zo in die dingen hoor, maar t programma was wel interessant. Maar het was toch zo dat de eerste test (niet N'kisi, maar een andere gaai) verkeerd gedaan was, en dat daar juist te makkelijk gerekend was??

Maar als ik met telepathie aankom bij die vriend van me, kan ik het helemaal wel vergeten  ;D

Tommy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 06, 2005, 19:56:28 pm »
Bij N'kisi hadden ze het te makkelijk gemaakt. Alles waarbij ze niets zei werd niet meegeteld  :)
Maar die inteligenie...die is gewoon bewezen. Heb je al op de alex site gekeken? ;)