Auteur Topic: Hulp met een veer  (gelezen 2703 keer)

Aaranâ„¢

• Gast
Hulp met een veer
« Gepost op: november 04, 2005, 22:44:44 pm »
 :( Ik zal me waarschijnlijk wel te druk maken maar hier komt me verhaal,

Ik was even met Lolly aan het klieren en ineens zie ik een veer op de bank liggen met een vrij korte veerschacht.
Voor 2 weken terug is hij een soort gelijke veer verloren!
Is het nu zo dat je af en toe een verkeerde veer er tussen kan hebben zitten?
Of is het niet normaal, en moet ik van het ergste uitgaan?

Cosch

• Gast
Re: Hulp met een veer
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2005, 23:01:46 pm »
Ik weet het niet Natas! Maar ik hoop dat het loos alarm is!  :-*

Gr Corina

Aaranâ„¢

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2005, 23:16:35 pm »
Ik zal me ongetwijveld wel weer te druk maken.
Ik bedoel lolly is 1 van de weinige vogels die echt strak in zijn veren zit!

Riboet

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2005, 23:58:44 pm »
Niet meteen panieken hoor. Vraag Wendy (BredeW) anders ook even. Niet iedere vreemde uitgevallen veer is een teken van PBFD. Ik heb hier ook al eens zo'n staartveer aangetroffen. Ik wijt dat hier aan het feit dat door het breken van veren bij harde landingen, de nieuwe veren weinig steun hadden bij terugkomst en daardoor kwetsbaarder waren (inmiddels weer fraaie staartjes hier).

Favo heeft ook een keer een op de foto gelijkende slagpen verloren, maar vanwege het plukgedrag van Favo en de moeilijke terugkeer van de slagpennen heb ik me daar niet al te druk over gemaakt.

Ik zou het wel in de gaten houden en als er meer veren zo uitvallen even een bloedtest laten afnemen.

Aaranâ„¢

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 05, 2005, 00:14:14 am »
Dank je voor je antwoord riboet.
Hij is niet zomaar uitgevallen, we waren wel even flink aan het stoeien.
Ik heb ze alle 3 na gekeken en kon niks vinden, miss. dat dit net 1 foute veer was???

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #5 Gepost op: november 05, 2005, 00:25:43 am »
Haha, zat net ook een reactie te typen, maar die is verdwenen in thin air met het verzenden. Gaan we nog een keer...

Inderdaad, niet iedere afwijkende veer (ook al is de veer die je toont wel een typische pbfd-veer - toen ik een dergelijke veer aan dr. Hedwig toonde, kon je haar gezicht letterlijk zien betrekken) is een pbfd-veer. Zelf heb ik al ruim vijf van dergelijke veren in mijn collectie, maar na 3 pbfd-testen, kunnen we dat bij mn grijze wel uitsluiten.

Inderdaad zou ik het goed in de gaten houden, en de veren bewaren (en mezelf kennende ook al morgen in de telefoon klimmen - maar ik ben dan ook een stresskip wat dat betreft). En voor jezelf kun je voor een deel ook al wel de situatie inschatten:
- zij jij en Lolly veel/intensief in contact geweest met vreemde/ongeteste gaaien?
- heb je veranderingen bij Lolly gemerkt in: gewicht, aanrakingsgevoeligheid, activiteit e.d.

Ik duim voor je dat het niets ernstigs is, en dat je er snel achterkomt wat het is, want de onzekerheid is toch wel het meest slopend.

Groetjes,
Wendy

Offline Brede W

• Eendags kuiken
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #6 Gepost op: november 05, 2005, 00:29:43 am »
[quote author=Aaran

Nanda

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 05, 2005, 08:36:36 am »
Dat ziet er inderdaad vreemd uit......ik heb er geen ervaring mee (gelukkig) maar ook ik zou me meteen zorgen maken hoor. ::)

Ik hoop dat het toevalstreffers zijn en verder niets te betekenen heeft. Het is misschien wel fijn voor jezelf om je gaai te testen......pffff, al die onzekerheid :'(

Aaranâ„¢

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 05, 2005, 10:14:19 am »
Ze zijn alle 3 getest, daarom is het ook vreemd.
Tja vreemde gaaien eigenlijk alleen van mensen wie ik vertrouw en op meetings.
Maar dan zorg ik altijd dat mijn vogels bij anderen weg blijven.

Wel heb ik ze alle 3 na gekeken en heb niks vreemds meer kunnen vinden.
Lolly is nog steeds dezelfde vrolijke gaai die rond huppeld praat fladderd en doet

Riboet

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 05, 2005, 14:48:41 pm »
Ik begrijp dat het geen spontaan uitgevallen veer is? Misschien doordat de te jonge veer met geweld is uitgerukt dat dit dat het beeld is van zo een veer? De twee veren die ik hier aangetroffen heb, waren ook niet spontaan uitgevallen, maar na trauma (val).

De gaaien van een kennis van mij hadden ook soortgelijke uitgevallen staartveren. De test gaf ook PBFD negatief.
In het verhaal Tommy, de grijze met PBFD, lees je ook het aantreffen van PBFD achtige veren maar een test die PBFD uitsloot. In de info over PBFD lees je ook dat veerafwijkingen niet allemaal aan PBFD toegeschreven kunnen worden. Ik lees ook vaak dat vermagering en algehele zwakte eerder voorkomen dan de typische veerafwijking. Ik zou me bij een enkele veer dus niet meteen druk maken, maar het is wel iets om in de gaten te houden. Vooral als het contact met andere gaaien wat intensiever is.

Cosch

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 13, 2005, 19:32:27 pm »
Nu is er vanochtend bij coco ooj zo'n rare veer uitgevallen. De veer was nog maar een paar weekjes oud. En was nog aan het groeien. Maar toch. Ook zo'n raar kort puntje! En het vliesje van het groeien zat er nog half om.
Gelukkig moet ik morgen met Coco 2 naar Verstappen en dan neem ik gelijk deze veer mee!

Gr Corina

Cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 14, 2005, 14:18:46 pm »
Heb het gevraagd maar hij denkt niet dat het iets is. Maar meer een stress situatie is geweest. Overzetten op Eco bird. En dan is bekend dat dat te zien is in de veren! Dus als het bij deze ene blijft en hij blijft zo goed in zn doen. Is er niks aan de hand!
Maar dit was inderdaad een foute veer!

Gr Corina

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #12 Gepost op: december 14, 2005, 15:44:59 pm »
Overzetten op Eco bird. En dan is bekend dat dat te zien is in de veren!

Hm dit snap ik even niet.  ???

Wickingh

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 14, 2005, 17:59:09 pm »
Hm dit snap ik even niet.  ???

Hmmmmmm Janina,

ik eigenlijk ook niet  ??? , of Corina moet bedoelen dat Coco in de rui is geschoten  ???

??? g Frank

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 14, 2005, 18:04:53 pm »
Uitvallen door stresssituaties zei ze ervoor. Ik heb het dus gelezen als dat het overzetten op ecopellets wel eens die gewraakte stresssituatie kan zijn geweest.
Vooral als de vogels zich erg hardnekkig hebben getoond om het nieuwe voer te aanvaarden.

Ik heb me niet de moeite genomen om in het profiel van Corina te lezen of de vogels inderdaad moeizaam naar ecopellets zijn overgeschakeld  :-[, ik verwacht dat ze zelf hier nog wel even op terugkomt  :).