Niet mijn eigen uitspraak, maar dat van vele dierenartsen...
Hai,
vele of Dr.H?? Ik werk samen met 2 dierenartsen tw. Hedwig v/d Horst en Cornelissen en beide zeggen dat eco een zeer goed alternatief is voor Harissons.
Dr.H. doet aan belangen verstrengeling door zijn zelf geimporteerde pellet , aan te prijzen als de enige goede.
Hij wordt daar behoorlijk beter van, met woekerprijzen.
Ik zeg woekerprijzen, omdat prettybird in de VS ongeveer evenveel kost als harissons terwijl hier in Nederland de prettybird aanzienlijk goedkoper is.Over de kwaliteit van prettybird heb ik niet gelijk een mening,aangezien ik er zelf nooit mee gewerkt heb.
Nu noem je Nutribird, tja daar heb ik idd mijn bedenkingen over Pascal[lo] van dit forum , kwam vorige week met Japie een zeer leuke en actieve grijze bij me, en die heeft 2 problemen A hij plukt en B de ontlasting is absoluut niet in orde [bruine stinkende korrelige poep].Pascal heeft van mij Eco meegekregen en ik ben er van overtuigd dat Japie er zeker op vooruit gaat.
In de kwekerswereld is er weinig aanhang voor de pellets te vinden, ik denk om een aantal redenen.
De lange termijn effecten zijn niet bekend, wel komen er berichten binnen waar, na een aantal jaar gebruik van ALLEEN pellets de kweekresultaten een jaar of 3-5 verbeteren, maar daarna dramatisch verslechteren.
Ook zal er mee spalen dat er een bepaald soort conservatisme heerst onder de kwekers [ wat de boer niet kent dat eet tie niet].
Volgens mij en mijn gelukkig meedenkende Vogelartsen ligt de waarheid in het midden.
Pellets goed, maar in combinatie met!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik voer pellets/zaad in de verhouding 50-50, daarnaast krijgen ze allemaal een bak vol fruit/groente, eivoer, eventueel een voedingssupplement als Breedmax.
Tegenwoordig ook stuifmeelpollen voor de verbetering/verfraaiing van het verenpak.Ook mogen tractaties als walnoten niet worden vergeten. Bedenk zelf eens of jij je hele leven op astronautenvoer wilt leven?? Gezond absoluut, maar heb jij dan elke dag zoiets van ha ik ga lekker zitten eten?? Ik denk dat het welzijn in het koppie van de gaai ook is gediend met een dagelijkse variatie,
mvg Frank