Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand me daarbij kan helpen.
Toen we Gijsje ongeveer 4 jaar geleden kregen hebben we hem laten kortwieken (en onderzoeken) bij dr. Cornelissen in Nijmegen. Een half jaartje later kwam de zomer eraan en de deur stond dus vaker open, dus om het zekere voor het onzekere te nemen wilde we hem weer even laten wieken door een deskundige hierin. Deze man zag de vogel en geloofde niet dat hij al ruim een half jaar geleden gewiekt was. Hij zag vrijwel direct dat Cornelissen gewiekt had zonder we iets hadden gezegd. We werden weer naar huis gestuurd met de mededeling "als hij straks goed in de rui is geweest kom dan maar terug". Maar een jaar later was Gijs nog steeds niet in de rui geweest. Wij weer terug naar dezelfde man, omdat de volgende zomer er weer aankwam... Kregen we weer de mededeling dat hij niet gewiekt hoefde te worden omdat dat pas gedaan was (dat kon hij zien...) maar dat was inmiddels al meer dan 1,5 jaar geleden gedaan door Cornelissen.
Nu hebben we Gijs al 4 jaar en we laten hem 1 keer per jaar wieken (voor de zomer). Maar een echte rui heb ik nog niet meegemaakt bij Gijs. Weet nog vroeger van de parkiet dat er een hoop veren loslieten, maar soms ligt er bij Gijs een enkele veer in de kooi, meer niet. Is dit normaal? Of moeten we de rui gaan stimuleren? Ik heb wel eens gehoord dat je de dagen korter moet maken voor hem door hem eerder op de dag in het donker te zetten, maar aangezien voor hem juist de avonden bij ons het leukste zijn, doordat we dan altijd thuis zijn en hij los is, vind ik dat zielig. Maar goed, als het moet dan moet het, maar graag jullie advies/mening hierin.
Groetjes,
Pascalle en Gijsje