Auteur Topic: Is dit normaal?  (gelezen 2019 keer)

Pascalle

• Gast
Is dit normaal?
« Gepost op: november 15, 2005, 15:54:49 pm »
Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand me daarbij kan helpen.
Toen we Gijsje ongeveer 4 jaar geleden kregen hebben we hem laten kortwieken (en onderzoeken) bij dr. Cornelissen in Nijmegen. Een half jaartje later kwam de zomer eraan en de deur stond dus vaker open, dus om het zekere voor het onzekere te nemen wilde we hem weer even laten wieken door een deskundige hierin. Deze man zag de vogel en geloofde niet dat hij al ruim een half jaar geleden gewiekt was. Hij zag vrijwel direct dat Cornelissen gewiekt had zonder we iets hadden gezegd. We werden weer naar huis gestuurd met de mededeling "als hij straks goed in de rui is geweest kom dan maar terug". Maar een jaar later was Gijs nog steeds niet in de rui geweest. Wij weer terug naar dezelfde man, omdat de volgende zomer er weer aankwam... Kregen we weer de mededeling dat hij niet gewiekt hoefde te worden omdat dat pas gedaan was (dat kon hij zien...) maar dat was inmiddels al meer dan 1,5 jaar geleden gedaan door Cornelissen.
Nu hebben we Gijs al 4 jaar en we laten hem 1 keer per jaar wieken (voor de zomer). Maar een echte rui heb ik nog niet meegemaakt bij Gijs. Weet nog vroeger van de parkiet dat er een hoop veren loslieten, maar soms ligt er bij Gijs een enkele veer in de kooi, meer niet. Is dit normaal? Of moeten we de rui gaan stimuleren? Ik heb wel eens gehoord dat je de dagen korter moet maken voor hem door hem eerder op de dag in het donker te zetten, maar aangezien voor hem juist de avonden bij ons het leukste zijn, doordat we dan altijd thuis zijn en hij los is, vind ik dat zielig. Maar goed, als het moet dan moet het, maar graag jullie advies/mening hierin.

Groetjes,
Pascalle en Gijsje

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Is dit normaal?
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2005, 16:38:39 pm »
Ik heb Flurry nog niet zo lang,maar bij hem zie ik ook af en toe een veer en meer niet.Wel had hij een keer een hoop donsjes.Ook bij de andere wisselt het.De ene keer liggen er heel wat donsjes en de andere keer een enkele veer.
Heeft hij wel alle veren een keer gewisselt ?
Gr.Antonia

Pascalle

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2005, 17:06:52 pm »
nee, dat is nou juist het probleem, hij heeft dus nog nooit zijn veren gewisselt. Wel iedere dag donsveertjes, de ene dag meer dan de andere dag.

Cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2005, 17:09:13 pm »
Dat is idd vreemd dat hij nog nooit een veer gewisseld heeft! Wat zegt die dierenarts daar dan van?

Gr Corina

Pascalle

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2005, 19:39:05 pm »
Hij heeft wel eens een veer gewisselt, maar dan ligt er 1 veer in de kooi, om de zoveel weken een veertje. De dierenarts Cornelissen zijn we alleen geweest toen hij nog een baby gaaitje was en we voor de cotrole gingen na aankoop. De man van het wieken is van een dierenzaak hier in de buurt die veel verstand van vogels heeft en veel gaaien wiekt. Hij vind het vreemd en zei dus dat we de dagen voor hem korter moesten maken zodat hij eens goedvin de rui zou komen!

Maar hoe vaak zijn Grijze in de rui? En hoeveel veren raken ze dan kwijt?

Wickingh

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2005, 19:54:53 pm »
Hai Pascalle,

een papegaai ruit 1 keer per jaar, hoe deze rui verloopt ligt aan de soort en aan de conditie van de vogel.
Een edel verliest en vervangt zijn veren veel geleidenlijker dan een grijze.
Als de conditie van een vogel slechter is, bijv. net na het broeden zal de rui heftiger zijn dan wanneer hij er goed bij zit.
Het zou dus zomaar kunnen dat de vogel in tiptop conditie is en daarom heel langzaam ruit.
Ik ken Cornelisse ook goed en het is een kundig arts, en hij heeft diverse keren in het verleden mijn vogels gewiekt, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat het aan hem zou liggen,

mvg Frank

Pascalle

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2005, 20:12:54 pm »
Bedankt Frank! Dan zal ik me verder geen zorgen maken. Gijs is een vrolijke, actieve grijze die absoluut niet ziek oogt.

Dan heb ik nog een vraagje;
Wanneer alles gewoon goed gaat met je vogel, ga je dan toch eens in de zoveel tijd naar een vogelarts voor een bepaalde controle? Net zoals je met de hond voor de jaarlijkse entingen gaat EN CONTROLE.

Wickingh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2005, 20:27:18 pm »
Hai Pascalle,

eens per jaar gaat er een ontlastingsmonster naar de vogelarts, daarin kunnen bacterien,schimmels en wormen worden aangetoond.
Als het zo uitkomt gaat er ook 1 of meerdere gaaien naar de arts voor een visuele controle[ik ben bezig met het laten chippen van mijn vogels].
Maar doet de vogel het goed,is het naar mijn mening niet nodig om te laten controleren en je kent zelf je vogel meestal goed genoeg om te merken dat er iets is. Is het gedrag anders kan het natuurlijk nooit kwaad om eens naar de vogelarts te gaan.
Wel gaan mijn jonge vogels voor ze naar een nieuw baasje gaan wel naar de va voor een laatste controle,

mvg Frank

Pascalle

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2005, 20:31:34 pm »
oke bedankt!  :-*

Wickingh

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2005, 20:59:29 pm »

Offline wesly

• Aan de leg