Auteur Topic: Hoe vaak geven jullie groente/fruit ?  (gelezen 8511 keer)

Cheetah

• Gast
Hoe vaak geven jullie groente/fruit ?
« Gepost op: januari 07, 2005, 19:30:20 pm »
En wat voor groente en fruit?
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2005, 09:36:06 am door BirdmAster »

Aaran

• Gast
Re: Hoe vaak geven jullie groente/Fruit?
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2005, 21:06:09 pm »
Ik geef elke dag groente en fruit, ze eten het overigens niet elke dag. Maar het word wel aangeboden!

Welke soorten fruit, voornamelijk nu appel en banaan met manderijn.
Welke soorten groente, dat is maar net wat de pot schaft, wat wij die avond eten krijgen hun ook, word overigens ook niet elke dag gegeten.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2005, 21:08:11 pm »
Dagelijks, ik geef gewoon wat ik in huis heb.. :)

Offline The Birdman

• Uit de jeugdrui
  • Geslacht: Man
  • The Birdman
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2005, 21:16:48 pm »
Om de dag en dan met name appel,sinaasappel,sla,soepgroenten.

Cheetah

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 07, 2005, 22:35:48 pm »
Ik geef om de dag, Mango, sinasappel, surinaamse kouseband, sla, wortel enz enz.
Hangt er vanaf wat ik in huis heb.
Af en toe koop ik een slamix bij de A.H. en doe ik dat in dat bakje.

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2005, 09:06:41 am »
fruit eten ze hier niet, dus krijgen ze het ook niet mer.
Groente geef ik in de winter niet tot zeer weing, in het voorjaar en najaar volop. Zo'n beetje om de dag. Tijdens de kweek voer ik het met mondjes maten. Het is trouwens een reuze grappig gezicht als je een Chinese dwergkwartel met een heel blad andijvie door de volière ziet rennen ;D

Riboet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2005, 09:29:45 am »
Iedere dag, het maakt hier echt een groot deel van het dagelijks voer uit. Er wordt hier meer groente dan fruit gegeven, op aanraden van dierenkliniek Centrum Oost in Amsterdam.

Groente die hier graag gegeten worden: alle soorten paprika, radijs, broccoli, witlof (iets minder graag dan), wortel, selderij etc.. Ik koop ook echt vaak groente puur voor mijn dieren (ik moet zelf geen selderij, maar mijn caafjes zijn er wel gek op en radijzen vind ik zelf echt afschuwelijk maar mijn grijzen vinden ze smakelijk).

Aan fruit gaan hier momenteel vooral appels en peren in het voederbakje. Appel is een absolute favoriet van Pappa- en Mammagaai. Overigens moet ik die bijna dwingen om iets van groenvoer te nemen. Banaan gebruik ik vaak als 'bindmiddel'. De tamme grijsjes zijn nog niet zo erg gek op eikrachtvoer en daarom meng ik dat als ik dat eens wil geven, met hele kleine stukjes banaan, die plakken namelijk lekker aan dat eikrachtvoer vast.
Overigens vind ik dat er hier met groente en fruit veel verkwistender wordt omgegaan dan met het zaadmengsel.

Hier wissel ik de groentemengsels trouwens af met het Parrot Diner van Witte Molen, een kookmenu dat bestaat uit een mengsel van bonen en peulvruchten. Dus de ene dag groente en fruit, de volgende dag Parrot Diner.

Wat ze hier erg op prijs stellen is de combinatie: appel, radijs, broccoli en paprika met daardoor heen wat walnoot.

Het voederschema is hier als volgt:
's ochtends zaadmengsel (voor Riboet Harrisons en voor het broedkoppel gemixt met eikrachtvoer)
tegen het einde van de middag het groentemengsel of de Parrot Diner
's avonds weer wat zaadmengsel of pellets eventueel met nog wat extra groenvoer

Zaadmengsels en pellets worden afgepast gegeven; anders gezegd: het is hier noodzakelijk om twee keer per dag te voeren, vrijwel alles gaat op en er wordt dan weinig verspild.

Groeten,

Barbara

(die zo meteen naar de markt gaat, inderdaad: om groente en fruit te halen  ;D)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: Hoe vaak geven jullie groente/fruit ?
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2005, 10:25:43 am »
Dat heb je mooi uitgekiend dan allemaal Barbara! De porties zaad etc.Sjakko lust bijna niks van groente, alleen wortel en die neemt ie nog voornamelijk om te slopen.. Fruit is ie dol op en dan vooral de zoetere vruchten... Hij krijgt Harrisons en Nutribird en ik ga er van uit dat hij alles binnenkrijgt wat hij nodig heeft..

Riboet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2005, 11:07:56 am »
Dat heb je mooi uitgekiend dan allemaal Barbara! De porties zaad etc.

Daar ging anders wel even een tijdje overheen om te zien wat ze nu daadwerkelijk nodig hebben. Van het broedkoppel weet ik het inderdaad aardig. 3 eetlepels zaad 's en 1 eetlepel eikrachtvoer en dat 's avonds ook. Soms blijft er teveel in het bakje liggen, dan pas ik 's avonds het aantal lepels even aan.  Ik kan trouwens niet een keer overslaan (heb ik van de week uitgeprobeerd), dan is zo'n bakje ook echt helemaaaaaaal leeg.

Van de tamme gaaien hier krijg ik geen hoogte. Riboet at eerst ongeveer 30 harrisons brokjes. Maar dan zijn het er weer 25 en vervolgens 50! Wat ik nu doe is als ik langs de kooi loop, even kijken of er nog wat in de voerbakken ligt. Ik tel de brokken nu ook niet meer, zijn ze op, krijgt ze er gewoon wat bij. Moet ik wel zeggen dat ik ook niet begin met 30 brokjes hoor. Op de zaak was ik er wat strakker mee: 15-20 's ochtends en 15-20 's avonds, maar dat gaat nu op gevoel.

Met Favo en Middel ben ik nog zoekende naar de juiste hoeveelheden, maar dat komt ook omdat ze EN in de kooi EN op de speelplaats voer- en waterbakken hebben (op de speelplaats trouwens een drinkfles). Dus ook hier is het af en toe even kijken wat er nog in ligt (ik begin steeds met 1 eetlepel). Het is wel zo met dat afgepaste voeren dat ook vrijwel ALLE zaden worden gegeten.

Maar ik ben ook gewoon een zeikerd, ik wil gewoon dat ze alle zaadjes opeten, dus dan moet ik het wel op deze manier doen :).

Ik heb trouwens begrepen dat een gaai ongeveer 20 procent van zijn eigen lichaamsgewicht aan voedsel eet dus je zou het ook kunnen gaan berekenen, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Ik weet ook dat sommigen de vogels alleen 's ochtends en 's avonds laten eten. Ik doe dat niet. Ik vind dat ze hier de hele dag wel iets tot hun beschikking moeten hebben. In de natuur foerageren ze volgens mij ook de hele dag door.

Groeten,

Barbara

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2005, 11:52:52 am »
Ja, hier is het ook heel verschillend. Ik wil in ieder geval dat Sjakko de ongeveer 20 brokjes Harrisons per dag eet, dus doe ik die 's morgens als eerste in zijn bakje. Als dat op is kan hij Nutriibird krijgen zoveel hij wil. Als hij niks meer in zijn bakje heeft en hij wil eten roept hij zelf: Sjakko eten!

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2005, 13:56:39 pm »
Net maar weer eens selderij in de voliere gemikt  ;D

Asura

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2005, 14:36:59 pm »
Ik moet tot m'n schaamte bekennen dat m'n vogeltjes niet zo heel vaak groente of fruit krijgen.. Wel plukt m'n vader geregeld muur voor ze :)
Als ik zelf fruit eet (wat dus niet zo vaak is :-[) dan krijgen m'n vogeltjes altijd wel een stukje. Appel, banaan, komkommer of wortel meestal.
Als ze ziek zijn en er staat in de boekjes dat een bepaalde vrucht goed helpt, dan pel ik een hele vrucht speciaal voor dat vogeltje (de rest krijgt het dan ook) en de rest van de vrucht gooi ik weg (omdat ik het zelf vies vind.. :P)

Ik zou ze eigenlijk wel wat vaker iets moeten geven.. :-[
Maar de grasparkietjes spelen er eigenlijk alleen maar mee (en wat ze niet kennen kijken ze helemaal niet naar om), en Jera en Miko gooien het overal in het rond en krijgen ook maar weinig binnen.. *probeert het goed te praten*

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
    • George Steinz
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2005, 14:37:55 pm »
'k denk dat je muur moet zien als groente  ;D

Asura

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2005, 14:40:52 pm »
'k denk dat je muur moet zien als groente  ;D
Daar zijn ze iig dol op!! ;D

dreumus

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2005, 16:42:23 pm »
Hier krijgen ze elke dag groente en dan wat de pot schaft in huis,
Zelf zijn we geen fruiteters dus dat krijgen ze weinig.
Voor de rest zitten ze op |Harrison en ze vinden palmnoten walnoten paprika helemaal het einde.
En ze krijgen nog een zaad erbij