Iedere dag, het maakt hier echt een groot deel van het dagelijks voer uit. Er wordt hier meer groente dan fruit gegeven, op aanraden van dierenkliniek Centrum Oost in Amsterdam.
Groente die hier graag gegeten worden: alle soorten paprika, radijs, broccoli, witlof (iets minder graag dan), wortel, selderij etc.. Ik koop ook echt vaak groente puur voor mijn dieren (ik moet zelf geen selderij, maar mijn caafjes zijn er wel gek op en radijzen vind ik zelf echt afschuwelijk maar mijn grijzen vinden ze smakelijk).
Aan fruit gaan hier momenteel vooral appels en peren in het voederbakje. Appel is een absolute favoriet van Pappa- en Mammagaai. Overigens moet ik die bijna dwingen om iets van groenvoer te nemen. Banaan gebruik ik vaak als 'bindmiddel'. De tamme grijsjes zijn nog niet zo erg gek op eikrachtvoer en daarom meng ik dat als ik dat eens wil geven, met hele kleine stukjes banaan, die plakken namelijk lekker aan dat eikrachtvoer vast.
Overigens vind ik dat er hier met groente en fruit veel verkwistender wordt omgegaan dan met het zaadmengsel.
Hier wissel ik de groentemengsels trouwens af met het Parrot Diner van Witte Molen, een kookmenu dat bestaat uit een mengsel van bonen en peulvruchten. Dus de ene dag groente en fruit, de volgende dag Parrot Diner.
Wat ze hier erg op prijs stellen is de combinatie: appel, radijs, broccoli en paprika met daardoor heen wat walnoot.
Het voederschema is hier als volgt:
's ochtends zaadmengsel (voor Riboet Harrisons en voor het broedkoppel gemixt met eikrachtvoer)
tegen het einde van de middag het groentemengsel of de Parrot Diner
's avonds weer wat zaadmengsel of pellets eventueel met nog wat extra groenvoer
Zaadmengsels en pellets worden afgepast gegeven; anders gezegd: het is hier noodzakelijk om twee keer per dag te voeren, vrijwel alles gaat op en er wordt dan weinig verspild.
Groeten,
Barbara
(die zo meteen naar de markt gaat, inderdaad: om groente en fruit te halen

)