Auteur Topic: nieuwe aga tam maken, hoelang duurt het?  (gelezen 1503 keer)

john

• Gast
nieuwe aga tam maken, hoelang duurt het?
« Gepost op: november 22, 2005, 14:31:06 pm »
Hallo,

ben eigenlijk wel eens benieuwd, hoelang het gemiddeld duurt, voordat een jonge aga tam is? De mijne heb ik pas sinds eind vorige week. Elke keer als ik hem er uit wil halen is het even paniek, ik moet hem dan eerst in de hand pakken, voordat ik hem eruit kan halen. Eenmaal uit de kooi kan ik hem wel rustig krijgen. Na verloop van een paar minuten kan ik hem dan al van de ene naar de andere vinger op laten stappen en mag ik hem achter zijn kopje krauwen. Is het een teken dat hij me nog niet helemaal vertrouwd, of vergeten jonge aga in het begin gewoon snel wie je ook al weer was? In het begin probeerd hij ook steeds weg te vliegen, ondanks dat hij gekortwiekt is. Mijn vrouw vind dat altijd zonde, omdat hij dan op de grond valt, wanner hij van me afvliegt. Graag reactie op mijn vragen, ik denk dat ik er veel van kan leren.

met vriendelijke groet, :thumsup:

John Obrie  

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
Re: nieuwe aga tam maken, hoelang duurt het?
« Reactie #1 Gepost op: november 22, 2005, 20:38:26 pm »
Simpel, als hij bij jou zit en hij besluit er van door te gaan, brengt hij zichzelf in de problemen, namelijk hij valt op de grond.

Mijn advies, laat hem lekker even op de grond zitten en kijk niet naar hem. Na een poosje ga je weer naar hem toe, vrolijk pratend en laat je hem weer opstappen. Beloon hem vrolijk en enthousiast pratend, zeker als hij dan bij je blijft.
Gaat hij er weer vandoor, herhaal dan wat hierboven staat.
Wanneer je dit consequent doet, blijft hij na een poosje wel bij je, beter dan op de grond zitten toch  ;)

Ik zou ook eens goed gaan trainen met je aga met het opstappen. Eerst buiten de kooi, wanneer dat goed gaat, in de kooi.

Ik ben nu een aga tam aan het maken door haar eerst te leren opstappen.
Ik neem haar mee, op de grond in een hoek zodat ze er niet direct vandoor kan waggelen.

Op zo

john

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: november 26, 2005, 13:48:15 pm »
Je vertelt net over dat neer zetten, als ik dat met mijn aga doe, dan gaat hij dus gewoon zijn eigen gang! Hij vind het maar wat interessant om alleen de grond te lopen. In alles vind hij wel wat om mee te spelen!

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2005, 14:11:45 pm »
Voor straf neerzetten moet je iets vinden waar gewoon niks te doen is.
Blue staat wel eens bij mij in de gang, deur dicht. Vind ze helemaal niks, maar als ik haar in de woonkamer op de grond zet, peert ze lekker terug naar de kooi of gaat ze inderdaad spelen.
Gelukkig komt het niet vaak voor, maar als ze eens een keer iets uithaalt, weet ze de gevolgen ;)

Om te oefenen met opstappen, op de grond in een hoekje is ook weinig te doen. Bovendien ben jij met de vogel bezig, dus zal zijn aandacht toch niet snel naar andere dingen worden afgeleid ;)