Auteur Topic: Het 5 stappen plan in praktijk !!!  (gelezen 22647 keer)

Riboet

• Gast
Re: Het 5 stappen plan in praktijk !!!
« Reactie #15 Gepost op: september 20, 2005, 11:47:03 am »
Mooi verhaal. Ik had er wel wat voor over gehad om Jefta blij in de rondte te zien springen  :) hoe goed ik ook weet hoe dat werkt (net als bij honden) blijft een grappig gezicht.  :)

Ik heb overigens geen weerstand tegen Hooijmeijer zelf, ik ken de man niet, heb niet met hem gesproken, kan daar niet over oordelen. Maar waar ik wel weerstand tegen heb, is het feit dat er teveel mensen zijn die bij een probleem, ik noem maar plukgedrag, meteen schreeuwen: ga maar naar Hooijmeijer. Dat was voor mij een van de reden om steeds minder vaak op de Grijze Pino Club te komen, omdat in vrijwel ieder antwoord, welk onderwerp ook aangesneden werd, de naam Hooijmeijer viel. Omdat ik open sta voor veel meer ideeen, vond ik dat een veel te eenzijdige benadering van het omgaan met een papegaai.

Ik geloof in de basis van de 5 stappen. Overigens vind ik de training van de gaaien ook wel wat weg hebben van de training van honden. Spelen met een takje of een knuffeltje terwijl je met je rug naar de gaai zit, is mij bekend. Is ook een truuk die toegepast wordt bij honden als ze niet willen komen. Ga maar eens interessant in de grond graven. Wedden dat die (in mijn geval) koppige bulldog ineens vol belangstelling naast je staat?  :)

Ik vind het echt heel leuk om te lezen hoe Jefta de gaaien heeft benaderd en welk effect dat heeft gehad.

Maar het niet schrikken daar heb ik moeite mee. Kan dat makkelijk illustreren. Favo, gaaitje van toen 16 weken zat op de papegaaienspeelplaats. Ik zat er met mijn rug naar toen want ik was wat aan het doen. Buiten waren Michael en Leo aan het werk, die hadden geen oog voor de gaaien op de speelplaats achter het raam. Ze brachten een steiger naar achteren en deze werd tegen de muur gezet op een te lompe wijze. De enorme steiger en de klap deden de gaaien opvliegen (met als resultaat dat Favo door de openstaande deur naar buiten vloog). Ben ik ergens mee aan het spelen en ik gooi het dan naar Favo dan is er niets aan de hand want dan heb ik haar aandacht al, maar die plotselinge val van die steiger dat is anders.

Als een gaai in het wild geen schrikreacties heeft, zal ie ook wel erg snel aan zijn einde komen, vermoed ik.

ƒ®@N$j€

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: september 20, 2005, 12:29:20 pm »
Tja, het schrikken van een ompleurende steiger is geen manipulatiegedrag meer. Daar schrik ik zelf ook van en de best getrainde hond ook.
Maar wat Hooimeijer en ook Jefta laten zien is dat gaaien die "schrikken" van knuffels of andere vreemde vaak nieuwe dingen in de huiskamer die helemaaaaaaaal niet eng zijn......... niet SCHRIKKEN, maar gewoon flink aan het mutsen zijn.
En dat was het geval met Jodie, Lovey en noem maar op!

Maar idd, in het wild schrikken ze ook van bedreigende dingen. Ik zou Lovey denk ik half gaan reanimeren als ze niet zou schrikken van een ompleurende steiger, hihi!!

Jefta

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: september 20, 2005, 12:46:29 pm »
[quote author=

Jefta

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: september 20, 2005, 12:48:44 pm »
Wat je zei, kwam op mij echt over alsof je niets toe te voegen had, dat zei je trouwens ook letterlijk, maar natuurlijk weet niemand alles, ik zeker niet! Wat betreft het onpersoonlijke van het forum, ik was al weer vergeten dat je dat gezegd had, nu weet ik het wel weer. Ik begreep en begrijp er nog steeds niks van...  ;D

tja... sorry :(

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #19 Gepost op: september 20, 2005, 12:50:32 pm »
Meen je dat nou? Als je nu eens wat vaker kwam kijken, zou je de mensen wat beter leren kennen en dan is het vanzelf toch niet onpersoonlijk meer? Het is hier namelijk echt wel een hechte club hoor!!  :-*

Jefta

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: september 20, 2005, 12:54:49 pm »
Meen je dat nou? Als je nu eens wat vaker kwam kijken, zou je de mensen wat beter leren kennen en dan is het vanzelf toch niet onpersoonlijk meer? Het is hier namelijk echt wel een hechte club hoor!!  :-*

we hebben deze discussie al gehad loes...
maar ik zal eens wat vaker komen kijke of je gelijk heb!! :D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #21 Gepost op: september 20, 2005, 15:44:47 pm »
De discussie die hier plaatsvond verder heb ik afgesplitst naar een nieuw topic: De discussie over dr. Hooimeijer! Ik moet nog wel 't een en ander veranderen, maar 't komt goed! https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php/topic,9463.0.html

billy

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: september 20, 2005, 19:34:45 pm »
Wat gaaf om te zien zeg, heel erg leuk.
Ik wilde proberen Ric vanmiddag na het douchen op mn hand te laten opstappen maar durf dat nog niet. :)
Groetjes Els

Jefta

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: september 20, 2005, 20:04:19 pm »
gewoon doordouwen.. hahaha
niet durfen bestaat niet!!!
het is vallen of opstappen..
indien van vallen negeren... en verder gaan met doushen.. en indien van opstappen.. heel blij zijn en uitbundig belonen...

gr Jefta

billy

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: september 20, 2005, 20:10:39 pm »
gewoon doordouwen.. hahaha
niet durfen bestaat niet!!!
het is vallen of opstappen..
indien van vallen negeren... en verder gaan met doushen.. en indien van opstappen.. heel blij zijn en uitbundig belonen...

gr Jefta

Ja ja maar ik durf niet omdat ik bang voor bijten ben en vallen kan ze wel tegen hoor inmiddels. :)
Dus ik ben dan ook niet zelfverzekerd zat een beetje tegen haar voeten aan te duwen, maar als ze keek stopte ik al. :-[
Groetjes Els

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #25 Gepost op: september 20, 2005, 20:17:03 pm »
Jammer dat je nog bang bent voor bijten! Als je denkt: laat maar bijten en je reageert totaal niet op een beet en doet gewoon wat je wilt doen of haar wilt laten doen, heeft bijten dus geen effect en zal ze het niet meer herhalen.. Heeft hier ook geweldig geholpen! Dus eigenlijk moet je het er voor over hebben om je een keer te laten bijten, dan komt het later niet meer voor..  ;)

Jefta

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: september 20, 2005, 20:25:38 pm »
ik doe het altijd eerst met een stok(zie foto)
en in een later stadium met de hand!! :CENS

billy

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: september 20, 2005, 20:26:34 pm »
Ik weet ook zeker dat als ik het resoluut doe ze me niet bijt, maar ja he.
Maar wie weet Loes durf ik het binnenkort een keer.
 :thumbsup:
We gaan al zo goed, dus dat komt ook wel.
Groetjes Els

billy

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: september 20, 2005, 20:28:43 pm »
ik doe het altijd eerst met een stok(zie foto)
en in een later stadium met de hand!! :CENS

Ja ik zag dat, ik laat ze nu opstappen op een opstaptouw en dat gaat al heel goed, zeker met Ric, Billy smeert hem nog wel eens maar dat gaat ook steeds beter. :thumbsup:
Ik moet het gewoon zelf even durven he, maar dat komt wel hoor.
Groetjes els

Tommy

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: september 20, 2005, 21:20:27 pm »
Jammer dat je nog bang bent voor bijten! Als je denkt: laat maar bijten en je reageert totaal niet op een beet en doet gewoon wat je wilt doen of haar wilt laten doen, heeft bijten dus geen effect en zal ze het niet meer herhalen.. Heeft hier ook geweldig geholpen! Dus eigenlijk moet je het er voor over hebben om je een keer te laten bijten, dan komt het later niet meer voor..  ;)

Hier heb je wel gelijk in, maar pijnlijk kan het wel zijn :'(
Pepper (wit oog aratinga) was immers ook zo vreselijk bang. Hij vond mij t grootste monster op aarde :-[
Ik haalde hem toch iedere ochtend uit zn kooi, want hij moet er gewoon bij zijn vind ik. Vreselijk wat ging die steeds te keer...en ik maar relaxt blijven pffffff :o Hij beet me een keer zo vreselijk hard in mn arm Auwwwwwww echt niet grappig meer :'( :'( Maar nog steeds relaxt uhummmm  ::) Dat probeerde ik te zijn   ;), want toen Pepper daar was waar ik hem wilde hebben heb ik uit pure pijn frustratie mn man in de keuken verrot gescholden :-[ :-[ :-[

Maar nu...hij stapt op! Echt zo geweldig! :hart:  Sinds een tijdje gaat het allemaal heel erg snel. Doorzetten en niet bang zijn of je er iets van aantrekken werpt dus echt zn vruchten af . Verder heb ik ook net als Jefta steeds de aandacht getrokken voor ik hem weer liet opstappen. Als het dan 1 keer goed gaat, dan gaat het echt heel snel nog veel beter. Oh ja, Pepper stapte eerst op een soort tafelstandaard, dat ging wel bijna direct goed.

Maar ja Els, dat bijten kan beter eens ineens gebeuren dan dat je je er heel bewust van bent denk ik he? Het is moeilijk om je bijna met voorbedachte rade te laten bijten ;D