Auteur Topic: 1 Gaai of meerdere?  (gelezen 3196 keer)

Binkie Yoe

• Gast
1 Gaai of meerdere?
« Gepost op: november 27, 2005, 22:17:21 pm »
Hallo allemaal,

Is het voor een gaai beter om met meerdere te leven of kan een gaai even gelukkig worden in z'n eentje, wanneer hij voldoende aandacht krijgt van het gezin? :CENS

Wat zijn de voor- en nadelen van het hebben van 1 gaai of meerdere gaaien? ???

Ik ben h

Offline wesly

• Aan de leg
  • Geslacht: Man
  • Super!
    • Onze gaaien!
Re: 1 Gaai of meerdere?
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2005, 22:18:19 pm »
ik weet niet of het beter is maar ben van mening dat het wel leuker voor de gaai is als je er meerdere hebt

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2005, 22:21:27 pm »
Het voordeel van meerdere is;als je een keer een dagje niet thuis bent is ie niet alleen.

Aaranâ„¢

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2005, 22:34:00 pm »
Meerdere gaaen, meer herrie ;)

Nee ik heb er momenteel nog 3 en geen minuut spijt.
Het stukje aandacht geven is niet meer geworden.
Ik liet ze altijd al zoveel mogelijk hun gang gaan ;)
En nu zijn ze alleen maar zelfstandiger geworden, ze entertainen elkaar.
Wel neem ik ze per dag meerdere keren even apart om te kussen en te knuffen!
Je moet er dan wel voor zorgen dat je ieder even veel aandacht geeft ivbm. jalousie ;)
Ze weten hier presies dat ze niet jalours hoeven te zijn ;)
Aandacht gaat hier allereerst naar aaran, daarna lolly daarna jado
is dus ook tevens de volgorde van aanschaf ;)

En vaak voor het slapen gaan is het even uitgbreid knuffe.
Maar denk dat ik geen jalousie hebt doordat we op volgorde aandacht geven ;)

Geen idee of het de juiste aanpak is, maar momenteel werkt het hier als een trein ;)

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2005, 19:08:05 pm »
Ik heb een wisselende hoeveelheid papegaaien en kietjes. Borre, Tabu en Asterix zijn officieel van mij, Leo is een langdurige log

Riboet

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 02, 2005, 23:13:37 pm »
Hier 4 huiskamergrijzen. Ik zou nooit meer kiezen voor een gaai alleen. Weliswaar is er hier enorm ingeboet op het leerproces van praten (de vier gaaien hier samen hebben denk ik nog niet de helft van de woordenschat van sommige alleen gehouden papegaaien) maar de band die ze met elkaar aangaan is uniek en wij mensen kunnen NOOIT een echt levensmaatje vervangen.

Ik zie dat heel sterk aan Favo. Het plukgedrag van Favo had duidelijk te maken met de band die ze met mij was aangegaan. Ik heb haar leren te negeren, waardoor ze toch wat meer contact met Middel is gaan maken en waardoor ze leerde zichzelf ook ZONDER mij te kunnen vermaken en heel langzaam aan verandert haar te veel benauwde verhouding met mij (benauwd voor ik denk beide partijen) en de veren keren weer terug. Ze is nog steeds een aanhankelijk gaaitje, ze is ook de makkelijkste (Favo kan ook makkelijk mee krantjes rondbrengen bv) maar ze is weer zelfstandiger, weer meer papegaai zeg maar.

Zoals papegaaien elkaar kroelen, zo kunnen alleen papegaaien elkaar kroelen. Zoals ze elkaar de schuld kunnen geven voor een mislukte poging om iets voor elkaar te krijgen (hihi dat doen ze hier dus veel) dat kunnen alleen gaaien. Nee, voor mij nooit meer een papegaai alleen.

Ik denk wel dat het misschien voor een levenslang alleen gehouden papegaai die het omgaan met soortgenoten aardig is verleerd, niet altijd wijs is om er een maatje bij te zetten.

Binkie Yoe

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 03, 2005, 08:21:13 am »
Dank jullie wel voor jullie reacties! Erg leuk om te lezen.

Ik hoor van dierenartsen verschillende verhalen hierover.
Het lijkt allemaal erg op de verhalen van honden, vind ik. Het kan heel positief uitpakken om een hond erbij te nemen, maar soms is het beter van niet. Ik denk dat dit ook voor gaaien geldt, als ik het zo lees???!!

:thumsup:

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 03, 2005, 18:21:02 pm »
Zou best kunnen, zolang er maar voldoende 1 op 1 aandacht voor de vogel is, en voldoende vermaak voor als de vogel alleen thuis is. Mijn vriendin heeft er ook

Wickingh

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 03, 2005, 18:32:41 pm »
Hai,

naar mijn bescheiden mening is een kromsnavel , altijd beter af met een soortgenoot als maatje.
Dit gaat helemaal op als iemand veel van huis weg is[bijv.om te werken].Naar mijn idee, moet je niet beginnen aan een papegaai, als je er vaak zelf niet bent,tenzij hij gezelschap heeft van een andere gaai.
Papegaaien zijn in de vrije natuur,minimaal met z'n 2en en vaker nog in grotere groepen te vinden,dus ook in gevangenschap, zullen we verplicht zijn om een optimale situatie te creeeren, voor onxe gevleugelde vrienden,

mvg Frank

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #9 Gepost op: december 03, 2005, 21:17:56 pm »
Bedoel je met gezelschap bij elkaar in de kooi of is het ook voldoende als er andere kooien met vogels zijn ?
Ik ben op zich wel vaak thuis en ik durf het niet aan om bij Flurry ook nog een andere vogel in de kooi te zetten.Daarnaast heb ik nu zeven vogels en vind het eigenlijk wel genoeg.
Groetjes,Antonia

Pascalle

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 03, 2005, 21:19:34 pm »
Ik heb hier eigenlijk ook wel een vraagje over.
Gijs is nu 4 jaar. Stel dat wij er een 2e grijze bij zouden nemen, is het dan beter om een baby te nemen, of maakt het niet uit?

Binkie Yoe

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 03, 2005, 21:36:16 pm »
Zou best kunnen, zolang er maar voldoende 1 op 1 aandacht voor de vogel is, en voldoende vermaak voor als de vogel alleen thuis is. Mijn vriendin heeft er ook

Wickingh

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 04, 2005, 03:04:49 am »
Bedoel je met gezelschap bij elkaar in de kooi of is het ook voldoende als er andere kooien met vogels zijn ?
Ik ben op zich wel vaak thuis en ik durf het niet aan om bij Flurry ook nog een andere vogel in de kooi te zetten.Daarnaast heb ik nu zeven vogels en vind het eigenlijk wel genoeg.
Groetjes,Antonia

Als vogels bij elkaar in de kooi kunnen merk je dat snel genoeg,zeker met meerdere vogels zie je toch snel dat er koppeltjes gevormd worden.Dat is juist een ideale situatie als ze de mogelijkheid hebben om hun eigen maatje uit te zoeken.
Bij mij zitten ze trouwens wel in aparte kooien, maar dat komt voornl. door de grote verschillen vooral in voeding, maar uiteindelijk zullen de meeste vogels het wel met elkaar kunnen vinden.

mvg Frank

Binkie Yoe

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 04, 2005, 08:30:42 am »

maar uiteindelijk zullen de meeste vogels het wel met elkaar kunnen vinden.

Wat denken jullie: Is het dan beter om twee (of meer) van dezelfde soort bij elkaar te zetten, of juist twee verschillende?
Of maakt dat helemaal niet uit???? :CENS

Ik heb het dan dus wanneer je je gaai puur als huiskamervogel houd.

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 04, 2005, 09:12:50 am »
Ik zou gaan voor meerdere van 1 soort. Maar ik heb gezien hoe mijn kleine grijsje Chanel het bij haar nieuwe vriendje de Amazone doet, dus een ander soort papegaai kan eventueel ook wel, denk ik.