Auteur Topic: Plukkende gaai te logeren!  (gelezen 6885 keer)

LaSignoraMusica

• Gast
Plukkende gaai te logeren!
« Gepost op: november 28, 2005, 22:23:18 pm »
Zoals jullie misschien weten, ben ik bezig met cursussen om gedragstherapeut voor papegaaien te worden. Omdat dit een vrij beroep is, is inmiddels al een paar maal mijn hulp ingeroepen. Ik heb dus nu een kaalgeplukte grijze te logeren. Een popje van tussen de 8 en 18 jaar oud. De dame van wie ze is, heeft haar nu een jaar of 4. Ze plukte al toen ze kwam. Ze was kaal op de borst. Ze is bij een vogelarts geweest, die haar eerst een kraag aanmat, en naderhand een kunstsnavel van hars met lepelvormig uiteinde, onder narcose aangebracht maar op de terugweg al weer van de snavel af. Een half jaar geleden heeft ze de kamer veranderd, en ze merkte dat het plukken verergerd werd. Nu is de vogel ongeveer zo kaal als een biljartbal, op de kop na. Ze had de gewoonte uitkomende staartveren te pakken en tot bloedens toe te knijpen. Resultaat was dat de eigenares steeds reageerde en ook nog met een doek aan kwam rennen om het bloed op te vegen. Ze zat op regulier zaad en fruit. Ze had rose veertjes in de nek. Of ze mocht logeren. Enfin, gisteren is ze dus gekomen, en ik heb haar overgezet op Harrisson's. Vanmorgen at ze de eerste brokjes, vanmiddag heeft ze ook met smaak juvenile formula zitten eten. Zodra ik haar richting uitkijk, schudt ze met de kop. Als ik blijf kijken, of iets doe wat ze niet gewend is, pakt ze haar staartveren. Het is een heel onzekere vogel, die blijkbaar heeft geleerd dat haar gedrag aandacht oplevert. Ik moet dus nu aan de eigenares gaan duidelijk maken, dat het wel degelijk uitmaakt waar de kooi staat. Die staat nu midden in de kamer, in de loop. Misschien is het prettig voor deze vogel als er een andere vogel bij komt. Niet in dezelfde kooi natuurlijk. Het is overigens wel een leuk grijsje, heel vriendelijk. Het zou leuk zijn als we alles daar weer op de rails krijgen. Wordt vervolgd...

Wickingh

• Gast
Re: Plukkende gaai te logeren!
« Reactie #1 Gepost op: november 28, 2005, 22:27:12 pm »
succes  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2005, 10:34:57 am »
Ik ben zeer benieuwd Nina! Wat een uitdaging. Ik hoop dat je haar vrouwtje duidelijk kan maken dat ze aandacht geeft op verkeerde momenten etc. Heel leuk dat je hier het verloop gaat beschrijven!! :thumsup:

dutchgerard

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2005, 11:00:35 am »
Dat zal een klus worden denk ik, kan wel maanden duren.
Veel sterkte! :-*

jaantje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2005, 11:47:29 am »
Ben erg benieuwd naar het verloop ervan,heel veel succes en sterkte :thumsup: :-*

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2005, 18:19:58 pm »
Het gaat goed met Kobus! Vanmorgen is ze weer onder de douche geweest. Het kostte nog wat moeite om haar vanuit haar slaapbench op het opstaptouw te laten stappen, maar uiteindelijk ging het goed. Een warme douche vindt ze best fijn. Toen naar beneden, waar ik inmiddels op de kast een speelplek voor haar had gemaakt. Ze heeft daar de hele dag gezeten, en met smaak haar pellets en een schijfje appel gegeten. Tussen de middag is ze even onder mijn jas meegeweest naar Any Animal. Ik moest daar nog wel even met klem vermelden dat reacties op Kobus' blote velletje echt uit den boze zijn... Thuisgekomen kreeg ze een paar lekkere nootjes als beloning, maar ze ging toch maar naar kruimeltjes pellets op zoek! Soms reikt ze naar haar achterste om in de staartveren te bijten, maar als ik resoluut mijn hoofd de andere kant opdraai keert het tij. Vanmiddag zat ze heel vaak op

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: november 29, 2005, 18:46:50 pm »
Lief zeg!  :hart: Ik geloof ook vast dat het goed komt.. :thumsup:

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: december 11, 2005, 16:16:54 pm »
Het ging dus h

Koko

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 11, 2005, 21:07:20 pm »
ach wat naar, maar wat je zelf zegt, hij heeft het tenminste wel nog effe gezellig gehad

Groetjes
Boudewijn

Pascalle

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: december 11, 2005, 21:23:46 pm »
Ach wat zielig! Arm beesie  :cry:

Tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: december 12, 2005, 02:41:56 am »
 :cry: :a036: :cry:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #11 Gepost op: december 12, 2005, 09:54:13 am »
H

jaantje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 13, 2005, 13:14:50 pm »
Ben wel blij dat ze nog een paar fijne weken heeft gehad :cry:

LaSignoraMusica

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 13, 2005, 13:33:26 pm »
Daar moet ik ook steeds aan denken. Het was echt een schatje. Jammer genoeg heeft ze niet lang genoeg bij ons gelogeerd om Tabu haar geluidjes over te laten nemen, "prrrt!"( scheetje), "Doeg"( met zware mannenstem) , "Hoi!" met grappig kraakstemmetje, het geluid van water en het ploppen van een vinger in een bierflesje. Ik had wel een dagboek bijgehouden voor haar, wat ik nu heb afgesloten. Ik had er ook een tekeningetje in gezet, ze had oogjes die een beetje leken op die van Catootje uit Jan, Jans en de Kinderen. Zo'n grappig koppie... Ik ben in elk geval blij met haar kennisgemaakt te hebben, al heeft het niet lang mogen duren. Toen ze dood was, heb ik haar nog even laten zien aan mijn gaaien. Borre raakte haar met zijn snavel aan, en zei: "Koppiekrauw?"( zou hij dat gezegd hebben omdat Catootje zo'n kroelkipje was? Ze ging met haar koppie voorover zodra ze me zag...) Leo, die een beetje verkikkerd op haar was, pakte voorzichtig haar snaveltje beet. Tabu keek van Catootje naar mij en schoof achteruit. Een levende Catootje wilde ze wel achternazitten, een dode durfde ze toch niet aan te raken. Toen ik het idee had dat ze allemaal afscheid hadden genomen, hebben we Catootje in de handdoek gewikkeld en ging ze met haar eigenares mee naar huis. In de tuin, temidden van zo'n 13 katten en nog veel meer konijnen en cavia's zal ze een mooi steentje op haar grafje krijgen, daar ben ik zeker van...

Tommy

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: december 13, 2005, 13:48:02 pm »
Bijzonder he? Hoe dieren dat merken en erop reageren :cry: