Mijn amazones eten vrijwel alles, maar bleven overduidelijk een pesthekel houden aan pellets (van verschillende merken). ZIj dronken veel meer en weekten het in het water, verbrokkelden het enz; dit ook na langere tijd. Dat lijkt me geen goede zaak. Natuurlijk kan dat bij andere vogels weer anders liggen.
Bij rosekakatoes speelt ook vaak zwaarlijvigheid, het bestrijden hiervan met een ander dieet is ook zonder pellets mogelijk, maar met misschien wat makkelijker. Ik vind dat dit soort dingen weinig tot niets bewijzen, aangezien de leeftijd ook van grote invloed is op de voortplanting.
Bijvoorbeeld bij een koppel van 4 jaar dat eerst niets doet, en vervolgens na pellets voeren in het vijfde jaar wel jongen groot brengt, speelt dit jaar leeftijdsverschil vermoedelijk een veel grotere rol dan de verandering van voer. Om het dan nog maar niet te hebben over verandering in het weer, de wijze waarop ze gehouden worden, verdere gewenning aan de eigenaar, en misschien nog wel belangrijker: meer naar elkaar toegroeien van het koppel.
Ook bij mensen is men nauwelijks in staat om de vruchtbaarheid middels voedsel te beinvloeden, behalve met zeer draconische maatregelen met de bijbehorende bijwerkingen, ik geloof er niet in dat dit bij andere dieren wel zou lukken.
Natuurlijk is voeren met pellets beter dan het uitsluitend voeren met zaad, maar daar gaat het hier niet over. Overigens zijn er bij mijn weten weinig kwekers die uitsluitend zaad voeren.
Leuk dat je mooie resultaten hebt met de rose's. Ik denk dat je ze op deze wijze prima voert, alleen ik bestrijdt dat hiervoor pellets nodig zijn.
Overigens bij mijn weten zijn de ecobird pellets vrijwel de enige die geperst en niet geextrudeerd zijn. Dat maakt de keus wat mij betreft vrij simpel: als je pellets wilt toevoegen aan het menu, neem dan ecobird. Ik bestrijd alleen het enorme belang dat hieraan vaak gehecht wordt. Variatie is vele malen belangrijker, pellets passen daarin, maar zijn niet onmisbaar.
Een vogel die alleen pellets heeft, doet niet alleen zijn smaakpupillen maar ook zijn spijsvertering, geschikt voor o.a. onrijpe vruchten e.d., enorm te kort.
Johan