Ik ben het met Loes eens
Het is niet zo dat ik een extreem tegenstander ben...maar ik vind wel dat er veeeel te makkelijk over gedacht wordt. In mijn ogen kan niemand beter voor een jong zorgen dan de ouders...uitzonderingen daar gelaten, maar dan mag je je afvragen of het handig is hier steeds weer jongen bij te nemen. En verder...vind ik het heel raar dat je geen enkel ander dier bij de ouders weg haalt voor hij zelfstandig is en dat dat bij vogels zomaar wel kan. Bij veel andere dieren is het zelfs verboden ze onder een bepaalde leeftijd te verkopen. Je mag immers niet eens een mus uit een nest halen...maar wel een gaai bij zn ouders vandaan rukken 
Er zijn heus wel uitzonderingen waar ik genuanceerder over denk hoor en ik veroordeel mensen ook niet 123. Bv als ze goed opgevoed worden en zelfstandig verkocht worden...of misschien met heel veel begeleiding naar een nieuw baasje gaan. Maar ik zie t nut niet van t promoten van handopfok, dat wordt namelijk in mijn ogen al veel te veel gedaan. En ik vind t heel jammer dat veel mensen denken dat het de enige manier is om een tamme vogel in huis te halen. Ik krijg vaak t gevoel dat vooral mensen die niet echt bekend zijn met gaaitjes dat denken en dat vind ik een kwalijke zaak. Mensen die er niks van weten moeten gewoon niet met handopfok beginnen.
Sorry Daphne,
dit topic heet niet ""voor of tegen handopfok"",maar ik wil er wel op reageren.
Het is niet zo dat niet tamme volwassen vogels niet tam kunnen worden, wel is het zo dat een handopfok vogel wel gelijk tam is,maar de opvoeding moeten de mensen toch echt zelf doen na de aanschaf.
Ik ben het met je eens dat veel mensen erg makkelijk denken over handopfok zelf, dat is nog een hele kunst om dit goed te doen,maar heb je een handopfok vogel zelfstandig aan het eten, dan is hij wel klaar om de huiskamer in te gaan.
Met een natuurbroed vogel moet ja daar nog aan beginnen,dus ik zie geen reden om tegenhandopfok te zijn. Zie het als een auto die kant en klaar wordt afgeleverd en een auto waar je de onderdelen nog in elkaar moet zetten.Daarna moet je nog wel je rijbewijs halen en leren rijden[opvoeden].
Er zijn genoeg dieren die wel voortijdig bij hun ouders worden weggehaald,koeien,varkens ed.
Zodra de jongen uitvliegen worden ze al snel door hun ouders weggejaagd, want dan zit de taak erop nl. het doorgeven van hun genen.
Dat er een verbod komt op het verkopen van niet zelfstandige baby's ben ik zelf wel een voorstander van,daar heb ik dit topic dan ook om gestart.
Tenslotte als je ervaring in handopfok wilt krijgen zal je toch eens ergens moeten beginnen.
Ik heb mezelf goed laten voorlichten en heb onder deskundige leiding van Corina[Senna] een hele middag dit in de praktijk gebracht,daarna ben ik ervaring gaan op doen met mijn eigen vogels en ik moet zeggen dit is een zeer bevredigende ervaring.
Sommige mensen doen nu voorkomen alsof het alleen maar om het geld gaat en dat is het zeer zeker niet.
Degenen die aan handopfok op een verantwoorde manier doen, leveren de meest tamme vogels af en anders is het niet.
De suggestie dat we in feite dierenbeulen zijn , is zeer ongenuanceerd en komt uit de hoek van SMP en Dr.H.,ook hier hebben we veelal te maken met napraters die het woord ""Gods"" menen te moeten verspreiden zonder feitenlijke kennis van de materie te hebben,
mvg Frank