Auteur Topic: Babygaaien moordenaars??  (gelezen 4203 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Babygaaien moordenaars??
« Reactie #15 Gepost op: december 08, 2005, 10:22:57 am »
Hai,

het is een beetje gemakkelijk om ""nobel""te zijn voor iemand anders.Ik bedoel dit niet gelijk lelijk Loes,maar denk je mijn positie eens in.
Ja ik doe aan handopfok en zie daar idd geen kwaad in,ik kweek en verkoop voor de huiskamer en lever super lieve en tamme gaaien af.Zou ik alleen natuurbroed doen en daarna tam maken dan moet de verkoopprijs omhoog en prijs mezelf uit de markt.
Denken jullie nu echt dat handelaren als Dennis en Co met handopfok zouden stoppen , dit is voor hen een lucratieve markt.
Die lacht zich helemaal een breuk, Frank en andere hobbiesten prijzen zich uit de markt en ik kan doorgaan met de verkoop van mijn zieke papegaaien.
Nu zal je zeggen maakt jou dat uit ,want het is toch hobby,klopt maar wel een hobby die door de verkoop betaalbaar te maken is.
Het grote geld zit in de handel en niet in de kweek!!!!!!!!!!
Ik snap je probleem wel hoor en je hebt helemaal gelijk, ik vind het alleen jammer. Het is ook te idealistisch om te willen dat niemand aan handopfok doet als het niet nodig is..

Citaat
Ennuh ik heb sterk de indruk dat de tegenstand tegen handopfok wordt ingegeven doordat zelfbenoemd gedragsexpert Dr.H. dit loopt te roepen,maar ja kritiek op die man hebben is geloof ik al aardig verboden hier  :CENS ,

Bij mij is het zeker niet ingegeven door H. Ik denk zelf na, weet je...
En waarom kom je nou ineens weer met kritiek hebben op H., dat dat niet zou mogen? Je hebt toch altijd al kritiek kunnen spuien?  ??? Dat andere mensen een andere mening hebben, mag dan toch ook? ???

Wickingh

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: december 08, 2005, 11:28:41 am »
Hai Loes,

Citaat
En waarom kom je nou ineens weer met kritiek hebben op H., dat dat niet zou mogen

Was niet gelijk tegen jou bedoeld,maar er is door bepaalde mensen nogal ongenuanceerd gereageert op mijn persoontje in een ander topic,waar ik nogal eens Dr.H. heb aangehaald.
Ik vind het zorgelijk als je het niet met iemand eens bent, dat er op de man gespeeld gaat worden.
Alhoewel er excuses gemaakt zijn ,is het wel zo geschreven,dus van mijn kant zand er over ,maar vergeten doe ik het niet.

Citaat
Ik denk zelf na

Hier twijfel ik bij ""JOU"" geen moment aan,

mvg Frank

Tommy

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: december 08, 2005, 14:48:35 pm »
Ik ben het met Loes eens ;) Het is niet zo dat ik een extreem tegenstander ben...maar ik vind wel dat er veeeel te makkelijk over gedacht wordt. In mijn ogen kan niemand beter voor een jong zorgen dan de ouders...uitzonderingen daar gelaten, maar dan mag je je afvragen of het handig is hier steeds weer jongen bij te nemen. En verder...vind ik het heel raar dat je geen enkel ander dier bij de ouders weg haalt voor hij zelfstandig is en dat dat bij vogels zomaar wel kan. Bij veel andere dieren is het zelfs verboden ze onder een bepaalde leeftijd te verkopen. Je mag immers niet eens een mus uit een nest halen...maar wel een gaai bij zn ouders vandaan rukken :CENS

Er zijn heus wel uitzonderingen waar ik genuanceerder over denk hoor en ik veroordeel mensen ook niet 123. Bv als ze goed opgevoed worden en zelfstandig verkocht worden...of misschien met heel veel begeleiding naar een nieuw baasje gaan. Maar ik zie t nut niet van t promoten van handopfok, dat wordt namelijk in mijn ogen al veel te veel gedaan. En ik vind t heel jammer dat veel mensen denken dat het de enige manier is om een tamme vogel in huis te halen. Ik krijg vaak t gevoel dat vooral mensen die niet echt bekend zijn met gaaitjes dat denken en dat vind ik een kwalijke zaak. Mensen die er niks van weten moeten gewoon niet met handopfok beginnen.

Wickingh

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: december 08, 2005, 15:26:20 pm »
Ik ben het met Loes eens ;) Het is niet zo dat ik een extreem tegenstander ben...maar ik vind wel dat er veeeel te makkelijk over gedacht wordt. In mijn ogen kan niemand beter voor een jong zorgen dan de ouders...uitzonderingen daar gelaten, maar dan mag je je afvragen of het handig is hier steeds weer jongen bij te nemen. En verder...vind ik het heel raar dat je geen enkel ander dier bij de ouders weg haalt voor hij zelfstandig is en dat dat bij vogels zomaar wel kan. Bij veel andere dieren is het zelfs verboden ze onder een bepaalde leeftijd te verkopen. Je mag immers niet eens een mus uit een nest halen...maar wel een gaai bij zn ouders vandaan rukken :CENS

Er zijn heus wel uitzonderingen waar ik genuanceerder over denk hoor en ik veroordeel mensen ook niet 123. Bv als ze goed opgevoed worden en zelfstandig verkocht worden...of misschien met heel veel begeleiding naar een nieuw baasje gaan. Maar ik zie t nut niet van t promoten van handopfok, dat wordt namelijk in mijn ogen al veel te veel gedaan. En ik vind t heel jammer dat veel mensen denken dat het de enige manier is om een tamme vogel in huis te halen. Ik krijg vaak t gevoel dat vooral mensen die niet echt bekend zijn met gaaitjes dat denken en dat vind ik een kwalijke zaak. Mensen die er niks van weten moeten gewoon niet met handopfok beginnen.

Sorry Daphne,

dit topic heet niet ""voor of tegen handopfok"",maar ik wil er wel op reageren.

Het is niet zo dat niet tamme volwassen vogels niet tam kunnen worden, wel is het zo dat een handopfok vogel wel gelijk tam is,maar de opvoeding moeten de mensen toch echt zelf doen na de aanschaf.
Ik ben het met je eens dat veel mensen erg makkelijk denken over handopfok zelf, dat is nog een hele kunst om dit goed te doen,maar heb je een handopfok vogel zelfstandig aan het eten, dan is hij wel klaar om de huiskamer in te gaan.
Met een natuurbroed vogel moet ja daar nog aan beginnen,dus ik zie geen reden om tegenhandopfok te zijn. Zie het als een auto die kant en klaar wordt afgeleverd en een auto waar je de onderdelen nog in elkaar moet zetten.Daarna moet je nog wel je rijbewijs halen en leren rijden[opvoeden].
Er zijn genoeg dieren die wel voortijdig bij hun ouders worden weggehaald,koeien,varkens ed.
Zodra de jongen uitvliegen worden ze al snel door hun ouders weggejaagd, want dan zit de taak erop nl. het doorgeven van hun genen.

Dat er een verbod komt op het verkopen van niet zelfstandige baby's ben ik zelf wel een voorstander van,daar heb ik dit topic dan ook om gestart.

Tenslotte als je ervaring in handopfok wilt krijgen zal je toch eens ergens moeten beginnen.
Ik heb mezelf goed laten voorlichten en heb onder deskundige leiding van Corina[Senna] een hele middag dit in de praktijk gebracht,daarna ben ik ervaring gaan op doen met mijn eigen vogels en ik moet zeggen dit is een zeer bevredigende ervaring.

Sommige mensen doen nu voorkomen alsof het alleen maar om het geld gaat en dat is het zeer zeker niet.
Degenen die aan handopfok op een verantwoorde manier doen, leveren de meest tamme vogels af en anders is het niet.
De suggestie dat we in feite dierenbeulen zijn , is zeer ongenuanceerd en komt uit de hoek van SMP en Dr.H.,ook hier hebben we veelal te maken met napraters die het woord ""Gods"" menen te moeten verspreiden zonder feitenlijke kennis van de materie te hebben,

mvg Frank
« Laatst bewerkt op: december 08, 2005, 15:28:14 pm door Wickingh »

Nanda

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: december 08, 2005, 15:47:34 pm »
Volgens mij gaat deze discussie/stelling geheel de andere kant op dan de bedoeling was....

Over het wel of niet verkopen van nog niet zelfstandige vogels kan ik kort zijn.
Nee, dus, ik ben hier erg tegen.
Alhoewel ik moet toegeven dat mijn Tatootje ook nog aan de pap zat toen ik hem kocht. Toen wist ik niet beter, mij werd verteld dat het geen enkel probleem zou zijn. Nou was dat ook niet het geval, het ging allemaal goed, maar het brengt zoveel onzekerheid mee. Doe ik het wel goed, eet ie wel genoeg enz enz........en daarbij komt dat Tatoo op 3 voedingen zat en ook al wat zelfstandig at.....
Al met al gewoon geluk gehad denk ik.......

Maar het kan anders aflopen en dat kun je een toekomstige eigenaar van een vogel niet aandoen.....

Over handopfok zijn geloof ik ook erg de meningen verdeeld.
Daar heb ik op zich niets op tegen als het maar op de juiste en op een verantwoorde wijze gebeurd.

En wat er al meerdere malen gezegd is, dat alleen papegaaien eerder bij de ouders wordt weggehaald is niet waar. Frank heeft het al aangehaald: denk aan koeien, schapen en geiten........wanneer die volledig bij en door de ouders worden grootgebracht kunnen wij geen melk uit het pak schenken hoor..... ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: december 08, 2005, 16:38:26 pm »
Hai ,

en je kan ook het ook nog eens zo bekijken,hoe leuk zijn we voor de vogels die we in een kooitje in de huiskamer houden??
Is het voor de vogels in gevangenschap niet veel leuker om in een grote voliere te zitten en heerlijk met een partner te zitten broeden?
Als we toch bezig zijn, over wat een vogel gelukkig maakt,zullen die zelfde vogels niet veel liever in het oerwoud willen rondvliegen??
Ik vind dit op selectieve verontwaardiging lijken,

mvg Frank

Tommy

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: december 08, 2005, 17:37:39 pm »
.

En wat er al meerdere malen gezegd is, dat alleen papegaaien eerder bij de ouders wordt weggehaald is niet waar. Frank heeft het al aangehaald: denk aan koeien, schapen en geiten........wanneer die volledig bij en door de ouders worden grootgebracht kunnen wij geen melk uit het pak schenken hoor..... ;)

Omdat het om het produkt gaat en niet meer zozeer om t welzijn van de dieren ;) Ik heb niet gezegd alle dieren...maar huisdieren als honden en katten...daar hoef je dus echt niet mee aan te komen om die te jong te verkopen. Overigens zijn er wel boeren die de kalfjes bij de moeder laten en dan de rest wegmelken hoor ;)

Tommy

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: december 08, 2005, 17:45:22 pm »
Owh...maar om terug te komen op t topic. Ik ben tegen de verkoop van onzelfstandige gaaitjes omdat ik denk dat er teveel vogels de dupe van worden  ;) Nee, niet alle ;)
Laatst stond er zelfs een advertentie op marktplaats van iemand...nee wacht ,hij staat er nog. Hier is ie  :(

wij hebben dit jaar 2x een jonge papegaai gekocht de 1 is overleden aan longontsteking en de ander door een krop ziekte overleden en wij hebben daar veel verdriet van gehad dus hebben wij geen geld meer om een nieuwe vogel te kopen en wie wil ons dus helpen aan een lieve leuke nieuwe papegaai de vogel krijgt bij ons een goed tehuis ik ben afgekeurd en dus de gehele dag thuis ik hoop dat er iemand is die ons gezin weer gelukkig wil maken met een leuke papegaai.   

???

Nanda

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: december 08, 2005, 18:00:17 pm »
Omdat het om het produkt gaat en niet meer zozeer om t welzijn van de dieren ;) Ik heb niet gezegd alle dieren...maar huisdieren als honden en katten...daar hoef je dus echt niet mee aan te komen om die te jong te verkopen. Overigens zijn er wel boeren die de kalfjes bij de moeder laten en dan de rest wegmelken hoor ;)

Maar voor vele broodkwekers is een jonge vogel ook een product ;)

En de kalfjes die net geboren zijn krijgen de eerste tijd ook de melk, de biest, van de moeder, mogen daarna nog een poosje aan de uiers blijven lebberen en gaan daarna ook over op de handopfok.
je wilt niet weten hoeveel flessen ik in mijn leven heb klaargemaakt en gegeven ;) Er zijn trouwens tegenwoordig melkbars voor deze beesten......misschien iets voor de broodkweker? :o

Maar goed het gaat over zelfstandige of niet zelfstandige vogels verkopen.........volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat je geen niet-zelfstandige vogels moet kopen en verkopen.....

Maar waarom gebeurd het dan toch zo veel......... :o

In mijn geval was het pure onwetendheid en het feit dat het werd voorgedaan als erg makkelijk.....En zoals mij zijn er natuurlijk nog vele....
Maar......er zijn ook mensen die WEL gewaarschuwd worden en toch een niet-zelfstandige vogel kopen.........ook door mensen hier op het forum. Dat kun je toch niet meer wijten aan onwetendheid.....

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #24 Gepost op: december 08, 2005, 19:14:52 pm »

Maar goed het gaat over zelfstandige of niet zelfstandige vogels verkopen.........volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat je geen niet-zelfstandige vogels moet kopen en verkopen.....

Maar waarom gebeurd het dan toch zo veel......... :o

In mijn geval was het pure onwetendheid en het feit dat het werd voorgedaan als erg makkelijk.....En zoals mij zijn er natuurlijk nog vele....
Maar......er zijn ook mensen die WEL gewaarschuwd worden en toch een niet-zelfstandige vogel kopen.........ook door mensen hier op het forum. Dat kun je toch niet meer wijten aan onwetendheid.....

Dat snap ik dus ook niet, dat gewaarschuwde mensen het t
« Laatst bewerkt op: december 08, 2005, 19:17:18 pm door Loes »

Wickingh

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: december 08, 2005, 20:20:38 pm »
Haha Loes,

Citaat
Dennisachtigen

en passant een nieuw woord voor de nederlandse taal uitgevonden.

mvg Frank  ;D

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #26 Gepost op: december 08, 2005, 21:30:54 pm »
Ja, dat is toch mooi om het verschil tussen goede kwekers en slechte aan te duiden..  :)