Auteur Topic: Ik heb een amazone die niet helemaal niet lekker in ze veren zit wat doe ik hier  (gelezen 1586 keer)

Jurn

• Gast
Hallo,

Ik heb dus een amazone die nogal  slecht in de veren zit mist wat staart en vleugelpennen!
De vogel plukt niet !! Maar kan ik hem laten ruien met een bepaald soort voer of moet ik afwachten tot dat de vogel gaat ruien?

Ik kan er niet zo goed tegen dat de vogel zo in ze'n veren!

m.v.g jurn w

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: Ik heb een amazone die niet helemaal niet lekker in ze veren zit wat doe ik hier
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2005, 08:40:35 am »
Volgens mij is ie al aan het ruien.
Meestal vallen eerst de veren uit en daarna groeien er nieuwe,tenminste...bij Flurry gaat dat ook zo.   (dezelfde amazone als je jouwe)
Gr.Antonia

Cosch

• Gast
Re: Ik heb een amazone die niet helemaal niet lekker in ze veren zit wat doe ik hier
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2005, 08:57:37 am »
Misschien ligt het wel aan het voedsel wat je geeft! Misschien heeft hij bepaalde tekorten?

Gr Corina

Wickingh

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: december 22, 2005, 00:12:28 am »
Misschien ligt het wel aan het voedsel wat je geeft! Misschien heeft hij bepaalde tekorten?

Gr Corina

Idd vaak de bron van veel problemen, ook die met veren !!!!!!!!!!!!!
Amazones hebben bijv. een vet arm dieet nodig.
Problemen met veren zijn vaak een 1ste zichtbare waarschuwing dat er iets in het voedingspatroon mis is.
het is daarom misschien handig als je beschrijft wat ze te eten krijgen of bij een eventuele vorige eigenaar hebben gehad.
Het kan wel een jaar duren bij vogels die slecht in de veren zitten, voordat het op een goed dieet weer verbeterd is.
Ik heb dat zelf gehad met een verwaarloosde edel, het duurde minimaal een jaar maar het is nu een plaatje,

mvg Frank

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: december 22, 2005, 11:19:05 am »
Frank, niet altijd hoeft het aan de voeding te liggen.

Heeft de vogel altijd dat voer gehad, hoeft het hier niet echt aan te liggen.
Hoelang krijgt hij welk voer? (Maar dat vroeg je al. ;) )

Soms is de ruimte die de vogels hebben gewoonweg te klein om zich goed te kunnen verzorgen.
Water om zich te wassen of douchen.

Laat eens een foto zien.

Jurn

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: december 22, 2005, 18:10:56 pm »
Het is zo ik heb een schitterende blv amazone pop en hier heb ik een man bij gekocht!
De man leek me op het eerste ogenblikk een mooie vegel, maar nu ik hem naast mijn eigen amazone zie valt het tegen!

De man is gewoon veel minder stak dan de pop ! en daar heb ik een hekel aan ik wil gewoon dat de amzones er mooi en verzogd uitzien dat geeft mijn hobby de lol!

ik zal hier binnen kort een foto plaatsen van de amazone!

mv.g j.w

Jurn

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: december 22, 2005, 18:56:54 pm »
http://www.papegaaien-kweker.nl/img946.gif Dit is dus de amazone !
De amazone is tien jaar en mist staart en vleugel pennen!
Ik wil de amazone graag weer goed in de veren hebben zitten!

De amazone heeft vroeger bij een man een jaar lang met een pop gezeten de pop ging dood en toen begon het plukken van de man!
Dit is op gehouden ! en de man is weer helemaal in de veren gekomen!
Maar de staart en de vleugelpennen zie ik nog niet ! Ik geef de amazone nu premium papegaaien voer van de witte molen + elke dag vers groenten en fruit!

wie heeft er een idee ?

m.v.g Jurn Wendelgelst

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2005, 20:31:54 pm »
Kan je niet overwegen ook pellets te gaan voeren, in combinatie met die premum? ;)

ER-Merinda

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: december 22, 2005, 21:30:11 pm »
Na de eerste aanwas na het plukken zijn de veren inderdaad vaak nog niet zoals ze zijn moeten.
Dit zal nog een rui moeten doormaken.
In die tijd is het zaak om ze inderdaaad goede voeding voor te zetten.
Zoals de foto toont, verwacht ik ook dat het na de eerste rui beter gaat uitzien.
De rui bespoedigen zou ikzelf niet doen, omdat deze dan ook niet natuurlijk verloopt.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Of pellets beter zou werken dan zijn normaal uitgebalanceerde voeding betwijfel ik omdat de vogel er voor een geplukte, herstellende, vogel in mijn ogen helemaal niet slecht uit ziet. Premium is op zich een goede basis met het fruit dat je geeft, zet je hem een goede maaltijd voor. Voor mij gaat er niets boven het verse voer.

Veel plezier en succes
;) Peter
« Laatst bewerkt op: december 22, 2005, 21:32:17 pm door ER-Merinda »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #9 Gepost op: december 22, 2005, 22:36:54 pm »
Ziet er indedaad niet best uit.
Ik dacht dat je bedoelde dat er sommige veren nog nie terug waren gekomen,dit heb ik nog niet eerder gezien.
Succes ermee.
Gr.Antonia