Eindelijk was het dan zover,

weer een cursus dag.
Ben vroeg op gestaan, moest zien dat ik de kooien gevuld kreeg en nog erger hoe ze allemaal in de auto te krijgen.
Gelukkig heb ik maar 21 TT kooien , anders had ik zeker meer vogels gevangen

.
Na een goed half uurtje vangen en alle kooideurtjes voorzien van een tape ( ze willen wel eens ontsnappen

) , kwam het passen en meten om ze allemaal in de auto te krijgen.
Dit viel eigenlijk nog mee, had nog plaats over voor 3 kooien

De soorten en kleuren die ik had meegenomen zijn forpus coelestis in de kleuren: blauw (stam),lutino, faded groen, pastel groen en blauw en overgoten groen,
forpus passerinus wildkleur en forpus conspicillatus wildkleur.
In soest aangekomen de vogels snel uitgeladen en op de tafels gezet om te worden gekeurd.
Na alles voorzien te hebben van water, was ik wel ff toe aan koffie

vogels gereed voor de keuring
De andere cursisten kwamen ook al spoedig, zo ook George met de catharina's ( geleend van zijn zoon

)
Na de koffie zijn we met de les begonnen, eerst een presentatie over catharina's, daarna kwamen de kleine hollandse grasparkietjes aan bod.
Er werd gewezen op de verschillen met de engelse parkieten.
De docent van vandaag kweekt zelf engelse, dus automatisch vonden wij de kleine mooier

Daarna de lunch en het bij praten met de andere cursisten.
Na de lunch het keuren van de meegebrachte vogels.
Daarbij kwamen toch veel vraagtekens

, ik had me daar een paar toverballen meegebracht

Nadat ik een paar forpussen gekeurd had, ben ik de catharina's gaan keuren die george had meegebracht.
Een stel lutino's, welke een prima kleur hadden, het formaat kon iets forser, maar zeker vogels om aan te houdenen verder mee te gaan.
Toen 2 grijsvleugels een EF grijsvleugel turquoise man en een EF grijsvleugel turquoise pop, welke er uit ziet als DF.
Daarna de vogels bespreken, iedereen krijg dan een paar vogels toegewezen welke hij mag ( moet) bespreken.
Mocht ik daar zelf uitleg gaan geven over me toverballen vogels

George in actie bij het bespreken van een lutino forpus
Daarna nog even wat vraagjes maken over de gemaakte les, toen begon het even te duizelen bij de meeste , van wanneer kwalitatieve of kwantitatieve reductie en bij welke kleuren

Toen alles weer in geladen en snel naar huis ( misschien wel weer iets te snel

) en de vogels weer in de vluchtjes en kooien gedaan, alles voorzien van voer en water.
Het was weer een gezellige dag en weer wat geleerd vandaag ook

, is toch mooi mee genomen

Henk