Vandaag mijn eerste bijzitting gehad van 2007.
Een nationale TT in Aalst (800 vogels totaal), waar ik vorig jaar (en wellicht volgend jaar ook weer) ook heb bijgezeten.
Dit keer zat ik bij bij de heer Graafmans. Een hele aardige man

Zo als gebruikelijk eerst even de handjes geschud en men wist nog precies wie ik was, werd in de opening zelfs nog genoemd aangaande de bijzitting vorig jaar op mijn verjaardag.
Als eerste moest ik de herkenningslijst weer invullen. Wat zaten daar.......juist, steenparkieten en groenwangparkieten. Ik pikte ze er direct uit dus ook die groep gaat al makkelijker. Zaten aardige vogels tussen

De lijst leverde geen enkel probleem op dus qua soorten en kleuren zat het wel goed.
Ik begon te keuren met de groenwangen en de steenparkieten. Dhr. Graafmans ging ondertussen de catharina's doen. We hadden elk onze eigen keurtafel dus qua ruimte hadden we meer dan genoeg. Verder heb ik vele verschillende soorten en kleuren zitten keuren zoals div. mutanten van de roseicollis, een kleine grasparkiet (lekker hoog gekeurd met 90 punten

, als m'n docent dat hoort schiet ie me af

), valkparkieten, rosella's, koningsparkiet, grote alexanders, Derbyan, roodruggen in diversen mutaties.
De kwaliteit schommelde nogal maar de grote parkieten deden het zeker niet slecht.
Vanachter de keurtafel heb je ook veel contact met de keurmeester waar je bij bijzit dus met de catharina's hadden we regelmatig overleg. Persoonlijk vond ik de kwaliteit van die groep niet al te best, een hele hoop kleine vogeltjes waar dan ook nog eens iets flink mis is met de kleur, tekening en/of conditie. Er zaten ook D turquoises welke m.i. de violetfactor in zich hadden. De factor was interessant, de vogels niet zo. Ook enkele lutino's in matige kwaliteit.
ook zaten er enkele neophema's maar die heeft een andere KM gekeurd. Misschien wel goed want bij mij hadden ze niet veel punten gehad. Tijdens de cursus gebruiken we regelmatig de term 'muis' voor kleine vogels, geloof me, ik heb er vandaag genoeg gezien.
Wat me opviel dit keer is het feit dat je veel zelfverzekerder bezig bent. Ook heb ik mij regelmatig gemengd in de discussie bij de Engelse grasparkieten. Ik gaf gewoon mijn mening en als ik het niet eens was met hen dat liet ik dat ook merken. Van de uitleg die je dan krijgt steek je ook wat op

. Degene welke ik het mooist vond (ondanks een kleine tekeningsfout in de spots) heeft uiteindelijk ook gewonnen. Waar zo'n lesje grasparkieten al niet goed voor is. Kor zal trots op me zijn

Een hele leuke dag gehad in een even prettige, ontspannen omgeving. Ik hoop dat ik volgens jaar ook weer welkom ben, dan heb ik 3 jaar achtereen bij dezelfde vereniging gekeurd.
Morgen weer vroeg op, dan ga ik naar Heerjansdam om dara bij vv de Nachtegaal te keuren.
Ik zal waarschijnlijk eerst de kat uit de boom kijken want de KM waar ik bij bijzit houdt nogal van een geintje dus qua herkeningslijst verwacht ik nog wel iets van hem