Auteur Topic: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien  (gelezen 109307 keer)

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
Zoals sommige van jullie reeds vernomen hebben start ik eind deze maand met de opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien.

Het lijkt me leuk om iedere maand daar iets over te berichten daar ik eigenlijk nog nooit iets hierover ben tegen gekomen, zeker niet op een forum. Ik ga ervan uit dat voor jullie hetzelfde geld. Het is een onderwerp wat vrij onbekend is. Gezien de reacties op het topic wat ik plaatste over de ringenproductie van de NBvV lijkt het me daarom geinig om maandelijks een soort korte samenvatting te geven over de gevolgde lessen.

Het hoe en waarom.......

Waarom wil iemand nou keurmeester worden? Tja, dat vroeg ik me ook altijd af. Binnen mijn vereniging hebben we een oud keurmeester en opleider van keurmeesters, dhr. Jan Kuiper. Auteur van o.a. Pietpraat over kanaries.
Ik heb altijd enorme bewondering gehad voor de kennis die deze man bezit m.b.t. de kanaries. Hij weet ongelovelijk veel.
Op het gebied van kromsnavels hebben we echter niet zo'n persoon binnen de vereniging.
Ik ben nu al een aantal jaren bezig met de parkieten en merk zelf dat mijn kennis en kijk op deze vogelsoorten gaandeweg is toegenomen. Ik wil er echter nog veel meer over leren want er is nog zoveel wat ik niet weet.
Nu al komen mensen op de vereniging naar me toe met vragen etc. Ook op de TT's zag ik mijn resultaten in de jaren steeds beter worden, een bevestiging voor mij dat ik goed bezig was/ben met de soorten die ik kweek.

Al surfend over het internet kwam ik (weer eens) op de site van de NBvV terecht en zag daar een soort 'advertentie' om keurmeester te worden. In eerste instantie klik je door, je denkt dat dat toch nooit zal lukken. Maar het onderwerp had me geprikkeld. Thuis spraken we erover en mijn vrouw stelde voor om het gewoon te proberen. Waarom niet.
Ik heb op de 'advertentie' geklikt en heb me aangemeld. Ik maakte direct kenbaar dat ik me alleen bezig hou met de Neophema's en niet de intentie heb om andere soorten erbij te gaan nemen om alles te gaan begrijpen op een enkele soort na zoals de aymara's en bijv. de catharina's.
Dit alles was geen enkel probleem als ik maar beschikte over voldoende motivatie. Nou, dat is er in overvloed.

Op 17 december moest ik een toelatingstest doen om te bekijke of 'het wel mogelijk' zou zijn om een keurmeester van mij te maken in 3 jaar tijd. Ik wist totaal niet wat ik moest verwachten, je kunt je dus heel slecht voorbereiden.
Toen ik aan de beurt was begon ik met een gesprek met 3 heren. Er werd uitgelegd wat ik kon verwachten en ik moest een aantal vragen beantwoorden. Ook werd er gekeken of ik niet kleurenblind was. Bij de laatste kaart was het even slikken, ik zag nl. niets. Dit bleek juist een negatieve kaart te wezen. Alleen mensen die kleurenblind zijn zien daar dus een cijfer in. Gelukkig maar, ik schrok me al het apenlazerus. Dit verliep naar mijn idee soepel.

Na het gesprek moest ik naar een zaal waar al enkele anderen de schriftelijke vragen zat te beantwoorden. Ik kreeg een enveloppe waar 40 vragen in zaten. Deze moest ik beantwoorden. Het waren geen meerkeuze vragen dus ik moest alles gewoon opschrijven. Op zich gng dit ook vrij redelijk naar mijn mening. Sommige vragen waren heel gemakkelijk (zoals die vragen die over Neophema's gingen) en andere waren wat moeilijker.

Toen ik dit afgerond had leverde ik de antwoorden in en kon ik, na enig wachten, beginnen aan het laatste onderdeel. Het herkennen van vogels en kleuren vanaf foto's. Dit begon zeer gemakkelijk, de eerste 5 foto's betrof soorten en kleuren welke ik zelf kweek. Ik kon zelfs het geslacht bij bijv. de opaline bourke benoemen. Daarna volgende andere soorten incl. de mutaties. Ook dit verliep naar mijn idee goed.

Na afloop werd me te kennen gegeven dat ik de uitslag een week later zou krijgen. Op 24 december ging de telefoon. Alles was prima verlopen en ik mocht de opleiding gaan volgen.

Inmiddels heb ik het eerste huiswerk al binnen en heb ik ook het lesprogramma ontvangen.
28 januari start ik. Als eerste komen de algemene keurtechnieken aan bod. Hierover gaan dus ook de eerste vragen.
Wat te doen als..... en Hoe dien je.... Dat soort vragen. Alle antwoorden kan ik schijnbaar halen uit de boekjes/stukken welke ik tijdens Vogel 2006 op kan halen bij de KM stand.

Op 18 februari is de tweede cursusdag. We beginnen direct goed "Neophema's en Rosella's".
Gaanderweg het eerste cursus jaar komen dus alle soorten aan bod.
Ook enkele praktijdagen en wat tentamens behoren natuurlijk tot de opleiding.

In de eerste 2 jaar worden alle kromsnavels behandeld, het 3e jaar gaat in zijn geheel over de grasparkieten.

Tot zover de eerste "samenvatting".

« Laatst bewerkt op: januari 07, 2008, 22:07:58 pm door Neophema Plaza »

Bozzee

• Gast
Re: Mijn opleiding tot keurmeester gras-, grote parkieten en (dwerg)papegaaien
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2006, 00:15:21 am »
Lijkt me interessant, om te horen hoe dat in zijn werk gaat. Ennuh alvast veel succes.  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2006, 11:43:01 am »
Dus over drie jaar hebben we een echte keurmeester hier op het forum! Goed zeg George dat je dit gaat doen! Het is niet niks vind ik.. een hele klus. Maar volgens mij ben je er geknipt voor.. ;)
 Lachen van die kleurenblindenkaart..  ;D

Nanda

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2006, 16:16:43 pm »
Pffffff......3 jaar, da's een hele tijd.
Wel heel erg leuk hoor.
Ik wens je dan ook veel succes en dat je ons lekker mee mag laten genieten van je verhalen en vorderingen :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2006, 20:46:44 pm »
Leuk George en heel interessant! Laat ons af en toe wat weten van deze opleiding!

eddykiprich

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: januari 06, 2006, 14:37:03 pm »
Erg interessant. Ik wens je veel succes met de opleiding, ik geloof best dat je er v

marian53

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 28, 2006, 13:02:50 pm »
Veel succes vandaag George met je eerste dag van je opleiding tot keurmeester  :thumsup:

Cosch

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2006, 14:01:31 pm »
Echt interesant lijkt me dat. Ik weet nog dat je me vorig in Apeldoorn uitgelegd heb, waar ze nou naar kijken en hoe die puntentellingen gaan enzo! Echt leuk dat je dat aan het doen bent!  :thumsup:

Gr Corina

Tommy

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2006, 14:58:23 pm »
Wat leuk zeg! :thumsup: Heel veel succes de komende 3 jaar :-*

old john

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2006, 16:04:26 pm »
leuk george kun je straks onze vogels keuren en als je onze vogels op een tentoonstelling keurt krijgen we toch wel een puntje extra he

groetjes old john

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #10 Gepost op: januari 28, 2006, 21:25:35 pm »
Zaterdag 28-01-2006

Vandaag de eerste dag van de opleiding.
Samen met de mannen van de opleiding tropische vogels vormden we (alleen voor vandaag) een groep van 13 man in totaal.
We begonnen de dag met het welbekende praatje en direct daarna gingen we aan de slag.
Met m'n 8 jaar intensief bezig zijn met deze vogels ben ik een broekkie vergeleken met het aantal jaren wat anderen opnoemden (45 jaar bijv). Dit mag de pret niet drukken.

De docenten (3 man!) gaven aan hoe de dag eruit zou zien en wat we konden verwachten. Vrij vlot gingen we van start met de vragen die we als huiswerk opgekregen hadden.
Ik had voor het maken de gedachte van "even een avondje voor gaan zitten", dit werden echter een aantal avondjes.
Het werd ontspannen gebracht, niet op een schoolse manier, en tijdens dit verhaal kon je de vragen (en dus de antwoorden) er veelal zo uitpikken.
Ik ben van mening dat ik 3 hele enthousiaste, leuke docenten heb leren kennen. Dat geeft me een goed gevoel :thumsup:.

Met name in de ochtend waren we theoretisch bezig. De keurbrief, hoe ga je daar mee om, wat moet je opschrijven, hoe schrijf je dat op, hoe beoordeel je dat in punten, algemene keurtechnieken en daarbij alvast wat tips van de docenten over waar je dadelijk (als je bevoegd bent) zoal mee te maken krijgt en wat je in de gaten moet houden.

Na de lunch gingen we daadwerkelijk aan de slag met de keurbrieven.
E
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2006, 21:10:59 pm door Neophema Plaza »

marian53

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: januari 28, 2006, 23:20:18 pm »
Dit  lijkt me geen gemakelijke cursus die je aan het doen bent . Maar ik weet zeker dat het jou gaat lukken  :thumsup:  ik volg het met spanning je verslagen, ben  nu al benieuwd naar het volgende  :)

jeske5

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 28, 2006, 23:21:46 pm »
klinkt niet makkelijk zeg!
wat voor huiswerk krijg je eigenlijk? Dus wat voor soort vragen?

Tommy

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 28, 2006, 23:32:53 pm »
Klinkt idd niet makkelijk..maar wel leuk :thumsup:
Heel fijn ook dat je docenten leuke mensen zijn ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #14 Gepost op: januari 29, 2006, 09:30:15 am »
Goed hee George, zoveel krullen! :thumsup: Zeer interessant allemaal om te horen! Wat zijn Aymara's? ???