Hallo,
Ik heb niet elke bladzijde gelezen maar het is overduidelijk dat het niet lukt allebei de gaaien in 1 kooi te huizen.
Dat probleem ken ik. Ik heb er exact 3 jaar over gedaan om mijn 2 papegaaien bijelkaar te plaatsen in 1 kooi en dan heb ik nog het voordeel dat het een man en een pop is.
Ik heb 2 Jardine papegaaien, Bobbie en Dinky. Bobbie is de man en Dinky is de pop. Dinky was als de dood voor Bobbie.
Bobbie is een dondersteen en houdt wel van een geintje en lekker pesten. Ik had DInky 2 maanden eerder dan Bobbie.
In de kooi werd Dinky alle hoeken in gejaagd door Bobbie. Ze mocht geen enkel voerbakje in, 3 stuks, eerst moest hij er het lekkerste uit hebben gegeten. Dit had tot gevolg dat ze allebei voedingsstoffen gingen missen, dit uitte zich in slechte veren, kokerveren.
Voor de lieve vrede ben ik op pellets overgegaan.
Ook dit lukte niet. Toen heb ik een giga-grote Amerikaanse kooi gekocht zodat Dinky in ieder geval de ruimte had om weg te komen. Ook dit werkte niet.
Toen allebei weer in een aparte jockkooi. De tralies niet tegen elkaar want dan lukte het Bobbie nog om Dinky de stuipen op het lijf te jagen. Enkele uren buiten de kooi spelen samen ging over het algemeen goed maar zodra ze de kooi weer in moesten gingen ze weer apart.
Op een gegeven moment heb ik beide kooien tegen elkaar aan gezet. Van allebei deur open en dak open zodat er alle kans was om weg te komen. Bobbie ging gerust de kooi van Dinky dan in maar DInky nooit in de kooi van Bobbie.
Maar ineens .............. na 3 jaar ploeteren .......... ging Dinky de kooi van Bobbie in. Ik hield alles angstvallig in de gaten. Op een gegeven moment ging ze er via het dak weer uit toen Bobbie ook de kooi in kwam. Dit herhaalde zich enige weken.
Toen ging ze in de kooi van Bobbie eten, ik had ze allebei wat lekkers gegeven. Dat ging goed. Ze ging zich poetsen in de kooi van Bobbie. Nou, om een eind aan het verhaal te breien: ze hokken gezellig saampjes in 1 kooi sinds juni vorig jaar en het gaat goed.
Af en toe krijgt Bobbie het nog op zijn heupen maar zolang ik dit negeer is het heel snel over.
Het is nu zelfs zo dat Dinky van zich af durft te bijten.
Dit is natuurlijk een hele andere situatie dan bij jou, maar misschien staat in dit verhaal iets waar je wat aan hebt, je weet maar nooit.
In ieder geval heel veel succes. Ik hoop dat Coco niets ernstigs heeft.
Groetjes, Nel