Auteur Topic: Bijten als mijn man en ik samen zijn en alleen met ons ni?t!  (gelezen 10331 keer)

proppertje

• Gast
Re: Bijten als mijn man en ik samen zijn en alleen met ons ni?t!
« Reactie #30 Gepost op: februari 01, 2006, 11:24:38 am »
Nou laten we het er van de week over gehad hebben. Orrie is zijn streken nog niet verleerd  :cry:

Dit weekend is mijn moeder hier met haar vriend. Bij binnenkomst reageerde Orrie al heel opgewonden en alert. Staart wijd open. Ogen klein. En paraderen op zijn stok. Vanochtend greep hij mij al een keer toen ik hem op mijn hand had. Hij beet in de hand waar hij op zat. Niet zo erg, maar wel stevig genoeg. Wanneer Orrie bijt dan houdt hij ook vast. Het is net een American Stefford hond. Een kaakklem idee.

Nu komen wij vanavond weer thuis. En Orrie doet eigenlijk weer hetzelfde bij het horen van mijn moeder. Paraderen, staart wijd open. En ogen van groot naar klein. Ik ben daar niet van onder de indruk en wil hem op laten stappen. Hij stapt op en hij grijpt gelijk mijn hand. Hap en VAST!  :o

Hij is met de punt van zijn snavel ERG diep in mijn hand gegaan. Ik ben bang dat hij 'iets' geraakt heeft. Mijn huid op de bovenkant van mijn hand is vanaf de beet (dat dicht bij de pols zit) tot aan mijn vingers 'dood'. Het is gevoelloos.  :(

Ik weet niet waarom Orrie mij heeft gebeten. Ik heb hem letterlijk en figuurlijk in de kooi gesmeten om te zorgen dat hij me los zou laten. Heb de kooi dicht gedaan en ben weggelopen. Heb tegen mijn moeder gezegd dat ze hem moeten negeren. Ik heb hem even 5 minuten laten zitten. Daarna na de inventarisatie van de wond, heb ik hem weer op laten stappen en heb hem in de houdgreep bij me gepakt om te laten zien dat IK de baas ben en niet hij. Daarna weer in de kooi gezet en daar zit ie nu nog steeds.

Orrie heeft me in jaren niet gebeten.

Heeft dit indruk op me gemaakt? Ben ik nu bang voor hem? Nou. Dat is simpel. Mijn antwoord is NEE! Absoluut niet.

hallo pascallo,
ik had toch even wat vragen , als je ziet dat orry al opgewonden is  als je binnenkomt met je moeder ,waarom laat je hem dan nog opstappen ? je zou hem op dat moment ook met rust kunnen laten  gewoon negeren dus ,dan hoef je hem ook niet in de houdgreep te nemen en terug te zetten  om te laten zien dat je de baas bent ,ik denk als een gedragstherapeut dit gezien zou hebben  zijn of haar haren recht overeind gaan staan over zoveel onbegrip en gedrag naar je vogel toe ,en het lijkt me ook dat dit de band tussen jullie niet erg verstevigt  ,is het niet zo slecht gedrag negeren en goed gedrag belonen?
en voor jezelf uitvogelen waarom orry dit doet? ik heb in een ander topic een mooi verslag gelezen over iemand die kort geleden met 3 gaaien naar hooymeier geweest is  en onbewust doen wij mensen toch heel wat fout in onze liefde naar de vogels toe ,en fdat is jammer  zowel voor eigenaar maar zeker voor de vogels , beterschap met je hand  :)
groeten heleen

Wickingh

• Gast
Re: Bijten als mijn man en ik samen zijn en alleen met ons ni
« Reactie #31 Gepost op: februari 01, 2006, 11:35:05 am »
TJa Pascal,

Heleen heeft helemaal gelijk hoe kon je zo stom zijn om Oriel te laten opstappen terwijl hij broeds is  ;) ,

;) g Frank

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
« Reactie #32 Gepost op: februari 01, 2006, 13:07:54 pm »
TJa Pascal,

Heleen heeft helemaal gelijk hoe kon je zo stom zijn om Oriel te laten opstappen terwijl hij broeds is ;) ,

m ;) g Frank

Heleen,

Tja.

Stom stom stom.

Kan ik het weten dat hij gaat bijten terwijl hij dat al JAREN niet meer gedaan heeft?

Ennuh. Heleen. Orry schrijf je als Orrie! ;)

De band is eigenlijk beter geworden na die houdgreep. Hij weet weer wat zijn positie is, zoals dat ook in de natuur zo gaat. Daar laten ze elkaar ook zien wat hun positie is in de groep.

Orrie is nog meer aanhankelijk geworden dan dat ie al was. Het is een kwestie van je vogel kennen. En bij hem is dat al 14 jaar. Dat ene bijtincident heb ik hem dan ook al direct nadat het gebeurt was vergeven.

Eind goed al goed.

Maar bedankt voor je reactie.

Pascal
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2006, 13:10:16 pm door Pascallo.NL »

proppertje

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: februari 01, 2006, 17:05:35 pm »
het is maar goed dat orrie niet kan lezen want wat frank van die naam maakt  :)

groeten heleen

proppertje

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: februari 01, 2006, 17:10:56 pm »
Maar waar het mij eigenlijk omging is dat  als je ziet dat een vogel  driftig paradeert   staart wijd openzet   en pupillen van groot naar klein gaan  dan is vogel boos en wil vogel met rust gelaten worden ,
en omdat je orrie al zo lang hebt zou je dat gedrag moeten kennen ,maar gelukkig gaat het nu weer beter  ,ik hoop met je hand ook .

groeten heleen

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #35 Gepost op: februari 01, 2006, 18:57:33 pm »
Maar waar het mij eigenlijk omging is dat als je ziet dat een vogel driftig paradeert staart wijd openzet en pupillen van groot naar klein gaan dan is vogel boos en wil vogel met rust gelaten worden ,
en omdat je orrie al zo lang hebt zou je dat gedrag moeten kennen ,maar gelukkig gaat het nu weer beter ,ik hoop met je hand ook .

groeten heleen

Het gebeurde tijdens een ritueel. Wij kwamen 's middags net thuis. En altijd als anders is het eerste wat ik doen de kooien open en de gaaien even bij me nemen.

Precies op het moment dat ik Orrie liet opstappen kwam mijn moeder de woonkamer binnenlopen en het was HAP. Het is niet zo dat hij op dat moment al aan het paraderen was. Hij was wel al de dag ervoor en die ochtend wel aan het paraderen.

Het is dus gewoon een pechgevalletje. Orrie moest weten wat zijn positie is en dat ik zijn gebijt niet accepteer, dus heb ik hem bij me gepakt. Ik noemde het de houtgreep, maar dat klinkt erger dan het is. Heb hem op zijn rug bij me genomen mij zijn snavel vast om mij niet weer te laten bijten. Dat 10 seconden. Daarna de kooi weer in en negeren.

Pascal

Koko

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: februari 01, 2006, 21:28:37 pm »
Het gebeurde tijdens een ritueel. Wij kwamen 's middags net thuis. En altijd als anders is het eerste wat ik doen de kooien open en de gaaien even bij me nemen.

Precies op het moment dat ik Orrie liet opstappen kwam mijn moeder de woonkamer binnenlopen en het was HAP. Het is niet zo dat hij op dat moment al aan het paraderen was. Hij was wel al de dag ervoor en die ochtend wel aan het paraderen.

Het is dus gewoon een pechgevalletje. Orrie moest weten wat zijn positie is en dat ik zijn gebijt niet accepteer, dus heb ik hem bij me gepakt. Ik noemde het de houtgreep, maar dat klinkt erger dan het is. Heb hem op zijn rug bij me genomen mij zijn snavel vast om mij niet weer te laten bijten. Dat 10 seconden. Daarna de kooi weer in en negeren.

Pascal

sorry, maar ook dit vindt ik niet de manier om met beesten om te gaan(zeker geen vogels) maar oke een ieder zijn manier.

alleen het lijkt er op dat sommige mensen wel eens vergeten hier dat het wilde dieren zijn die wij tam maken voor onze lol.
en dat het dus ook wel eens voor komt dat je zo nu en dan een snavel in je donder krijgt.

gebeurt het bij mij dan zet ik ze dus gewoon weg (overigens het gedrag van Orrie, herken ik veel van Koko in en das een driftkikker joh als hij Heleen hoort :)

Groetjes
Boudewijn

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #37 Gepost op: februari 02, 2006, 08:44:47 am »
Huh? Reageert Koko op Heleen als Orrie op Pascals moeder? :CENS

Cosch

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: februari 02, 2006, 09:18:59 am »
Ik vind wel dat als je met een huisdier in 'harmonie' wilt samenleven dat er bepaalde dingen zijn die niet kunnen. Zoals het niet kan dat je je huisdier slaat, moet het ook duidelijk worden dat het niet geaccepteerd word dat ze je zo hard bijten!
Wederzjids respect. En dan praat je wel over een dier, maar ze zijn intelligent genoeg om dat te begrijpen!

Gr Corina

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #39 Gepost op: februari 02, 2006, 09:25:08 am »
Ik vind wel dat als je met een huisdier in 'harmonie' wilt samenleven dat er bepaalde dingen zijn die niet kunnen. Zoals het niet kan dat je je huisdier slaat, moet het ook duidelijk worden dat het niet geaccepteerd word dat ze je zo hard bijten!
Wederzjids respect. En dan praat je wel over een dier, maar ze zijn intelligent genoeg om dat te begrijpen!

Gr Corina

Precies. In de natuur behandelen ze elkaar ook wat minder zacht wanneer er een strijd is. Aangezien de gaai jou (de verzorger) als gelijke ziet (partner?) dan vind ik dat je elkaar zekers moet laten zien wie waar staat. In dit geval liet Orrie weten naar mij toe dat wat ik deed op dat moment niet gewenst was. Daarna liet ik zien dat wat Orrie deed niet gewenst was.

Klaar. Ik mishandel mijn dieren niet. In tegendeel.

proppertje

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: februari 02, 2006, 10:48:20 am »
Huh? Reageert Koko op Heleen als Orrie op Pascals moeder? :CENS

erger  veel erger  koko geeft alleen om proppertje en een klein beetje om boudewijn  :)

proppertje

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: februari 02, 2006, 10:56:45 am »

Gr Corina

natuurlijk  wederzijds respect   maar deze vogels zijn niet te vergelijken met vogels in de natuur , die vliegen nl weg als iets ze niet aanstaat , en in de natuur zie je de vogels elkaar niet straffen door ze op de rug te laten liggen , dat is meer honds en een vogel op de rug is in de natuur een dode vogel ,
persoonlijk denk ik dat de enige verdediging van onze huiskamer gaaien de aanval is  gewoon omdat ze vrij onnatuurlijk gehouden worden ,
maar nu ik er over nadenk leg ik ook mijn honden niet ophun rug  ik doe alles met mijn stem , ook bij proppertje en oude tot zeer oude coco , van mij ook onnatuurlijk want in de natuur horen ze niet veel stemmen , ;)

groeten heleen

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Bijten als mijn man en ik samen zijn en alleen met ons ni?t!
« Reactie #42 Gepost op: februari 02, 2006, 11:02:46 am »
erger  veel erger  koko geeft alleen om proppertje en een klein beetje om boudewijn  :)

Tsjonge....  :o Erger...

Heb je ook nooit geprobeerd dat anders te laten worden of lukt dat gewoon niet?

Offline Pascal

• Administrator
  • Senior Parrot
« Reactie #43 Gepost op: februari 02, 2006, 11:03:54 am »
en in de natuur zie je de vogels elkaar niet straffen door ze op de rug te laten liggen , dat is meer honds en een vogel op de rug is in de natuur een dode vogel ,

Nou sorry hoor. Maar dan mag jij je kennis wel eens op gaan halen.

Wanneer 2 papegaaien vechten. Dan zal er altijd 1 winnen. Als het er heftig aan toe gaat, dan gaan ze uit zichzelf op de rug liggen. Ten eerste kunnen ze dan de aanval aan zien komen. Ten tweede kunnen ze dat doen uit onderdanigheid.

Wij hebben dit zelf gezien in Oerle bij de NOP. Daar zagen wij een amazone op de rugliggen na een gevecht. Wij dachten dat ie aan het doodgaan was, maar het bleek pure onderdanigheid te zijn.

maar nu ik er over nadenk leg ik ook mijn honden niet ophun rug ik doe alles met mijn stem , ook bij proppertje en oude tot zeer oude coco , van mij ook onnatuurlijk want in de natuur horen ze niet veel stemmen , ;)

Bij het gebruik van je stem doen denk ik ook de haren overeind gaan staan bij een gedragstherapeut. Dit is volgens mij ook TEGEN de manier van onze vriend Dr. H.

Dus tja. Wie doet wat verkeerd.

Koko

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: februari 02, 2006, 11:04:17 am »
Precies. In de natuur behandelen ze elkaar ook wat minder zacht wanneer er een strijd is. Aangezien de gaai jou (de verzorger) als gelijke ziet (partner?) dan vind ik dat je elkaar zekers moet laten zien wie waar staat. In dit geval liet Orrie weten naar mij toe dat wat ik deed op dat moment niet gewenst was. Daarna liet ik zien dat wat Orrie deed niet gewenst was.

Klaar. Ik mishandel mijn dieren niet. In tegendeel.

ik zeg toch ook een ieder zijn manier, dan mag ik toch ook zeggen dat het niet mijn manier is.
Ook zeg ik niet dat je hem mishandelt

Groetjes
Boudewijn