idd, toch proberen heel even op de tanden te bijten en dan pas je wond bekijken en zo nodig verzorgen. het is heel moeilijk, maar wel belangrijk, je laat op die manier echt zien dat jij daar niet van onder de indruk bent. Klein voorbeeldje:
ik ben van de week gebeten door mijn hond (oke, geen vogel, maar het principe is wel hetzelfde). ik was met hem aan het spelen. hij pakt zijn riem vast en probeert er dan zo hard mogelijk aan te trekken. vind hij geweldig, ik kan van hem winnen, dus geen probleem. Hij liet de riem heel even los en sprong er toen naar toe om hem weer vast te pakken. Maar ja, ik had die riem natuurlijk ook nog vast! Mijn duim zat ertussen. Het bloedde echt verschrikkelijk, dacht in eerste instantie ook dat mijn duim er onderhand half af zou liggen, zo erg was het. Maar op dat moment heb ik eerst gezorgd dat hij op mijn commando de riem los liet, zodat ik het spelletje gewonnen had, wat weer belangrijk is ivm rangorde. als ik op dat moment gelijk de riem loslaat, heeft hij gewonnen en ziet hij zichzelf op dat moment dus als 'de sterkste' . Voor een keer misschien niet zo erg, maar wel als het altijd gebeurt.
zo werkt het in principe ook bij papegaaien. Op het moment dat jij je hand terugtrekt, heeft hij gewonnen!
Succes!
Oja, mijn duim zit er nog aan hoor!