Auteur Topic: Iris van grijsje  (gelezen 4553 keer)

jeske5

• Gast
Re: Iris van grijsje
« Reactie #15 Gepost op: januari 30, 2006, 22:00:58 pm »
wildvang vogels zijn al ouder wanneer ze gevangen worden en dus meteen geschikt voor de kweek

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #16 Gepost op: januari 30, 2006, 22:01:58 pm »
Hai Leon,

ik denk dat het wildvang is, simpelweg vanwege het feit dat er erg weinig mat Timneys gekweekt wordt . Ze zijn minder gelieft dus veel goedkoper, daardoor niet erg interessant voor de meeste kwekers.
De kwekers die er wel mee kweken zullen ze beslist met een vaste ring ringen.

Wildvangpraktijken zullen blijven zolang het niet verboden wordt , omdat ze simpelweg veel goedkoper zijn. Natuurbroedkoppels zijn er doodgewoon niet, alle kweek verdwijnt in de huiskamer.
Vraag maar eens rond wie er kweekt met natuurbroed, vrijwel elk kweekkoppel is wildvang.
Ook hier geldt een economisch motief ,als je namelijk eigen vogels als kweekkoppel wilt inzetten moet je minstens 5 jaar wachten, terwijl wildvang vrijwel direkt inzetbaar is.

mvg Frank

Okey, laat het zo zijn dat hij wildvang is, ik kan uw stelling wel volgen.
Gaat het dan niet moeilijk worden hem tam te krijgen? zo nee des te beter, maar
zo ja, is het dan normaal dat ik hem kan voeren uit de hand ? Kan kroelen? of is het omdat hij nog jong is?
of heb ik gewoon beginners geluk?
en hoe kan ik herkennen dat hij wildvang zou zijn?
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 22:05:39 pm door Leon »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #17 Gepost op: januari 30, 2006, 22:03:51 pm »
wildvang vogels zijn al ouder wanneer ze gevangen worden en dus meteen geschikt voor de kweek

Ok

Wickingh

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: januari 30, 2006, 22:04:52 pm »
Hai Leon,

ik denk dat deze vogel als jong uit het nest is geplukt, kijk maar eens hoe ze dat doen.
Ik heb ooit een topic aangemaakt met de titel ""Griezelfilmpje dit moet je niet gaan zien"".
Als je dat bekeken hebt , snap je wat ik bedoel,

mvg Frank

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #19 Gepost op: januari 30, 2006, 22:11:46 pm »
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2006, 22:14:18 pm door Leon »

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #20 Gepost op: januari 30, 2006, 22:42:30 pm »
Hai Leon,

ik denk dat deze vogel als jong uit het nest is geplukt, kijk maar eens hoe ze dat doen.
Ik heb ooit een topic aangemaakt met de titel ""Griezelfilmpje dit moet je niet gaan zien"".
Als je dat bekeken hebt , snap je wat ik bedoel,

mvg Frank

ik heb het gezien, het is geen mooi zicht, maar dat bevestigd mijn gevoel dat hij geen wildvang is.
Misschien zijn ouders wel.
Ik denk dat ik toch zou moeten kunnen merken dat hij getraumatiseerd is na zo een mishandeling
Ik heb hier op de forum gelezen dat gaaien niets vergeten wat hun overkomen is
kan hij zoiets toch ook niet vergeten of verbergen? of wel?
dan gaat die toch zeer onhandelbaar zijn?
Dat vind ik niet terug bij Pepi. Ik hoop van harte dat hij het niet is,
ik krijg nu al schuldgevoel dat ik hieraan heb meegewerkt door hem aan te schaffen.

sonjav

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: januari 30, 2006, 22:49:58 pm »
Volgens mij kun je de leeftijd aflezen aan de lichtheid van de kleur, niet de grootte van de iris.
Vraagje van mij is dan: op welke leeftijd is het oog helemaal 'op kleur' ?

Wickingh

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: januari 30, 2006, 23:02:23 pm »
Hai,

zoals ik al eerder zei, op ca 7jarige leeftijd,

mvg Frank

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #23 Gepost op: januari 31, 2006, 09:17:09 am »
De oggjes zijn in het begin dus h
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2006, 14:31:02 pm door Loes »

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #24 Gepost op: januari 31, 2006, 14:05:06 pm »
die van Pepi zijn toch vrij donker..
er is wel een kleine lichtere ring,
maar veel donkerder dan die in uw icoontje bijvoorbeeld
ze heeft een grootte van een 3 mm en is meer blauwig zou ik zeggen,
ik ga straks als ik thuis ben nog een goed kijken

Tommy

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: januari 31, 2006, 14:18:26 pm »
De oogjes van een timneh zijn voor zover ik weet lichter van kleur dan bij andere grijsjes, dus nooit echt geel. ??? toch?
En t klopt wel dat de meeste timnehs import zijn...en bijna altijd als vogels van 4 tot 6 mnd verkocht worden...wat ze lang niet altijd zijn.
Ik heb de mijne ook als een 6 mnd oude vogel gekocht, maar ik heb echt geen idee of dat klopte...ik vermoed heel erg van niet en t boeit me ook niet meer, maar ik weet wel heeeel zeker dat hij wildvang is ;)
Jouw vogel kan wel wildvang zijn hoor, maar als hij al even hier is, is hij al wat relaxter geworden. Hoe dan ook.........

Hij kan tam worden!  :thumsup: Ik kan mijn timneh Tommy nu kroelen,  op zn rug kussen, scheetkusjes op zn rug geven...en hij doet dan t geluid na :) ,vasthouden met 2 handen, meenemen op de fiets of te wandelen etc etc. Ik weet zelfs mensen met handopfok grijsjes die na een tijdje minder tam waren dan Tommy nu :)

Dus met Pepi en jullie komt t echt wel goed. Je hebt genoeg geduld en doorzettingsvermogen Leon :thumsup: :-*

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #26 Gepost op: januari 31, 2006, 14:30:27 pm »
Zoals ik al in je andere topic schreef: jouw Pepi is nog jong, want zijn oogjes zijn nog hartstikke donker. En inderdaad, over het tam maken zou ik me geen zorgen maken, het komt helemaal goed!! ;)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #27 Gepost op: januari 31, 2006, 14:39:00 pm »
De oogjes van een timneh zijn voor zover ik weet lichter van kleur dan bij andere grijsjes, dus nooit echt geel. ??? toch?
En t klopt wel dat de meeste timnehs import zijn...en bijna altijd als vogels van 4 tot 6 mnd verkocht worden...wat ze lang niet altijd zijn.
Ik heb de mijne ook als een 6 mnd oude vogel gekocht, maar ik heb echt geen idee of dat klopte...ik vermoed heel erg van niet en t boeit me ook niet meer, maar ik weet wel heeeel zeker dat hij wildvang is ;)
Jouw vogel kan wel wildvang zijn hoor, maar als hij al even hier is, is hij al wat relaxter geworden. Hoe dan ook.........

Hij kan tam worden!  :thumsup: Ik kan mijn timneh Tommy nu kroelen,  op zn rug kussen, scheetkusjes op zn rug geven...en hij doet dan t geluid na :) ,vasthouden met 2 handen, meenemen op de fiets of te wandelen etc etc. Ik weet zelfs mensen met handopfok grijsjes die na een tijdje minder tam waren dan Tommy nu :)

Dus met Pepi en jullie komt t echt wel goed. Je hebt genoeg geduld en doorzettingsvermogen Leon :thumsup: :-*

ha, dat hoor ik graag...kleine vraag : hoelang heb je daarover gedaan om dat te bereiken?
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2006, 15:09:58 pm door Leon »

Tommy

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: januari 31, 2006, 15:00:12 pm »
Oei...hoe lang, dat vind ik best een lastige vraag, want in t begin ben je blij met iedere stap vooruit :)
Tommy kwam hier in April 2004 als een schreeuwende doodsbange, neerstortende vogel, in de zomer stapt hij iig altijd makkelijk op en ging hij ook mee in de auto, naar t bos, de kinderboerderij en alles (wel nog vaak op een stok of draagkooitje). Tegen de herfst denk ik nam ik hem ook mee naar de winkel om boodschappen te doen en dan zat ie mooi op de winkelwagen. Een jaar later zijn we iedere dag gaan fietsen. Dat had vast allemaal al eerder gekund hoor :) Maar eerst wilde ik hem vooral meenemen naar rustiger plekjes ;)

Het opstappen opzich heb ik in t begin eigenlijk alleen savonds in de badkamer geoefend (met een krant in mn mouw ;D Want hij beet zoooo hard ;D ) Maar dat ging ook heel snel...daarna door huis lopen. En dan storte hij zich eerst altijd op de grond, dus daar zijn we toen druk mee bezig gegaan. Ik denk dat t opstappen en door huis lopen zonder te veel stress een kwestie van weken was met dus maar een kwartier per dag oefenen...verder sleepte ik zn kooi gewoon (open) mee door huis ;)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #29 Gepost op: januari 31, 2006, 15:13:17 pm »
ik gebruik voor het moment, ter training van die leren werkhandschoenen
daar kan je wel wat in verdragen qua knijpen. Maar echt opstappen lukt nog niet echt.