Auteur Topic: Doen of niet doen?  (gelezen 2486 keer)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Doen of niet doen?
« Gepost op: februari 06, 2006, 20:26:56 pm »
Citaat
A friend of mine, Sara, bought a wild caught Timneh named Stormy a couple of years ago.
Like most Greys, he protested quite readily when I would visit for a taming session.
As I sat Indian style on the floor of Sara's bathroom, with a toweled Stormy in my lap,
he soon quieted with the peace and serenity of a quiet home and soothing voices.
I have learned that Greys LOVE to have their cheeks rubbed-there is a special spot right below their eye that seems to put them in a trance-like stupor.
Gently, I rubbed Stormy's cheek area, going with the lay of the feathers, and soon his eyes closed and he became very calm.
At this point I allowed the towel to loosen and soon had this wonderful wild-caught creature at ease,
accepting my attentions, and actually ENJOYING the physical interaction of head skritching and foot massage.
After a couple of sessions Sara learned how to do the same, and she and Stormy have regular weekly sessions.

linkje :http://www.netpets.org/birds/reference/info/timgry.html

Wat denken jullie hiervan, lijkt dit het proberen waard? of is dit het reinste onzin ooit gehoord?
en hoeveel waarheid zit in dat wang gebied?

miekje

• Gast
Re: Doen of niet doen?
« Reactie #1 Gepost op: februari 06, 2006, 20:38:57 pm »
Ik heb gehoord dat paarden ook zo'n gebied hebben, maar dan in hun neusvleugels  :CENS
Heb het vaak genoeg geprobeerd, ze vinden het wel lekker, maar je merkt verder helemaal niks aan ze  ???

Of dit zo is durf ik niet te zeggen, maar ik heb mijn twijfels of ie alleen maar daardoor al zo mak als een lammetje is...  :CENS
Maar je kan het proberen  ;)

pebblepoe

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2006, 09:39:50 am »
Ik merk bij mijn eigen grijsje inderdaad ook dat dit haar in een soort trance brengt. ::) Ik zou zeggen het is het proberen waard. Baat het niet schaad het niet. :-[

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2006, 09:57:06 am »
Sjakko vindt het ook heerlijk!! ;) Je wilt haar dus in een handdoek pakken en dan gaan aaien onder het oog.. Je zou het kunnen proberen....  ;)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2006, 10:50:02 am »
Ik ga dat proberen met zo min mogelijk stress.  :-[

hij is al gans de morgen aan het babbelen...geluidjes, piepjes..af en toe kan je bijna iets verstaan
en ik kan precies de hond herkennen ook..en de telefoon.
sinds die veertien dagen dat hij hier is is hij nogal vooruit gegaan
Het is prettig die geluidjes te horen alsof hij een ganse preek aan het geven is.
Hij neem ook al eten uit mijn vrouw haar hand.  :thumsup:

maar hij is wel heel schuchter, hij wil maar niet opstappen en krijst als je te dicht aan de kooi komt(bij iedereen),
als je daar blijft staan stopt hij er mee omdat hij me niet kan wegjagen en dan kan ik beginnen
tegen hem te babbelen, aaien, nootje geven, proberen hem te laten opstappen etc...

en ik hoop met deze actie hem wat minder schuchter te maken
hem het gevoel te geven dat hij graag gezien wordt. Wat meer vertrouwen te geven.
Hij mag regelmatig vrij als de honden buiten zitten, maar hem terug in de kooi brengen gebeurt nogal omslachtig
en dat probeer ik ook met zo min mogelijk stress.
Hij blijft wel op de kooi en heeft steeds meer controle over de landingen van de ene kant van de kooi naar de andere kant,
ervoor/in begin was dit nogal stuntelig.

Ik was dus weer aan het rondlezen, en bemerkte dat 90% van de sites vermelding maakte dat Timneh minder mogelijkheden hebben.
Minder vriendelijk, minder aanhankelijk..minder praat mogelijkheid en ik dacht al, van wat een zever is me dat nu weer.
Tot ik op deze site ben terecht gekomen. Daar spreken ze van evenveel mogelijkheden...en dus wil ik wel eens wat uitproberen.
Want volgens hun kan hij in deze kalme toestand sneller iets aannemen/leren, minder schuchter worden, handelbaarder.
Hij zou ook gelukkiger worden en het zou een mindel zijn bij stress om hem snel of goed te kalmeren.

En dat herken ik van bij chiko, hem kalmeer ik na een voorval door een half uurtje te kroelen,
dan is hij weer zo mak als een lammetjes en rond te huppelen, zoniet blijft hij in een hoekje zitten, heel stilletjes.
Voorvallen zijn bijvoorbeeld ergens blijven hangen, een kind dat een stok door het kooi steekt een hond dat op de kooi springt.

En naargelang jullie reaktie krijg ik enkel bevestiging om het dus te doen..wat ik ook ga doen.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2006, 10:59:56 am »
Waarom geloof je ons niet gewoon? Er is hier toch ook al lang gezegd dat de Timneh net zo veel mogelijkheden heeft als de Congo en mensen die er

Cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2006, 11:10:18 am »
Ik denk ook dat je meer bereik met rustig aan doen en vertrouwen winnen. Dan in een handdoek pakken enzo. Dat kan nogal traumatisch zijn!
Maar ik denk wel dat je moet proberen om hem zo snel mogelijk normaal op te laten opstappen. Zodat je hem ook beter en sneller tam kunt krijgen. Desnoods een paar keer dwingen. Dat helpt wel hoor! Dan kun je es een rondje gaan lopen enzo!
Maar ik geloof ook niet dat een Timneh persee minder kan dan een Congo! Verschil is er uiteraard wel per vogel.

Gr Corina

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2006, 11:23:45 am »
Waarom geloof je ons niet gewoon? Er is hier toch ook al lang gezegd dat de Timneh net zo veel mogelijkheden heeft als de Congo en mensen die er

Cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2006, 11:35:34 am »
Ik heb eerste een handdoek om mn arm gedaan omdat ik het idee had dat een handschoen enger is voor ze! Kaya stapte na 3 weken ook zonder problemen op, als ik mn handdoek niet om doe. Dus nu hoeft het bijna niet meer. Alleen nog als hij echt weigerd.

Ik denk dat je het heel goed doe.  :thumsup: Als je hoor wat je allemaal bereikt heb in de 2 weken. Dat is niet niks hoor!  :o

Maar ik heb voor mezelf zo iets van, ik doe rustig aan. Zover dat ik durf en dat hij durft!
Ik had alleen haast met opstappen leren! Omdat ik dat belangrijk vind!
En vanuit daar kun je weer verder!
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2006, 11:42:53 am door Cosch »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2006, 11:54:01 am »
Dat vind ik dus ook het belangrijkste! Als ie netjes opstapt, kun je dingen gaan doen.. Door het huis gaan lopen en dingen aan hem vertellen etc.  ;)

Wickingh

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2006, 21:49:15 pm »
Citaat
[slijmmodus]waar kan ik dan beter zijn dan hier[/slijmmodus]

;D ;D ;D ;D ;D

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2006, 22:34:00 pm »
hallo leon
ik denk dat je goed bezig bent hoor,
mijn eerste grijsje was ook een wilde van op de markt,heel schuw en een schreeuwlelijk als iemand in de buurt kwam
maar ik had toen pas resultaat na zes maand intensief bezig zijn en toen ineens op een dag zat hij op de schouder en dat is hij blijven doen,kheb wel nooit geweten hoe oud/jong dat beestje was maar als ik nu zie hoe mijn jonge grijze eruit ziet ,vermoed ik dat die van vroeger niet echt veel ouder zal geweest zijn
dus leon,wees geduldig en probeer alle dagen opnieuw ,op

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2006, 23:14:05 pm »
hallo leon
ik denk dat je goed bezig bent hoor,
mijn eerste grijsje was ook een wilde van op de markt,heel schuw en een schreeuwlelijk als iemand in de buurt kwam
maar ik had toen pas resultaat na zes maand intensief bezig zijn en toen ineens op een dag zat hij op de schouder en dat is hij blijven doen,kheb wel nooit geweten hoe oud/jong dat beestje was maar als ik nu zie hoe mijn jonge grijze eruit ziet ,vermoed ik dat die van vroeger niet echt veel ouder zal geweest zijn
dus leon,wees geduldig en probeer alle dagen opnieuw ,op

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #13 Gepost op: februari 08, 2006, 09:17:46 am »
weet je wat ik je vergeten te zeggen heb,toen ik bezig was met hem om hem te laten wennen aan men armen kort bij hem deed ik de lange lederen handschoenen aan van men man z'n moto,en toen hij uithaalde om me die knauw te geven was ik beetje beschermd en doordat hij (ik denk)doorhad dat hij me niet kon pijn doen ,heeft die dat uithalen eigenlijk nooit lang volgehouden
en dat was een grote vooruitgang op dat moment
zo met die handdoek,kweenie,je gaat hem helemaal inpakken en ik ben er niet zo zeker van of ze dat wel echt leuk vinden,ik denk zo ,als ze mij moesten willen inpakken in een handdoek(hebben ze wel een supergrote nodig  ;)) ik zou dat eerlijk gezegd ook niet zo leuk vinden,ztbeperking en vrijheidsrovend !!!??? ik denk dat niemand dat leuk vind ....
maar je weet wat ze zeggen h

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2006, 18:03:48 pm »

Ik heb het vandaag eens bekeken en ik denk dat ik het niet (nog niet) ga doen.
wel eens proberen zoals die twee keren kroelen.
Als hij het graag heeft zal hij het wel toelaten denk ik en prettiger dan ingepakt in een handdoek.
Ik denk dat ik eerst ga proberen hem op mijn schoot op een handdoek te zetten.
Dan kan hij er aan wennen.

[offtopic]
Vandaag was het babbeldag..deze morgen was hij een paar uur aan het oefenen
en deze avond ook weer..en het lukt al best aardig..
woordjes als Hallo, komkom, helaba, pepi, snoepje, kiekeboe, wafwaf
en enkele fluitdeuntjes beginnen echt duidelijk vorm te krijgen en goed te onderscheiden
wat een plezier hier, leuk om aan te horen..en wat een vocabulair
(ps mijn vrouwke leert hem potverdikke zeggen en zot  :angry:)

En we eten vandaag een peer samen, druiven lukte deze middag niet.
[/offtopic]